מירב אביטן זרחיה בת ה-51 מטירת יהודה שבמרכז הארץ, לוקה במחלת ניוון שרירים. היא אמא לשלושה בנים ומתניידת בכיסא גלגלים למעלה מעשור.
מגיל 40, מירב נעזרת בכיסא ממונע ובשנים האחרונות היא משתמשת ברכב מונגש כדי להגיע ממקום למקום, כשלדבריה יש דבר אחד שהיא חוששת ממנו יותר מכל: הטסט השנתי.
״זה התחיל להתדרדר מההריון והלידה של הבן השלישי שלי, יהונתן. בהתחלה נאחזתי בקירות, אחר כך במקל, אחרי זה הליכון - ותוך חודשים ספורים עברתי לכיסא גלגלים ממונע״, מספרת בשיחה עם "ישראל היום".
״ההבדל המרכזי הוא שבמונגש יש התאמות אישיות – הגה חשמלי קטן, ידיות שליטה בגז וברקס, רמפה לכניסה עם כיסא ועוד״, משתפת.
עלויות גבוהות
היא גם הסבירה כי ״העלויות גבוהות משמעותית. טיפול רגיל – עולה סביב 3-4 אלף שקלים, תלוי בתיקונים ובחלקים המיוחדים. ביטוח חובה – יקר בהרבה מרכב רגיל, בגלל האבזור המיוחד והערך הגבוה שלו (כ-15,000 שקל בשנה, כולל ביטוח מקיף)״.
ויש גם תשלומים נוספים, היא אומרת. ״ביטוח חובה רגיל, תשלום אגרת רישוי (30 שקלים לנכים) ואגרת טסט - 100 שקלים״. לגבי הטסט עצמו, מירב אומרת כי העלות דומה לזה של רכב ״רגיל״, אבל ההתאמות והבדיקות הנוספות הופכות את הטסט לחוויה יותר מאתגרת.
"הכי מרתיע אותי"
"בור הבדיקה בטסט", מירב מייד משיבה, כשנשאלה מה הכי מרתיע אותה בטסט. "השלב הזה דורש דיוק על מילימטר עם ההגה המיוחד שלי, וכל טעות עלולה להיות מסוכנת".
וזה מה שמירב הייתה רוצה שתדעו על אנשים בעלי רכב מונגש: ״זה לא ׳סתם רכב עם רמפה׳. זה כלי שמאפשר לי עצמאות מלאה – להגיע להרצאות, לעבוד, להיות נוכחת בעולם. מאחורי כל נסיעה יש הרבה יותר לוגיסטיקה, הוצאות, והתמודדות טכנית ממה שנראה מבחוץ. והכי חשוב לא לחסום אותי מהצד בחניות".
בימים אלה מירב עובדת במרכז בילינסון בחצי משרה, כמנהלת אדמינ' במחלקה להתמחות ברפואה. במקביל, היא מובילה מיזם בשם "שווים בהרצאה", במסגרתו כ-70 מרצים ומרצות מכל תחומי המוגבלות (״פיזית, קוגנטיבית, חושית ונפשית״).
"חלק מהייעוד שלי"
״זה חלק מהשליחות והייעוד שלי", אומרת. "לשבור סטיגמות, לקדם שוויון בתעסוקה, ולתת השראה דרך סיפור חיים אמיתי".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו