שרת התחבורה מירי רגב. צילום: אורן בן חקון

מומחה תחבורה מתריע: קנס של 10,000 שקל - ישתק את בתי המשפט

מירי רגב הודיעה השבוע על כוונתה להגדיל את הקנסות על עבירות תעבורה קשות למימדים מפלצתיים • יואל פרלמן, מומחה תחבורה שהיה חבר בוועדת שיינין, טען בשיחה עם "ישראל היום": "הנזק כתוצאה מהטלת מס כזה יהיה משמעותי"

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה השבוע על כוונתה להגדיל את הקנסות על עבירות תעבורה קשות למימדים מפלצתיים.

קנס של 10,000 שקלים על עבירות תחבורה

כך למשל הקנס על שימוש בסלולר תוך כדי נהיגה יגיע ל-10,000 שקלים ועל עבירות כמו מעבר ברמזור אדום או חציית פס הפרדה לבן, עבירות מהחמורות בחוקי התעבורה, יחולט הרכב.

שימוש בטלפון בזמן נהיגה (אילוסטרציה), צילום: Getty Images/iStockphoto

ההחלטה של רגב שעדיין לא עברה את הייעוץ המשפטי מעוררת עניין שכן היא הופכת את ישראל למדינה עם ענישה לא פרופורציונלית, שאמנם תרתיע אנשים, אבל מהצד השני יש את התרגיל הידוע: אם אנחנו רוצים שלא יהיו עבירות רכוש בלילות, נטיל עוצר לילה על כל המדינה וככה לא יהיה כלום בלילות.

זה תרגיל מחשבתי ולא ברור מה תהיה עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה אבל ללא ספק אנחנו נמצאים באיזה תרגיל מחשבתי מעניין.

מומחה תחבורתי מזהיר: "בתי המשפט לא יוכלו לתפקד״

יואל פרלמן, מומחה תחבורה שהיה חברה בוועדת שיינין שעסקה בנושא תאונות הדרכים ואחת ההמלצות שלה היו להטיל את האחריות על הביטחות בדרכים על שר/ת התחבורה אומר ל״ישראל היום״ כי הוא מעריך שהנזק כתוצאה מהטלת מס כזה יהיה משמעותי.

״אם אני עובר עבירת תנועה ומקבל דוח של 750 שקל, אני הולך ומשלם אותו. אם אני מקבל דוח של עשרת אלפים שקל, אני מבקש להישפט ושם אטען טענות שונות ומשונות. מה שיקרה בפועל, שכל המדינה תבקש להישפט ובתי המשפט לא יוכלו לתפקד״.

"בתי המשפט לא יוכלו לתפקד" (אילוסטרציה), צילום: אורן בן חקון

אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שכמות ההרוגים בתאונות הדרכים היא מכת מדינה

״זה נכון, אבל אנחנו צריכים לראות את המורכבות שבדברים. ישראל נמצא בתחתית המדינות שמשקיעות בבטיחות בדרכים. בעיקרון בוועדת שיינין ניתחנו את האוכלוסיות הפגיעות ביותר ואת הפוגעות וכאן היה צריך להכניס עוד שיקולים כמו אכיפה, למשל ואני אתן לך דוגמה. בשנת 2007 הכניסו את הטכנוגרף הדיגיטלי לרכבים כבדים. ובישראל עד עכשיו לא הכניסו את זה. עוד מעט עשור מאז שתיעוד נסיעה של כלי רכב כבדים בעלי פוטנציאל קטלניות גבוה נמצא באירופה, ומשרד התחבורה עד עכשיו לא מצא את התקנות הנכונות להכניס את זה לישראל.

״משאיות וכלי רכב כבדים הם קטלניים, לא לנהגים אבל לשאר משתמשי הדרך. שים לב לנושא הקורקינטים והאופנועים שהם פגיעים מאוד והחלק שלהם בקטלניות של תאונות הדרכים גבוה מאוד. יש הרבה דרכים להתמודד עם תאונות הדרכים. קנסות לא סבירים הם לא חלק מזה, אלא אכיפה, מיפוי של הדברים ופעילות ממוקדת״.

אולי באמת הרתעה היא הפתרון?

״נתחיל באכיפה. אתה מסתכל בכבישים ואתה לא רואה אכיפה של המשטרה. גם הכלים שהמשטרה משתמשת בהם הם לא הכי יעילים. יהיה הרבה יותר יעיל להטמיע מערכות אכיפה יעילות ומתקדמות מאשר להטיל קנס של עשרת אלפים שקל שיגיע מהר מאוד לבתי המשפט ויסתום אותם״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...