"460 הרוגים עד סוף השנה, מטורף": האזהרה של הרלב"ד - והביקורת

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום לישיבות שהתמקדו בקטל בדרכים • בעוד הצורך בחקיקה ברור, נראה כי בשטח לא השתנה דבר עוד מהחציון הקודם - שגם נתוניו היו מעוררי דאגה • "דיונים היו פה אין ספור ושום דבר לא השתנה"

תאונה קטלנית בשבוע שעבר // מד"א. צילום: תיעוד מבצעי מד"א

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (רביעי) סדרה של ישיבות שהוקדשו למאבק בקטל בדרכים,  במסגרתן עבדו חבריה גם על גיבוש התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים ובהגברת האכיפה.

יו"ר הוועדה, דוד ביטן ציין כי לפני כשמונה חודשים קיימה הוועדה דיונים בנושא, אבל לדבריו מאז דבר לא התקדם, והשנה תהיה אף ״קשה יותר משנה שעברה״, שהייתה הקשה ביותר בשנים האחרונות - כך לטענתו.

ח״כ ביטן מתכנן לאשר בממשלה תכנית לאומית בנושא תוך חודשיים, עם משמעות תקציבית, והבהיר כי אם יוגשו לוועדה הצעות חוק הן יאושרו תוך חודשיים.

תאונה קטלנית במחלף השבעה בשבוע שעבר // תיעוד מבצעי מד"א

יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), יורם הלוי, מסר במהלך הדיונים כי מאז תחילת השנה נהרגו 276 בני אדם, ואם הקצב הזה יימשך, נגיע ל-460 הרוגים עד לסוף השנה. "זה נתון מטורף לכל הדעות". אמר בוועדה, "דיונים היו פה אין ספור – בוועדה לביקורת המדינה, בוועדת הכלכלה, ישיבת ממשלה, ועדת שרים – ושום דבר לא השתנה. כלום. כלום אחד גדול. נשמע עכשיו את אותם דברים ונצא עם עוד סיכום ושום דבר לא יקרה כי שום דבר לא קורה".

עוד ציין הלוי כי הרשות הכינה תכנית לאומית בתקציב של 350 מיליון שקלים. מנכ"ל הרלב"ד, גלעד כהן, ציין כי רק הרשות יכולה לנצח במלחמה הזאת.

ח"כ בועז טופורובסקי התייחס לדברים ואמר: "האחריות היא ברשות המבצעת והאחראים לא משלמים את המחיר". ח"כ אלון שוסטר הוסיף כי יתמוך בקידום צעדים בנושא וקרא לח"כ טופורובסקי לחזור לראשות ועדת המשנה, בה עמד עד לפני כשנה. ח"כ שלי טל מירון התייחסה לנתון כי מדובר בחציון הקטלני ביותר בכבישים מזה 18 שנה, וכי כך היה גם בשנה הקודמת. היא ציינה כי הנתונים רק גדלים, וכי תוכנית לאומית היא צו השעה. ח"כ אלי דלל אמר כי זה בלתי אפשרי שהרלב"ד רק מייעצת וכי הגיעה העת לקדם חקיקה.

זירת תאונה בכביש 431, צילום: תיעוד מבצעי מד"א

סמנכ"ל מינהל תנועה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, אדי בן ליש, אמר כי למשרד יש תכנית לאומית מגובשת ששרת התחבורה אישרה, אך גם על כל יתר המשרדים להיכנס מתחת לאלונקה. "התכנית לא יכולה להתקיים בלי תקציב, והאוצר לא הצביע על סעיף תקציבי. אפשר להאשים את המשרד, אבל זה לא פוטר את המשרדים האחרים בהם המשפטים, האוצר, ביטחון הפנים, חינוך, והשלטון המקומי".

מפקד משטרת התנועה, ניצב חיים שמואלי, אמר כי סל המשאבים של המשטרה זהה למה שהיה קודם, ושום דבר לא השתנה מבחינת כוח אדם ומשאבים. הוא הציג תכנית לאכיפה אלקטרונית ואמר: "אם היינו מקבלים תקציב בתחילת השנה היינו במקום אחר". בתגובה לכך אמר הלוי: "אתה יודע שהבעיה היא לא כסף, אין לכם כוח אדם לממש את זה".

ניצב שמואלי הוסיף כי בשל המחסור בשוטרים, הכוונה היא להפוך את המשוואה ולעבור ל-80% אכיפה דיגיטלית ו-20% מפגש של שוטר עם האזרח. הוא הודה כי האגף צריך 450 ניידות במשמרת, ומפעיל רק 250 ניידות ביממה.

נציגת משרד המשפטים, אפרת רווה, ציינה כי יש הצעות חוק בשלבים מתקדמים, בהם אכיפה נגד תיירים וחזקת אמינות של מכשירי אכיפה. נציגת המשרד לביטחון לאומי, ליאת אליהו סבן, הוסיפה כי יש כמה עשרות תיקוני חקיקה בדרך והמשרד עשה תיעדוף גם לבקשת הכנסת.

היו"ר ביטן אמר כי חקיקה זה לא מספיק, והבהיר כאמור כי יפעל במהירות להעביר כל חקיקה שתגיע לוועדה - כולל אישור במליאה. "נשים הכל בצד ונעביר את זה", אמר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר