בדרך ללימודים - מבחן תשלומי הנסיעות הגדול: עם פתיחת שנת הלימודים האקדמאית וברקע ההתייקרות בחוזי הנסיעה לצד רפורמת צדק תחבורתי וההנחות לסטודנטים, לא מעט נוסעים נותרו מבולבלים לגבי אופן התשלום הכדאי ביותר בדרכם למכללה / לאוניברסיטה.
לשם כך, ערכה חברת Moovit-Pango בדיקה של חלופות הנסיעה בהתאם למחירים השונים והפלטפורמות השונות לתשלום, במטרה לבחון - האם כדאי לסטודנטים לרכוש חוזה חופשי-חודשי מראש או לשלם פר נסיעה, ומהי דרך התשלום הכי משתלמת בתחבורה הציבורית?
בודקים וחוסכים: איך הכי משתלם לסטודנטים לשלם על התחב״צ?
במקרה בוחן שבדקה חברת Moovit-Pango, נקודת המוצא הייתה שסטודנט המתגורר בפתח תקווה נוסע לתל אביב הלוך-חזור בכל ימות השבוע.
מהבדיקה עלה כי אותו סטודנט ישלם 235 שקלים בחודש באמצעות אפליקציה או בערך צבור, לעומת 315 שקלים בחופשי-חודשי ברב-קו.
אם אותו סטודנט זכאי להנחת אזור גאוגרפי, התשלום באחת מהאפליקציות יעמוד על 157.5 שקלים, ובחוזה שנתי מראש: 1,890 שקלים.
במקרה בוחן שני נבחן מקרה בו סטודנט מאשקלון נוסע לתל אביב (רכבת + אוטובוס, פעמיים בשבוע) - ומשלם 336 שקלים באפליקציה, לעומת 373 שקלים בערך צבור ו-464 שקלים בחופשי-חודשי. עם הנחת אזור גאוגרפי - ישלם אותו סטודנט 232 שקלים בלבד, ובחוזה שנתי מראש הוא ישלם 2,784 שקלים.
במקרה בוחן שלישי הוצג מקרה שבו סטודנט גר בקריות ונוסע תוך 90 דקות באוטובוס וברכבלית לאוניברסיטת חיפה, הלוך-חזור 3 פעמים בשבוע - ומשלם 128 שקלים באפליקציה או בערך צבור, לעומת 315 שקלים בחופשי-חודשי. אם הוא מוגדרת כצעיר (18-26) - לא תחול עליו הנחת הפרופיל, שכן אינם מגיעים לעלות חופשי-חודשי לאחר הנחה של כ-210 שקלים בחודש. חוזה שנתי מראש יעלה לאותו סטודנט 1,890 שקלים.
מקרה בוחן רביעי: סטודנט הלומד בירושלים, מתגורר בעיר ונוסע הלוך-חזור לאוניברסיטה בירושלים. במקרה זה, התשלום החודשי באפליקציה יהיה 235 שקלים, לעומת 315 שקלים בחופשי-חודשי. אם אותו סטודנט זכאי להנחת אזור גאוגרפי, התשלום יעמוד על 157.5 שקלים בלבד באפליקציה. בחוזה שנתי מראש: העלות תעמוד על 1,890 שקלים.
על מה מבוססים מקרי הבוחן האמורים?
השנה חוזי הנסיעה התייקרו באופן הבא: חוזה בסיס התייקר ב-33% וחוזה מורחב התייקר ב-8%, כלומר מדובר בתוספת של מאות שקלים לנסיעות מדי חודש.
ב-26 באוקטובר תיפתח שנת הלימודים האקדמית תשפ"ו, ומאות אלפי סטודנטים יחלו את לימודיהם במוסדות ברחבי הארץ. אלא שהשנה, חוזי הסטודנטים המורחבים ברב-קו התייקרו כאמור בעשרות אחוזים ובמאות שקלים לעומת השנה שעברה.
לכן, חוזה בסיסי לנסיעה באוטובוסים ללא רכבת ישראל, התייקר למשל מ-1,416 שקלים ל-1,890 שקלים סך הכול (תוספת של 474 שקלים).
חוזה סטודנט/ית מורחב הכולל נסיעה ברכבת ישראל למרחק של עד 75 ק"מ, עלה מ-2,580 שקלים ל-2,784 שקלים (תוספת של 204 שקלים).
במקביל להתייקרויות, רפורמת "צדק תחבורתי" מאפשרת הנחות משמעותיות לזכאים: צעירים בגילאי 18-26, תושבי אזורים מועדפים בפריפריה וחיילים משוחררים (שנה ראשונה בחינם). בנוסף, הנחות הסטודנט/ית על סך 33% משולבות גם הן במודל החדש שנמצא באפליקציות, כך שניתן ליהנות מהנחה על נסיעות בודדות וגם על חופשי-חודשי, בהתאם להרגלי הנסיעה בפועל.
אייל זיו, מנהל פעילות Moovit-Pango: "החוזים השנתיים התייקרו השנה במאות שקלים, וחלקם מגיעים אף ליותר מ-4,000 שקלים לשנה ברכבת ישראל. בזכות פרופילים חדשים כמו 'צעיר', 'פריפריה' והנחות לחיילים משוחררים - לעיתים תשלום באפליקציה הוא הפתרון המשתלם ביותר, וחלופה מתשלמת לעומת חוזה שנתי שנמכר ברב-קו. באפליקציה אין צורך לחשב מראש או להתחייב מראש לנסיעות, המערכת דואגת להחיל את ההנחות באופן אוטומטי בהתאם לנסיעות בפועל. כך, אפשר לשלם רק על מה שבאמת נוסעים".
מתי כדאי להשתמש ברב קו?
המחירים ברב קו וגם באפליקציות הם בהתאם לתעריף שקובע משרד התחבורה, ובכפוף להטבות השונות שנקבעו.
בעת השימוש ברב קו, על מנת לוודא שהמחיר המשולם בתחבורה הציבורית הוא המשתלם ביותר, על הצרכן לבדוק את מידת השימוש שלו ואת ההנחות המגיעות לו באופן עצמאי, להציג לכך סימוכין - ואז לבדוק מה משתלם לו יותר, נסיעה בודדת או חופשי חודשי.
במקרה כזה, אם הרב קו לא נוצל במלואו, המחיר הטוב יותר יהיה ככל הנראה בתשלום באמצעות האפליקציות - אשר מחייבות את הצרכן על סמך הנסיעה בפועל בלבד ובהתאם להטבות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
