פיילוט ראשון מסוגו בישראל שכבר יצא לדרך בתל אביב בוחן הטמעת פתרון של חיזוק קרקע בשבילי האופניים ברחבי הארץ.
הפיילוט שהתבצע בשיתוף גדטל הנדסה, צפוי לקצר באופן משמעותי את זמני סלילת השבילים, להפחית עלויות ב-20%-30% וגם להאריך את מחזורי התחזוקה ולצמצם את הפגיעה בטבע – מתיימר לשפר את הבטיחות לרוכבים בשבילים בישראל.
"אנחנו בוחנים פתרונות בשטח באמצעות פיילוטים ממוקדים, שבמידה ויצליחו - יוכלו להשפיע באופן מהותי על קיצור זמני ביצוע ועל ייעול תהליכי פיתוח השבילים", אמר אתמול (רביעי) יאיר סינגר, סמנכ"ל הנדסה בנתיבי איילון. "כבר בשלב הראשון של הפיילוט ניכר הפוטנציאל: עבודות שתוכננו להימשך כשלושה שבועות הסתיימו ביומיים בלבד, ללא צורך בחפירה מאסיבית או בהכנסת חומרי מילוי חדשים - דבר שצמצם משמעותית את נפח התנועה של משאיות, הפחית מטרדי רעש ואבק, והקל על הסביבה העירונית".
מדובר כאמור בפיילוט חדשני שהחל בדצמבר האחרון בתל אביב, וצפוי להימשך במהלך החודש הקרוב. את המהלך מוביל משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון, והוא מתבצע במקטע מתוך פרויקט "אופנידן" לאורך דרך נמיר.
מטרת הפיילוט היא לבחון את יעילותה של טכנולוגיה הנדסית מתקדמת לחיזוק קרקע - שיטה שטרם יושמה בישראל, המבוססת על עיבוד הקרקע באתר עצמו, במטרה לשפר את תכונותיה ולהפוך אותה לעמידה ויציבה, ללא צורך בהוצאתה או בהחלפתה.
הפתרון נועד גם לתת מענה לבעיות תשתית מוכרות, ובראשן קרקע חרסיתית היוצרת סדקי אורך, שעלולים לסכן את בטיחות רוכבי האופניים. בנוסף, ההפיילוט אמור לתת פתרון למניעת חדירת מים שגורמת לתפיחה בשבילים. באמצעות חיזוק הקרקע, מתקבלת למעשה מקשה קשיחה הדומה בתכונותיה לבטון, המחזקת את התשתית, מונעת נזקים ארוכי טווח - ומשפרת באופן משמעותי את רמת הבטיחות של הרוכבים.
מעבר לבטיחות, הפיילוט כאמור צפוי לקצר בצורה ניכרת את משך זמן הביצוע של הפרויקטים, ולאפשר התקדמות של עד 2,000 מ"ר ביום - לעומת כ-1,200 מ"ר בלבד בשיטת תכן קונבנציונלי, שבה נעשה שימוש כיום.
גם הסביבה חשובה
יתרון משמעותי שהפיילוט מתיימר לספק דרך השיטה החדשנית, הוא תרומה לשמירה על הסביבה בזכות הפחתה דרמטית בהרס הטבע והנוף, תוך הסתמכות על קרקע טבעית מקומית. גם בתחום התחזוקה נראה כי מדובר בשיפור: בעוד שהשיטה הקיימת מחייבת פעולות קרצוף וריבוד תכופות (אחת ל-3 עד 5 שנים), הטכנולוגיה החדשה תאפשר להאריך את מחזורי התחזוקה ל-6 עד 8 שנים - צמצום שיביא לשיפור ברציפות השימוש בשבילי האופניים לאורך זמן ולחסכון בעלויות.
בנתיבי איילון מציינים כי הטכנולוגיה מבוססת על שיטות שנוסו בהצלחה במדינות אחרות, וכי לאחר שנבחנו תוצאות הניסויים בחו"ל - הוחלט לצאת לפיילוט בישראל.
אף שנכון להיום נרשמו תוצאות ראשוניות, בנתיבי איילון מדגישים כי מדובר בטכנולוגיה שיש לבחון לאורך זמן, על מנת לוודא שהקרקע אינה תופחת או שוקעת וכי היא שומרת על יציבותה גם בתנאי מזג אוויר משתנים. אם תוצאות הפיילוט יעמדו בציפיות, צפויה מהפכה של ממש בתחום שבילי האופניים בישראל, שתשפר את הבטיחות, תחסוך במשאבים ותאפשר הקמה מהירה ויעילה יותר של תשתיות ירוקות ברחבי הארץ.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו