האם שיטת הענקת תגי נכה לרכבים הישראלית פשטה את הרגל? מסמך חדש של פורום "קהלת", עוסק בדיוק בשאלה הזו. לטענת הפורום, הגידול בתגי חניה לנכים בישראל אינו נובע בהכרח מצורך אמיתי - אלא מניצול לרעה של ההקלה הזו.
את המחקר עבור הפורום ערך הכלכלן רן פיטוסי, חוקר במדור הרגולציה של "קהלת". פיטוסי מציין כי "בשנים האחרונות, מדינות רבות מתמודדות עם תופעה הולכת וגדלה של הונאה וניצול לרעה של השימוש בתגי חניה לנכה". בנוגע לכך מציין פיטוסי כי גם בישראל "המצב אינו שונה, ואף חמור מכך".
על פי הנתונים, ניכרת עלייה דרמטית במספר המחזיקים בתג חניה לנכה: מ-74 אלף בשנת 2006 ליותר מ-365 אלף נכון לחודש ינואר 2023, עם האצה משמעותית מיוחד מאז פברואר 2022. עוד מסביר החוקר כי "האפשרות לשייך שני רכבים לכל תג, הובילה לכך שמספר הרכבים הרשומים עומד כיום על כ־650 אלף, המהווים כ־21 אחוזים מהרכבים הפרטיים בישראל".
במסגרת המחקר מזהה פיטוסי שני כשלים מרכזיים המובילים לתופעה: הליך מתן התגים הנוכחי וקשיים באכיפת השימוש בהם. מבחינה זו, הקלות במיקומי החנייה ובתשלומים, יחד עם צפיפות גבוהה, יוצרות תמריצים לניצול לרעה של תגי החניה לנכים בישראל, בהיקף חמור יותר מאשר במדינות מפותחות אחרות.
"הגידול החריג במספר תגי החניה פוגע באנשים עם מוגבלות אמיתית, שמתקשים למצוא חניה במקומות המיועדים להם", מציין פיטוסי. "השימוש לרעה בתגים גם גורע מהמשאב הציבורי המוגבל של מקומות חניה ומקטין את הכנסות הרשויות המקומיות והמדינה".
המחקר מציע מספר פתרונות מעשיים, ביניהם: קביעת תבחינים רפואיים ברורים בחוק לזכאות לתג חניה לנכה, מעבר לתג חניה אישי המופעל באמצעות זיהוי ביומטרי או יישומון ייעודי שימנע שימוש בו-זמני בתג אחד לשני רכבים, ובדיקה מחודשת של התגים שהונפקו בשנים האחרונות ומתן אפשרות להחזרה מרצון.
המחקר כולל גם השוואה בינלאומית של זכויות חניה לאנשים עם מוגבלויות במדינות שונות, ומציין כי ההקלות בישראל נרחבות משמעותית ביחס למדינות מפותחות אחרות, דבר שיחד עם הצפיפות הגדולה יותר, גורם לתמריץ להשגת התג להיות חזק יותר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
