כמעט כל נהג או הולך רגל מכירים את התופעה: רוכבי אופניים חשמליים חוצים בפראות את נתיבי התנועה כשהם מסכנים את עצמם, את הולכי הרגל ונהגים אחרים. ואז נשאלת השאלה: איפה המשטרה?
היא אינה ממגרת את התופעה, אבל אוספת עליה נתונים. ואלה אכן חושפים תמונה מדאיגה לגבי האכיפה כלפי רוכבי אופניים חשמליים ברחבי הארץ, ומעלים שאלות קשות לגבי יכולתה להתמודד עם התופעה ההולכת וגוברת של עבירות תנועה בקרב רוכבים אלה.
הנתון הלא יאמן
כך, למשל, בשנת 2024 נרשמו 21,807 דוחות לרוכבי אופניים חשמליים שביצעו עבירות תנועה, מספר שמשקף ממוצע של 60 דוחות בלבד מדי יום ברחבי המדינה.
הנתון הזה, שהגיע לידי עמותת "אור ירוק", בולט במיוחד על רקע העובדה שמאות אלפי זוגות אופניים חשמליים נעים ברחובות ישראל והפכו לכלי תחבורה מרכזי להתניידות עירונית, במיוחד במרכזי הערים הגדולות.
המגמה הרב־שנתית מציגה תמונה מורכבת של האכיפה בתחום זה. לאחר שנתיים רצופות של ירידה במספר הדוחות, השנה החולפת הציגה מגמת היפוך עם עלייה של 25% בהשוואה לשנת 2023, אך עדיין מדובר בירידה משמעותית של 30% ביחס לנתוני 2020 - שנה שבה האכיפה היתה נמרצת יותר.
שינויים אלה מעלים תהיות: האם מדובר בשיפור בהתנהגות הרוכבים, או דווקא בירידה ביכולת האכיפה של המשטרה, שמתמודדת עם מחסור בכוח אדם ובמשאבים?
דפוסים מסוכניםניתוח מעמיק של סוגי העבירות מגלה דפוסי התנהגות מסוכנים שהפכו לנורמה בקרב רוכבים רבים.
יותר ממחצית הדוחות, 5,388 במספר, ניתנו לרוכבים שלא חבשו קסדה, עבירה שמסכנת ישירות את חייהם במקרה של תאונה (והיא גם גוררת את הדוח היקר ביותר של 1,000 שקלים).
במקום השני בולטת הבעיה של רכיבה על המדרכות, עם 2,256 דוחות המהווים 21% מהסך הכולל, תופעה שמסכנת הולכי רגל ופוגעת בתחושת הביטחון של אזרחים רבים, במיוחד קשישים וילדים.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "אין תחליף לנוכחות משטרתית שתעביר מסר לרוכבים שהסיכוי שייתפסו וישלמו מחיר יקר הוא גבוה"
נתון מדאיג במיוחד הוא ש־1,276 דוחות, כ־12% מכלל הדוחות, נרשמו לקטינים מתחת לגיל 16 שרכבו בניגוד לחוק, מה שמצביע על כשל חינוכי ופיקוחי של ההורים והרשויות.
העבירות הנוספות כוללות 1,077 דוחות על אי־ציות לרמזור אדום, המהווים 10% מהדוחות ומסכנים את הרוכבים עצמם ואת משתמשי הדרך האחרים, ו־623 דוחות בגין שימוש בטלפון נייד תוך כדי רכיבה - 6% מהסך הכולל, התנהגות שפוגעת בריכוז ומעלה משמעותית את הסיכון לתאונות.
הפילוח הגיאוגרפי של הדוחות שניתנו מצביע על ריכוז גבוה במיוחד של אכיפה באזור גוש דן. תל אביב־יפו מובילה בפער ניכר עם 5,586 דוחות המהווים רבע מכלל הדוחות בארץ.
העיר, שהיא מרכז התרבות והכלכלה של ישראל, הפכה גם למוקד של בעיית האופניים החשמליים, עם רוכבים שנוסעים בפראות ברחובות הצרים ועל המדרכות הסואנות.
באופן מפתיע, בני ברק תופסת את המקום השני עם 2,256 דוחות, כנראה בשל האכיפה המוגברת בעיר החרדית, שבה האופניים החשמליים הפכו לכלי תחבורה פופולרי במיוחד. רמת גן עם 1,863 דוחות, ירושלים עם 1,325 דוחות וחולון עם 1,070 דוחות משלימות את רשימת חמש הערים המובילות, כולן ערים צפופות עם בעיות תחבורה מורכבות.
חוששים לצאת לרחובות
הנתונים הללו מדאיגים במיוחד כאשר בוחנים אותם על רקע המציאות בשטח, שבה תושבים רבים מדווחים על תחושת אי־ביטחון גוברת ברחובות ועל היעדר אכיפה אפקטיבית. רוכבים רבים נוסעים במהירויות מופרזות, חולפים על פני הולכי רגל במרחק מסוכן, ומתעלמים לחלוטין מחוקי התנועה הבסיסיים.
זו התנהגות פרועה, הפוגעת במיוחד באוכלוסיות פגיעות כמו קשישים, אנשים עם מוגבלויות והורים עם עגלות ילדים, שחוששים לצאת לרחובות ולמדרכות.
הבעיה: מחסור בניידות
לדברי עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", המחסור בשוטרים ובניידות משטרה ברחובות יוצר מצב שבו הסיכוי להיתפס על ביצוע עבירה הוא נמוך ביותר, מה שמעודד התנהגות פרועה ומסוכנת.
רוכבים רבים יודעים שהסיכוי ששוטר יעצור אותם הוא זניח, ולכן ממשיכים לסכן את עצמם ואת הסובבים אותם ללא חשש. המצב מחמיר בשעות הערב והלילה, כאשר הנוכחות המשטרתית ברחובות מצטמצמת עוד יותר.
"כל מי שנסע במרכזי הערים ראה את חוסר הסדר והבלגן שנגרמים בגלל הרכיבה הפרועה של חלק גדול מרוכבי האופניים החשמליים. זה נובע בעיקר מהמחסור החמור בשוטרים ובניידות. הרוכבים לא מפחדים להיתפס על ידי המשטרה, מצפצפים על חוקי התנועה ומסכנים את החיים שלהם ושלנו. תחושת הביטחון הבסיסית נפגעת כאשר רוכב אופניים חשמליים נוסע על גבי המדרכה במהירות ובפראות. אין תחליף לנוכחות משטרתית ברחובות, כזאת שתייצר אווירה הרתעתית ותעביר מסר לכל הרוכבים שאם יבצעו עבירות תנועה, הסיכוי שייתפסו וישלמו מחיר יקר הוא גבוה ולא משתלם".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
![[object Object]](/wp-content/uploads/2024/05/15/06/whatsapp-israelhayom-m-150-.gif)