משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות חברת נתיבי איילון, הודיע ביולי האחרון על קידום פרויקט הקו הכחול שנועד לחבר את ערי השפלה למטרופולין תל אביב. זאת, באמצעות מערכת הסעת המונים (BRT (Bus Rapid Transit המבוססת על אוטובוסים מהירים חשמליים ורבי קיבולת המסיעים עד 200 נוסעים.
הקו, באורך כולל של 30 קילומטרים, צפוי לכלול 44 תחנות ולשרת כ-100 אלף נוסעים ביום, על פי הודעת משרד התחבורה. העבודות על הקו החלו בתחילת 2025 בעיר רחובות, בה יעבור הקו ברחוב הרצל, אשר ישודרג למרחב עירוני שוקק חיים.
עבודות הקו הכחול יימשכו כשלוש שנים. עלות ההקמה היא כ-2.9 מיליארד שקלים. הקו יחבר בין מרכזי מגורים, מסחר, תעסוקה, השכלה, בריאות ופנאי וצפוי לשרת מעל ל-30 מיליון נוסעים בשנה.
אורלי שטרן, מנכ״לית חברת נתיבי איילון: "הרעיון של החיבוריות בפרויקט הנוכחי כולל עדיפות ברמזורים, תדירות נסיעה גבוהה ולוח זמנים מדויק יותר - מה שישפר את הנגישות למרכזי תעסוקה ומסחר וחיבור בין השפלה למטרופולין תל אביב. המטרה היא ליצור את אחת ממערכות בתחב״צ היעילות ביותר".
"היום אנחנו חותמים על הסכם שיעשה שינוי במדינה כולה. בעבר קבענו שאנחנו צריכים ש-40% מהתחבורה בארץ תהיה תחבורה ציבורית, וכיום אנחנו עומדים על הרבה פחות. אלא שמאז הוביל משרד התחבורה מגוון תוכניות אסטרטגיות בנושא. אנחנו בונים רשת שמתחילה ברכבת כבדה, מטרו ועורקים נוספים כמו ב-BRT ותחבורה ציבורית עירונית ואפילו אופניים. בהמשך - צפויות תוכניות משלימות".
שרת התחבורה, מירי רגב, מסרה: ״מטרו לוקח הרבה זמן ולא בטוח שזה ייתן את אותו מענה של חיבוריות הנדרשת בין הרקלים לאוטובוסים ולשכונות אליהן מגיעים המטרוניות. עדיין, החלטנו השנה לתת מענה בתקציב למספר מטרוניות כדי לראות אם זה נותן מענה".
"במקביל, נושא ה-BRT קיים שנים, אך לא יושם. לכן פניתי לנת"ע וביקשתי חיבור בין רכבת קלה לכבדה, בין מטרופולינים ויישובים. המטרוניות ייתנו מענה נכון ויחברו מטרופולינים, והיום נחתום על הסכם ראשון בראשל״צ, נס ציונה ורחובות - שהיו פריפריה של ת״א והפכו לערי הייטק ומדע כדי לתת מענה אמיתי לתושבי האזור״.
היא הוסיפה כי מדובר ב"פעם ראשונה בה השומרון יחובר החל מצומת תפוח ועד לפתח תקווה ותל אביב. רמון-אילת זה פרויקט נוסף שרציתי לקדם במטרה לחבר ביניהם - איך אפשר שדה תעופה בלי רכבת?".
היא הדגישה כי "מתוכננת רכבת מקריית שמונה לאילת ומתחיל תכנון מפורט בנושא. כל זה קורה בזמן מלחמה. משרד התחבורה שומר על רציפות תחבורתית ומכין את עצמו ליום שאחרי. זה לא יהיה פשוט לראשי ערים כי אזרחים אומרים שלא ניתן לנסוע ויש חסימות, אבל אי אפשר שהעיר תהיה בלי פקקים מבלי לקדם תחב״צ".
"צריך לנשוך שפתיים ולהגיד לאזרחים לאזור סבלנות", היא הוסיפה. "נעשה שעות עבודה כמה שיותר מאוחרות. בעקבות הביקור שלי בארה״ב דאגתי שיגיעו מארה״ב נציגי Ferry בתחום המעבורות אחרי החגים במטרה לבדוק איך אפשר לקדם את זה בארץ״.
לצד השמחה על חתימת ההסכם, חשוב לציין כי קידום הקו הכחול יוביל בהכרח ללא מעט חסימות ועומסים נוספים בכבישים העירוניים למשך שנים. זאת, לפחות עד לשלב בו ה-BRT יפעל, בהנחה שיצליחו לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו, ובתקווה שהמטרונית אכן תענה על הדרישות.
בהמשך, התייחסה השרה לעסקת החטופים: ״חשבנו שנכון יהיה להאיץ בחמאס להגיע לעסקה, אני בטוחה שגם הפעילות בקטאר העבירה מסר מאוד ברור לחמאס חו״ל שאיפה שהם נמצאים נגיע אליהם. אנחנו מחויבים להחזיר את החטופים החיים והחללים כאחד״.
