בדק בית ברכבת: "הקמנו ועדה שתחקור את התאונה שהובילה לשיבושים"

"השירות של הרכבות כרגע לא מקסימלי, אבל הוא סביר וטוב" אמר מנכ"ל הרכבת • בעקבות ביטולי הרכבות נרשמו עומסים כבדים מאוד במהלך היום • זה המן שייקח עד שיצליחו לשוב לשגרה ברכבת ישראל

רכבת משא. צילום: דודו גרינשפן

במסגרת מסיבת עיתונאים שנערכה היום (ראשון) בעקבות שיבושים משמעותיים בתנועת הרכבות מאז סוף השבוע האחרון, אבי אלמליח, המנכ״ל בפועל של רכבת ישראל, מסר בהצהרתו כי נכון להיום הצפי לטיפול בתקלה הקיימת - עומד על כשבוע וחצי.

לדבריו, נכון לשלב זה לא נמצא קשר ישיר בין רכבת המשא לבין הקריעה של התשתית - ונרשמו נסיבות נוספות בשטח שנמצאות בבדיקה. ״כשנקבל אינדיקציה מלאה על מה שקרה שם, נדווח ונפיק את הלקחים״, אמר אלמליח, והבהיר כי היקף הנזק עדיין לא ברור.

״מאז יום חמישי אנחנו מתמודדים עם אירוע מורכב שבו נגרם נזק משמעותי לתשתית הרכבת. הסיבה לכך היא ככל הנראה רכבת משא שהייתה מעורבת באירוע, אך אנו בודקים את כל הכיוונים. הקמנו ועדת בדיקה בנושא ונהפוך כל אבן כדי להבין את נסיבות האירוע״, מסר בהצהרה.

רכבת ישראל, צילום: רכבת ישראל

לדברי אלמליח קיימת פגיעה משמעותית בתשתית החשמול של הרכבת מאז האירוע, אך החל ממוצאי שבת ועד היום השירות ההיקפי של הרכבת פעיל, ומתוך 67 נקודות שירות - רק שתיים עדיין לא מקבלות שירות.

״האירוע מנוהל, קמנו הבוקר עם חששות אבל עבדנו כל סוף השבוע כדי לתת מענה מקסימלי לנושא״, אלמליח מסביר, ״עד כה טיפלנו בפינוי של לפחות מסילה אחת - במטרה לתת שירות מיטבי ככל הניתן״.

בינתיים, עדיין חלים שינויים בתנועת הרכבות, ונראה כי ייקח זמן מה כדי לטפל במקרה באופן מלא. ״השירות של הרכבות הוא כרגע לא מקסימלי, אבל הוא סביר וטוב ביחס לחצי יום של הפעלה, עם כל האתגרים של יום ראשון״, אלמליח טוען. ״כל התחנות מקבלות שירות ויש שירותי אוטובוסים ושאטלים לצד דיילים שמתגברים את התחנות״.

העומסים שנרשמו במהלך היום

במסגרת ההצהרה אלמליח הסביר כי במהלך היום נרשמו שני עומסים מרכזיים ברכבת, האחד בנתב״ג והשני בלוד - ואלו טופלו לדבריו באופן מיידי.

״משרד התחבורה בשיתוף עם רכבת ישראל פועלים כדי לתת שירות מיטבי לכלל הנוסעים. כל קווי האוטובוס תוגברו, וגם בקשר לשיקום המסילה - אנחנו עושים כל מאמץ לצמצום משך הזמן הנדרש לשיקום״, הוא מוסיף.

״השרה רגב ומנכ״ל משרד התחבורה עושים הערכות מצב שוטפות ומלווים את האירוע, ואנו מקיימים דיונים שוטפים בנושא. אנחנו עושים הכל כדי להפעיל את תנועת הרכבות במלואה, ועדיין נרשמו היום עיכובים שצפינו אותם מראש. נמשיך לעדכן ברמה היומית על המצב, ונעדכן את הציבור ומשרד התחבורה בהתפתחויות״.

מתי צפויה הרכבת לשוב ולפעול במלואה?

״כרגע הצפי לטיפול הוא כמה ימים, כשבוע וחצי להערכתנו - אבל אנחנו מנסים למצוא אפשרויות לצמצום הזמנים״, אלמליח מבהיר. ״צריך להבין מה מידת הנזק שנגרם, ואנחנו מתייחסים לבטיחות כדבר המרכזי שמוביל אותנו בטיפול במפגעים. ביצענו נסיעות מבחן כדי לוודא שאין מפגע בטיחותי, וניכר מאמץ בטיפול ברשת המסילתית. בחלק מהמקומות צריך לטפל באלמנטים שנפגעו, ולהפעיל רכבות דיזל לצד הרכבות שנפגעו. לכן, פרק הזמן תלוי בפעילות הזאת. עצרנו את פעילות הפיתוח וההתקנה השוטפת - וכל הצוותים מופנים לטיפול באירוע הזה כמה שיותר מהר״, אלמליח מסכם.

כפי שנודע אתמול, בעקבות הנזק לתשתיות החשמל של הרכבת בגנות ובוויתקין, תנועת הרכבות החל מצאת השבת ובמהלך השבוע הנוכחי, תופעל באופן חלקי - וחלקה יבוטל.

הרכבות לא יופעלו בקווים: חיפה-תל אביב, באר שבע-תל אביב והרצליה-נתב”ג (קו ירושלים יצחק נבון). לא יופעלו גם רכבות לילה בקו בנימינה-נתב”ג. בנוסף, קו בית שמש-נתניה יפעל עד תחנת בנימינה, עם עצירה בכל תחנות הביניים. קו אשקלון-בנימינה יפעל בין אשקלון ולוד בלבד. שאר הקווים ברחבי הארץ פועלים, אך ייתכנו עיכובים.

במקביל, רכבת ישראל מפעילה היסעים בחינם בתחנות השונות: ת”א סבידור מרכז, לוד, נתב”ג, נתניה, בנימינה, חיפה חוף הכרמל, מודיעין מרכז. חלופות התחבורה הציבורית המומלצות: בין ת”א וחיפה/הצפון - אוטובוסים מתוגברים ממסוף 2000, חוף הכרמל ומרכזית המפרץ. בין ירושלים ות”א - אוטובוסים ממסוף 2000 והתחנה המרכזית בירושלים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר