פרויקט המטרו בגוש דן ממשיך להתקדם, וכעת החלה ההיערכות לפרסום מכרזי הענק לביצוע שלב א' - בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. בשלב זה מתחילה חברת נת"ע בהליך המיון המוקדם, במסגרתו ייבחרו החברות שיזומנו להשתתף במכרזים הבינלאומיים לבניית המנהרות והתחנות התת-קרקעיות.
שלב א' כולל הקמת כ-78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, ומהווה את אחד מפרויקטי התשתית הגדולים והמורכבים ביותר שבוצעו בישראל מאז הקמתה.
לדברי מנכ"ל נת"ע, איתמר בן מאיר, יידרשו לביצוע העבודות כ-20 מכונות TBM (מכונות כרייה), שיפנו כ-40 מיליון קוב של עודפי עפר. בנוסף, לדיפון המנהרות יידרשו כ-1.25 מיליון יחידות סגמנטים, ובמהלך העבודות יועסקו למעלה מ-16 אלף עובדים, רבים מהם מומחים מחו"ל.
שיתוף פעולה חסר תקדים
ההליך הנוכחי נועד לאתר חברות ישראליות ובינלאומיות בעלות ניסיון מוכח בכרייה ובבנייה של מנהרות ותחנות תת-קרקעיות, לקראת השתתפותן במכרזי התכנון והביצוע. בשנה האחרונה קיימו משלחות מטעם נת"ע, משרדי התחבורה והאוצר ורשות המטרו פגישות עם עשרות חברות ברחבי העולם ובישראל, שהביעו עניין לקחת חלק בפרויקט, הנחשב מהגדולים מסוגו בעולם.
רשת המטרו העתידית תכלול שלושה קווים שיחברו בין 24 רשויות מקומיות, אזורי תעסוקה, מוסדות חינוך ורפואה ומוקדי מגורים. אורכה הכולל של הרשת יעמוד על כ-300 קילומטרים, והיא תכלול 109 תחנות תת-קרקעיות. לפי ההערכות, במערכת יבוצעו מעל 600 מיליון נסיעות בשנה, ובשילוב עם רשת הרכבת הקלה - יותר מ-800 מיליון נסיעות מדי שנה.
מחקר כלכלי שהוצג לוועדות התכנון מעריך כי המטרו יביא לחיסכון משקי שנתי של למעלה מ-34 מיליארד שקלים.
שרת התחבורה מירי רגב מסרה: "משרד התחבורה, באמצעות נת"ע, מוציא לדרך את מכרזי ה-DB במטרו, מכרזים בעשרות מיליארדי שקלים, במסגרת פרויקט התשתית הגדול ביותר בתולדות המדינה. פרויקט המטרו הוא אתגר עצום והזדמנות אדירה להתחדשות, להשקעה ולעתיד טוב יותר לכולנו".
כך תיראה רשת המטרו בגוש דן
קו M1
עובר בציר צפון–דרום ומחבר את הערים מצפון לתל אביב - רעננה, הרצליה, כפר סבא, רמת השרון והוד השרון - עם הערים מדרום: לוד, רמלה, רחובות, נס ציונה, באר יעקב, חולון וראשון לציון. אורכו של הקו 85 קילומטרים והוא צפוי לשרת 14 רשויות מקומיות ולכלול 62 תחנות.
קו M2
עובר בציר מזרח-מערב ומחבר את חולון, גבעתיים, רמת גן, פתח תקווה, גבעת שמואל ובני ברק עם מרכז המטרופולין. אורכו של הקו 25 קילומטרים, והוא יכלול 22 תחנות בתשע רשויות.
קו M3
קו חצי טבעתי באורך של כ-39 קילומטרים, היוצר רשת היקפית המקשרת בין הרצליה, רמת השרון, תל אביב, רמת גן, פתח תקווה, קריית אונו, אור יהודה, בת ים וחולון, עד לנתב"ג. הקו ישרת 13 רשויות ויכלול 25 תחנות.
במהלך הפרויקט יוקמו שבעה מתחמים תחבורתיים משולבים הכוללים גם אזורי פנאי ותעסוקה, תחנת כוח ייעודית למטרו, ומפעלים לייצור חלקי המנהרות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
