עיריית תל אביב-יפו מדווחת היום (ראשון) כי באוגוסט האחרון החלה לקדם מהלך חדש לניהול חניות פריקה וטעינה, המיושם בשלב זה במרכז העיר.
המהלך מתבצע ברובע 3 (הצפון הישן) בין הרחובות התערוכה, אוסישקין, הירקון, פרישמן, בוגרשוב, מרמורק ושדרות בני ציון, וצפוי להתרחב לאזורים נוספים במידה ויוכיח את עצמו וייצר שיפורים משמעותיים בסדר הציבורי וביעילות הלוגיסטית.
מה מטרת הפיילוט?
על פי הודעת העירייה, הפרויקט נועד לשפר את ניהול חניות הפריקה והטעינה בעיר, לצמצם חסימות של נתיבי תנועה, להתאים את מספר המפרצים והיקפם לביקוש בפועל, ולשמור על רחובות מרכז העיר נגישים, בטוחים ומסודרים יותר.
מה המצב כיום?
כיום, פריסת מפרצי פריקה וטעינה מבוססת לעיתים על הערכות ואילוצים מקומיים, ולא תמיד תואמת את הצרכים של עסקים ושל נהגי חלוקה בשטח.
המהלך נועד לאפשר לראשונה איסוף נתונים מדויק על דפוסי השימוש – שעות פעילות, משך חנייה ומיקומים – במטרה לנהל את המשאב הציבורי המדובר בצורה הוגנת, יעילה ומבוססת נתונים.
איך זה יעבוד?
נכנסים לאפליקציית סלו או פנגו, לאחר חניית הרכב במפרץ פריקה וטעינה - יש להפעיל את החנייה, בדומה להפעלת חניה בכחול-לבן. ההפעלה מתבצעת באמצעות סריקת קוד QR מהתמרור או הזנת מספר התמרור באפליקציות החנייה.
החנייה ללא תשלום למשך 30 דקות ומסתיימת באופן אוטומטי. על פי הודעת העירייה, פריקה וטעינה ללא הפעלת חניה באפליקציה עלולה לגרור קנס.
מה השתנה?
למעשה מדובר בשימוש בטכנולוגיות לניהול חניות פריקה וטעינה, לצד צעדי אכיפה שהעירייה צפויה ליזום נגד רכבים שאינם מורשים לעשות שימוש בחניות אלה. בנוסף, יהיה עדכון בזמן אמת של שכבת מיקומי מפרצי פריקה וטעינה במערכת ה-gis העירונית, כך שיתאפשר לחברות ההפצה והשילוח לשלבם בתוכנות תכנון מסלול.
מדובר בפיתוח בשיתוף פעולה עם איגוד לשכות המסחר, התאחדות התעשיינים ונציגי חברות הפצה.
סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו בתחום התחבורה והבטיחות, מיטל להבי: "אנו חיים בעיר צפופה שלתפקודה התקין נדרשת לוגיסטיקה מנוהלת של אספקת סחורות לעסקים ולתושבים. לכן, קידמנו לכדי יישום פיילוט לניהול חכם של הפריקה והטעינה של סחורות, על בסיס תשתית טכנולוגית שתסייע לייעול תנועת המשאיות, להקניית ודאות תפעולית וזמינות של חניה לספקים וגם להפחתת המטרדיות לסביבה ולתושבים״.
לדבריה, המהלך שואב השראה מערים כמו ברצלונה ומדריד, שבהן הונהגו מערכות חכמות לניהול חניות פריקה וטעינה - והוא מהווה צעד ראשון לקראת פיתוח פיצ'ר אפליקציה ייעודי שיאפשר לנהגים ולמפיצים לבדוק זמינות חניות בזמן אמת, להזמין אותן מראש ולתכנן מסלולים יעילים יותר.
״בשורה התחתונה, זהו שלב ראשון כחלק מתכנית סדורה לניהול חכם של חניות פריקה וטעינה. אם המהלך יוכיח את עצמו ויביא לשיפור ממשי – הוא יורחב לאזורים נוספים ויאפשר להתקדם ביישום התכנית כולה״.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
