הולכים רק על הקנסות היקרים? המהלך של העירייה - וההסבר: "חולקו אזהרות"

החוק למתן קנסות לרוכבי ופניים חשמליים וקורקינטים עלה בתחילת ספטמבר מ-100 שקלים ל-500 • נראה שהעירייה, שלא חילקה דוחות בשנה שעברה חיכתה לעלייה • עיריית ת"א: "אנו הרשות הראשונה שהובילה לחקיקה ראשית לאכיפה נגד רוכבים"

אדם רוכב על קורקינט חשמלי ברחוב אלנבי, ת"א (להמחשה). צילום: יהושע יוסף

החל מ-1 בספטמבר הקנס בגין רכיבה על כלים החשמליים ללא לוחית רישוי, זינק מ-100 ל-500 שקלים.

המהלך, שקרה במקביל לתחילת שנת הלימודים בבתי הספר בישראל, צפוי היה להשפיע על ציבור הרוכבים במספר אופנים - ולהגדיל את תחומי אחריותם בשעת רכיבה. אלא שמה שקרה בפועל, כך מתברר, נראה אחרת לגמרי בתום 10 ימים מיישום המהלך.

הקנס שתפח - מבלי שניתן אף קנס

מטרת הצעד להגדלת הקנס המדובר, היא בעיקר הרתעה בקרב ציבור הרוכבים, באמצעות החמרת האכיפה בנושא התקנת לוחית הרישוי.

אלא שמבדיקת ״ישראל היום״ עולה כי בשנה שעברה כלל לא ניתנו קנסות בנושא מטעם העירייה - כך שלא ברור על מה מבוססת הבחירה להגדיל את הקנס השנה פי חמישה, מבלי שהצעד יושם מלכתחילה.

מטעם עיריית תל אביב נמסר כי בעוד שהחוק עבר בחודש אוגוסט 2024 - בשנה שעברה כלל לא ניתנו מטעמם דוחות בהקשר זה. למעשה, במשך מספר חודשים אכן קודם מהלך הסברתי בנושא, במסגרתו העירייה העמידה עמדות להתקנת לוחיות זיהוי ברחבי העיר לטובת הציבור - והפיצה מידע בנושא, אך לא ניתנו קנסות.

מטעם עיריית ת"א נמסר כי בעוד שהחוק עבר בחודש אוגוסט 2024 - בשנה שעברה כלל לא ניתנו מטעמם דוחות. מבנה עיריית ת"א, צילום: גדעון מרקוביץ'

אז מה בכל זאת נעשה מבחינת אכיפה? חולקו אזהרות, כך מתברר. "עיריית תל אביב-יפו היא הרשות הראשונה שהובילה לחקיקה ראשית לאכיפה נגד רוכבים בנושאים המונעים סכנת חיים - שימוש בקסדה, הרכבה אסורה, שימוש אסור בנייד, נהיגה בניגוד לכיוון הנסיעה ועוד״, נמסר מטעם העירייה.

״אנחנו ממשיכים במלחמה העיקשת נגד רכיבה בלתי-חוקית של רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים במדרכות, בשבילי הליכה להולכי רגל ובשבילי אופניים. במשך שנים רבות פעלה העירייה להסדרת נושא האכיפה של כלי רכב דו-גלגליים חשמליים, שבמסגרתו יחויב כל דו-גלגלי חשמלי במספר זיהוי".

"לאחר חקיקת הממשלה את הסדרת הנושא וכניסתו לתוקף באוגוסט 2024, במהלך השנה האחרונה עמד הקנס על 100 שקלים, ומתחילת השנה חולקו 30,888 דוחות בגין עבירות רכיבה והוחרמו כ-1,500 כלים״, כך דווח - אלא שמדובר כאמור בקנסות בגין עבירות רכיבה, ולא בגין אי-התקנת לוחית רישוי.

"ממשיכים במלחמה העיקשת נגד רכיבה בלתי-חוקית של רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים", צילום: יהושע יוסף

״החל ב-1 בספטמבר 2025 עלה הקנס ל-500 שקלים, ועד היום (10 ימים) נרשמו 230 דוחות״, נמסר לבסוף מטעם העירייה. ״נציין כי העירייה ממשיכה בפעולות ההסברה ומבצעי אכיפה ברחבי העיר, לצורך שמירה על הסדר הציבורי״.

ומה לגבי אכיפה משטרתית?
מטעם דוברות משטרת ישראל נמסר כי בין התאריכים אחד בספטמבר ועד התשעה לחודש זה (1-9.9.25) נרשמו 316 דוחות בגין אי-התקנת לוחית רישוי בכלי רכב חשמליים (אופניים חשמליים, גלגינוע).

מדובר כאמור בדוחות שניתנו על ידי שוטרי משטרת ישראל, ללא דוחות של פקחים עירוניים. אבל לגבי שאלת האכיפה בשנה שעברה - לא נתקבלה תשובה בנושא.

האם לוחית הרישוי - היא זו שתביא את השינוי?
״אין ספק כי חובת התקנת לוחית רישוי והגברת האכיפה, הן צעדים חשובים להסדרת תחום המיקרו מוביליטי בישראל, שסובל שנים מהיעדר פיקוח אפקטיבי״, מסביר עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של ועדת בתי משפט, עורכי דין בלשכת עורכי הדין, ומומחה בדיני ביטוח ונזיקין.

״אולם הבעיה העמוקה יותר היא תעשיית השיפורים הפרוצה, שמאפשרת לכלים להגיע למהירויות מסוכנות של מעל 80 קמ"ש, חרף המגבלה החוקית של 25 קמ״ש״, הוא מסביר.

לדבריו, תופעה זו מתקיימת מול עיני הרשויות ותורמת ישירות לעלייה דרמטית בפציעות קשות ובנכויות כתוצאה מכך. ״חלק מהרפיון באכיפה נובע אולי ממבנה האחריות המשפטית: הפסיקה בישראל מחייבת את מבטחת הרכב הפוגע לפצות את הרוכב, ללא קשר לשאלת האשם. כך הנפגעים אכן מקבלים פיצויים גבוהים, לעיתים במיליוני שקלים, אך חברות הביטוח הן שנושאות בעול הכלכלי - בעוד שהמדינה נמנעת מהתמודדות מערכתית עם שורש הבעיה״, הוא אומר.

אז מה בכל זאת הערך של התקנת הלוחית?
״אחת התועלות בהתקנת לוחית רישוי היא זיהוי רוכבים עברייניים, מה שמפחית את המוטיבציה להפר חוקים״, עו״ד ורשה מסביר.

״מחקרים בקרמינולוגיה מראים כי לא חומרת הענישה מרתיעה אלא הסיכוי להיתפס״, הוא טוען מנגד - מה שמטיל שוב ספק ביעילות המהלך להגדלת הקנסות. ״ללא אכיפה שיטתית, גם קנס של אלף שקלים לא ישנה את המציאות״, הוא טוען לבסוף.

"ללא אכיפה שיטתית, גם קנס של אלף שקלים לא ישנה את המציאות" (אילוסטרציה), צילום: גדעון מרקוביץ

וגם את זה, נראה כי גנבים באזור כבר השכילו לעקוף - כאשר מתברר כי נפוצה לאחרונה שיטה חדשה במרכז: הסרת לוחית הרישוי טרם הגניבה של הכלי.

״שוק האופניים החשמליים והקורקינטים הגנובים מתקיים משום שרבים אינם רואים בעיה בשימוש בכלי גנוב״, מסביר עו״ד ורשה, כשלדבריו חובת התקנת לוחית רישוי עשויה להקטין את התופעה, ובמקביל לייצר סיכון חדש: ״אם הלוחית נגנבת ומשמשת לביצוע עבירה או תאונה, בעל הכלי עלול להיחשף להליכים פליליים ואזרחיים, גם אם לא היה מעורב בפועל״, הוא מזהיר.

״כך למשל, במקרה שבו רוכב עם לוחית גנובה חוצה צומת באור אדום וגורם לתאונה חמורה: חברות הביטוח ישלמו לניזוקים, אך בהמשך יגישו תביעה כנגד בעל הכלי הרשום (על פי לוחית הרישוי). במצב כזה, לעיתים, הוכחת חפותו עשויה להיות מורכבת במיוחד״.

"רבים אינם רואים בעיה בשימוש בכלי גנוב״ (אילוסטרציה), צילום: .

כלומר, הצעד לחיוב התקנת לוחית רישוי, והגדלת הקנס עבור מי שמפר זאת - לא רק שלא בהכרח יועיל למיגור הגניבות ועבירות התנועה, אלא הדבר אף עשוי לפתוח צוהר לבעיות חדשות.
תופעה דומה מוכרת בקרב גנבי המכוניות, כאשר לא פעם עבריינים פועלים בעודם משתמשים ברכב גנוב - וחברות הביטוח פונות לבעל לוחית הרישוי.

מה המסקנה?
בעוד שהשאלה האם עדיף שהכלי ייגנב עם או ללא לוחית הרישוי, עדיין עומדת בעינה - נראה כי שיקול נוסף נכנס לתמונה. לטענת עו״ד ורשה, ישנו אף סיכוי כי אכיפת החוק באופן שיטתי, תביא להגדלת המוטיבציה לגניבת לוחיות רישוי - במטרה להצמיד את הלוחות לכלים שנגנבו זה מכבר.

בעוד שכיום אין מסד נתונים מסודר בנושא, היות ורבות מהגניבות כלל לא מדווחות למשטרה - נראה כי אלפי כלים או אפילו מאות אלפים בודדים של כלים ימשיכו להיגנב מדי שנה, והעבריין לא בהכרח יימצא - לפחות עד שיתגבש פתרון יצירתי יותר לבעיה. זאת, בדגש על מחקר מעמיק, יישום ובדיקה בשטח - ולא הגדלת קנסות מבלי לבצע אכיפה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר