שרת התחבורה ושר האוצר הודיעו היום (שני) בהצהרה משותפת כי סיכמו על מתווה לעדכון תעריפים בתחום הנמלים, לצד צעדים נוספים שאמורים לעודד תחרות ולהוריד לכאורה מחירים בהתאמה.
על פי הודעתם, המתווה החדש צפוי להביא לשיפור במתן שירותי נמל, ייעול תנועת הסחורות, הגברת התחרות בין הנמלים והפחתת עלויות עבור הצרכנים בקצה.
המהלך כולל שורה של צעדים, ובהם: הפיכת תשלום דמי התשתית (המשולמים לנמל בגין יבוא רכב) ממחיר קבוע למירבי, והתאמת תעריפים כך שחברות הנמל יתומרצו על הגברת יעילות והסדרת מרכיבי התמחור - כך שישקפו בצורה נכונה יותר את מבנה העלויות בפעילות הנמלית.
התעריפים הקיימים כיום בנמלים הינם נגזרת של הרפורמה בתעריפים בנמלי הים בישראל, שיצאה לדרך לפני כ-15 שנה באוקטובר 2010.
למעשה, החל מ-1.10.10 נרשמו שינויים בתעריפי הנמלים, ועיקרם - ביטול אגרת רציף (אשר חויבה עבור הוצאות פיתוח ואחזקה של הנמלים), חיוב חדש וקבוע של דמי תשתית (לפי מכולה, במקום אגרת רציף) וחיוב חדש של דמי ניטול (במקום אגרת סבלות והסוואות).
בנוסף, נקבעו דמי השבה - מנגנון החזר כספי או חיוב נוסף לפי מדרגות ערך סחורה, במטרה לאפשר ליבואנים וליצואנים פרק זמן להיערכות לשינוי בהוצאותיהם, כתוצאה משינויים במערך תעריפי הנמל.
תחרות בין הנמלים
מטעם מבקר המדינה פורסמה עוד בראשית 2024 המלצה לשרי התחבורה והאוצר, הקוראת להם לפעול לשיפור היעילות בניטול המטענים, לאפשר תחרות בין הנמלים - וכך להוזיל את שירותי הנמל. זאת, בשל חשיבות הנמלים לכלכלת ישראל והשפעתם על יוקר המחייה.
אלא שחשוב לציין כי מזה שנים רבות שלא נעשה שינוי מהותי בנושא התעריפים, מגפת הקורונה רק הוסיפה לעומסים ולבעיות שצצו בשינוע הימי - והדבר הוביל להחמרה משמעותית בתהליך המסחר דרך נמלי ישראל, מה שהאיץ את הצורך בטיפול בבעיה.
כעת, הציפייה היא שייעול השירות והגברת התחרות בין הנמלים השונים, יביאו לכך שיותר סחורות יעברו בנמל, התהליך יהיה מהיר וטוב יותר, הנמלים יתוגמלו בהתאם לתפוקתם - והתעריפים יוזלו כך שהמחיר הסופי שיתגלגל לצרכן, יהיה נמוך בהתאמה.
יחד עם זאת, יש לציין כי הורדת מחירי הייבוא דרך הנמל עשויה להביא לפגיעה במשק הישראלי, שגם כך ספג פגיעה קשה בעקבות המלחמה. הדבר עשוי לעודד יבוא על חשבון צריכה מקומית, והדבר עלול להיות הרסני עבור לא מעט עוסקים בארץ.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו