ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה אתמול (שני) דיון שעסק בהיערכות לקראת כניסתו לתוקף של חוק העוסק באכיפה של עבירות תנועה קלות - באמצעות קנסות מנהליים והקמת בית דין מנהלי לתעבורה, שיפעל באופן מקוון.
אלא שבדיון האמור, עלה כי עדיין לא הושלמו כל הצעדים הנדרשים ליישום ההצעה, שצפויה להיכנס לתוקף ב-7 בנובמבר השנה. בשל כך, היו"ר ביטן הודיע כי הוועדה תפנה לשר המשפטים בבקשה שיעשה שימוש בסמכותו, על מנת לדחות לתקופה של 4 חודשים את כניסת החוק לתוקף.
על מה המהומה?
ביולי 2024 ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית בנושא הפרות תעבורה מנהליות. ההצעה נועדה להפוך חלק מעבירות התעבורה שמוגדרות היום כעבירות קנס ו"ברירת משפט", הנחשבות פליליות, ל"הפרות תעבורה" שיטופלו במישור המנהלי, וכן להסמיך את שר המשפטים להקים בית דין מנהלי לתעבורה.
הקמת בית הדין המנהלי לתעבורה נועדה להפחית את העומס מבתי המשפט לתעבורה, על מנת לאפשר להם להאיץ טיפול בהליכים של כבירות תנועה חמורות, על פי אתר הכנסת.
על מנת לייעל עוד יותר את ההליכים בבית הדין לתעבורה, דרש היו"ר ביטן תוספת תקנים. במהלך הדיונים אף הצהירו באוצר כי יקצו השנה עוד 4 שופטים לבית המשפט לתעבורה, ובשנה הבאה שני שופטים נוספים.
בנוסף דרש היו"ר ביטן תיקונים לשיטת הניקוד על עבירות תנועה, על רקע החשש שהגברת האכיפה תפגע בעיקר בנהגים נורמטיביים. בעקבות זאת, התחייב משרד התחבורה כי נהגים שיבצעו עבירת תנועה ויקבלו ניקוד בגינה, ולא יבצעו את אותה העבירה במהלך שנה לאחר מכן, יזכו להפחתת חצי ממספר הנקודות.
אלא שמאז יולי, נראה שלא הרבה קרה.
במהלך הדיון האחרון, היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד איתי עצמון, הזכיר כי החוק אושר ב-7 באוגוסט 2024 וצפוי להיכנס לתוקף ב-7 בנובמבר 2015, ואמר: "אנחנו על סיפו של יום הכניסה לתוקף של חוק שמשנה סדרי עולם מבחינת אכיפת עבירות תעבורה, והוא מורכב ודורש היערכות במספר מישורים".
כאשר היו"ר ביטן ביקש לדעת אם ההיערכות הושלמה, נציגת משרד המשפטים, עו"ד מרגנית לוי, מסרה כי המשרד שאחראי בעיקר על בית הדין, ביצע את ההיערכות - וכי עמדת השר היא שמידת ההיערכות היא מספקת לצורך הכניסה לתוקף. בינתיים, ראש בית הדין המנהלי
לתעבורה, עו"ד בני גבאי, ציין כי נבחרו 25 דיינים ומבחינת כוח אדם יש היערכות. הוא הוסיף כי רק חלק מהממשקים המחשוביים קיימים, אך הדבר לא מונע את הקמת בית הדין.
במקביל, נציגת משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה כי חלק מהתקנות הנדרשות פורסמו אתמול, והתיקון בשיטת הניקוד צריך את הסכמת שר המשפטים וברגע שתתקבל הוא יועבר לאישור ועדת הכלכלה.
נציג המשטרה, רפ"ק אמיר ליפשיץ, ציין כי המשטרה ערוכה ומבקשת שהחוק ייכנס לתוקף במועדו.
ראש מנהל משפט וכנסת במרכז השלטון המקומי, עו"ד מירה סלומון, אמרה כי הרשויות נערכו במהירות האפשרית, אבל היו צריכות קודם להמתין למעשה משרדי הממשלה. היא הוסיפה כי רק בשבוע שעבר פורסם נוסח טופס ההודעה, ולא הושלמו גם תקנות הליך מינוי הדיינים. עוד אמרה כי הרשויות ביקשו משר המשפטים דחייה של 6 חודשים, מאחר ובעבודה מאומצת אפשר בעוד כחצי שנה להיות ערוכים.
נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד כפיר דוד, הזכיר כי הייתה גם התחייבות למנות שופטים לבית המשפט לתעבורה וזה עדיין לא קרה, בזמן ששופטים נגרעו מהמערכת. נציגת הנהלת בתי המשפט, הילה בוסקילה, אמרה כי ההתחייבות הייתה לתקנים - והתקנים ניתנו.
בתום הדיון, הודיע היו"ר ביטן כי "לנוכח הדברים שנשמעו בדיון, הוועדה תבקש משר המשפטים להגיש לה את הצו לדחיית מועד התחילה ב-4 חודשים, כדי שניתן יהיה לסיים את ההיערכות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
