"אובר יהיה במדינת ישראל - נקודה!": קרב הפוליטיקאים על תחבורה שיתופית בארץ

שרת התחבורה מירי רגב הבטיחה בכנסת כי אובר יגיע לישראל, אך רק לפני שלושה ימים דחתה ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק שנועדה לאפשר תחבורה שיתופית בארץ • חברת אובר העולמית הכחישה כל קשר למהלך הממשלתי • אז מה עומד מאחורי ההצעה?

אובר, מירי רגב. צילום: EPA, גדעון מרקוביץ'

״אובר יהיה במדינת ישראל, נקודה" - כך הבהירה היום (רביעי) שרת התחבורה מירי רגב, במענה לשאילתה של ח"כ גינזבורג בסוגיית התחבורה מנתב"ג, כפי ששודר בערוץ כנסת.

אלא שרק ביום ראשון ועדת השרים לחקיקה החליטה לדחות הצעת חוק שהוגשה על ידי חבר הכנסת איתן גינזבורג (כחול לבן), שמטרתה נועדה לאפשר תחבורה שיתופית בישראל (Uber ודומיה).

אז האם יש אמת מאחורי הצהרותיה של רגב - או שמדובר בעוד ספין תקשורתי?

״הצהרות לא מספיקות - הגיע הזמן להכניס תחבורה שיתופית מודרנית לישראל כמו בכל העולם״, מסר חבר הכנסת בתחילת השבוע, בעת הודעה על דחיית ההחלטה לגבי הצעת החוק שהעלה בחודשיים שלמים.

״הציבור משלם מחירים מופקעים על נסיעות, בזמן שבכל העולם כבר נהנים מתחבורה שיתופית מתקדמת״, טען ח״כ גינזבורג, ונשא ביקורת כלפי שרת התחבורה: ״הבטיחו להביא את אובר לישראל, אבל היום הממשלה בחרה לדחות את ההזדמנות לשנות באמת את התחבורה הציבורית. כרגיל, נראה ששיקולים פוליטיים קובעים את סדר היום - ופוגעים באזרחים״, הוא טען והוסיף: ״הגיע הזמן לשים את הציבור במרכז ולהכניס סוף סוף תחבורה שיתופית מודרנית לישראל״.

מה עומד מאחורי הצעת החוק?

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה כאמור ביום ראשון הצעת חוק שנועדה לאפשר הפעלה של תחבורה שיתופית בתשלום דרך ישומונים - בדומה לשירות Uber הפועל במדינות רבות בעולם.

הצעת החוק למעשה ביקשה לתקן את פקודת התעבורה, במטרה לקדם תחרות בשוק התחבורה ולהוזיל את יוקר המחיה באמצעות שירותים דיגיטליים להסעות בתשלום בין נוסעים פרטיים. על פי ההצעה, הנהגים יחויבו לעמוד בתנאים הבאים: גיל מינימום 21, רישיון נהיגה מעל שנתיים והדרכה מתאימה.

הנסיעות ייעשו, על פי ההצעה, ברכב עם כל הביטוחים והאישורים הנדרשים ממשרד התחבורה - והתשלום יחושב לפי תעריפים שייקבעו מראש ויימסרו מראש לנוסע. כמו כן, ניתן יהיה להגיש תלונות כנגד נהגים ולדרג אותם, כאשר המידע יהיה לכאורה שקוף לציבור.

אלא שכאמור, היום הציג חבר הכניסה שאילתא דחופה בפנייה לשרת התחבורה, ובה העלה שוב את סוגיית התחבורה הציבורית. במענה לכך, ענתה רגב: ״אובר יהיה במדינת ישראל - נקודה״.

בספטמבר האחרון משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אישר כי שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את כניסת "אובר" לשוק המוניות בישראל. השרה רגב אף התייחסה לראשונה בשיחה עם ״ישראל היום״ להחלטה על הבאת "אובר" לארץ, ואמרה: ״אני לא מבינה מה כולם מופתעים, כבר אמרתי שזה יקרה בעבר. נכון, יש נהגי מוניות שמתנגדים - אבל יש כאלו שרוצים להיות גם נהגי מוניות וגם אובר. זה כרגע מתנהל מול משרד האוצר, מתוך מחשבה על אזרחי ישראל ויוקר המחייה, המטרה שלנו היא להוריד את מחירי הנסיעה ולהסתכל כל הזמן קדימה״.

אלא שמאוחר יותר, חברת ״אובר״ העולמית פנתה ל״ישראל היום״ והכחישה כל קשר למהלך. מאז, השרה רגב ממשיכה להתעקש כי הנושא מקודם ונמצא תחת טיפול , אך בינתיים גם הצעת החוק בנושא נדחתה כאמור.

בעוד שההצעה של משרד התחבורה לשינוי התעריפים, ספגה התנגדויות מצד לא מעט גופים - ובהם פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות (המייצג את התאגדות נהגי המוניות בהסתדרות), אין ספק שכניסת גורם המציע נסיעות מונית שיתופיות, כמו "אובר", צפוי לטלטל את ענף המוניות.

בנוגע לפן הפוליטי של המהלך, הוסיפה רגב בחודש שעבר: ״אני לא מתייחסת לאיומים שימחקו אותי מהפריימריז, גם נהגי מוניות הם אזרחי ישראל ונגיע לסיכומים״, טענה ביחס להתנגדותם למהלך של נהגי מוניות רבים בארץ, בשל החשש לפרנסתם. ״כאמור יש קבוצות שמוכנות לשתף פעולה, ואנחנו נמצא דרך לאפשר את זה״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר