יהודה ושומרון (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

ראשי רשויות זועמים: המטרו לא יגיע כרגע לשומרון

ועדת השרים לענייני תשתיות אישרה את תוכנית המטרו לזרועות הצפוניות, אך לא קיבלה את בקשת ראשי רשויות בשומרון ובשרון להאריך את התוואי עד מחלף אייל • ראשת מועצת דרום השרון: "לא נוותר על דרישתנו" • יוסי דגן: "חבל לפספס הזדמנות כזו לעשרות שנים קדימה"

ראשי רשויות זועמים על החלטת הממשלה שהתקבלה אתמול (שלישי) לאשר את תוכנית המטרו כך שתגיע עד מושב גן חיים, ולא עד מחלף אייל, כפי שביקשו. לדבריהם, ההחלטה מובילה לפספוס היסטורי של חיבור השומרון למרכז הארץ.

ועדת השרים לענייני תשתיות בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ אישרה אתמול את תוכנית המטרו לזרועות הצפוניות – לכפר סבא ורעננה. "ההחלטה שהתקבלה היום לאשר את התוכניות ולהמשיך בקידום הפרויקט היא בשורה אמיתית עבור אזרחי ישראל כולם", אמר סמוטריץ'. אלא שלא כולם רואים את ההחלטה שהתקבלה כתקדימית וכמבורכת, אלא דווקא כמחטף וכתוכנית בעייתית.

שר האוצר סמוטריץ' בפתח ישיבת סיעת הציונות הדתית (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

לפני כשלושה שבועות שלחו יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, אושרת גני גונן, ראש מועצת דרום השרון, מאמון עבד אלחי, ראש עיריית טירה, ורפי סער, ראש עיריית כפר סבא, מכתב לשרת התחבורה מירי רגב, שבו הפצירו בה לקבל תוכנית חלופית שעליה עבדו במשך שנים.

תחת הכותרת "הזדמנות היסטורית לחיבור השומרון לרחבי הארץ", כתבו ראשי הרשויות כי "הארכת קו המטרו עד למחלף אייל, כפי שהצענו, היא הזדמנות היסטורית, הזוכה להסכמה רחבה של ראשי הרשויות בשרון ובשומרון, לחיבור אמיתי ונגיש בין אזור הצפון והשומרון למרכז".

מטרו (אילוסטרציה), צילום: shutterstock

בנוסף ציינו כי "חלופה זו שאנו מציעים תאפשר חיבור בין המטרו ובין המסילה המזרחית, הצפויה לחבר בין הצפון לדרום, תוך עקיפת גוש דן. בנוסף הארכת קו המטרו והעברת הדיפו למחלף אייל תגדיל את היצע הנוסעים בצורה משמעותית ותנגיש לראשונה לתושבי השומרון תחבורה ציבורית, איכותית ומהירה למרכז הארץ. תחנת מחלף אייל תהווה 'שער מטרו' לשומרון. זוהי שעת כושר שלמדינת ישראל ולממשלה העומדת בראשה אסור לפספס".

התוכנית שביקשו לקדם הייתה העתקת הדיפו, חניית הרכבות, מאזור מושב גן חיים, למחלף אייל. במשרד האוצר, מנגד, סברו כי שינוי התוכניות ברגע האחרון יביא לעיכוב של שנים במטרו ולכן החליטו לצאת לדרך בתוכנית המקורית. בהודעה של משרד האוצר נמסר כי "במהלך הדיון, הנחתה הוועדה, בראשות השר, על המשך קידום התכנית לבחינת הארכת קו המטרו עד למסילת הרכבת המזרחית, במטרה לספק מענה תחבורתי גם ליישובי השומרון, טירה והסביבה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

את ראשי הרשויות הדבר אינו מספק. לדבריהם, גם אם ההבטחות נעשו בצורה כנה, בפועל מה שלא ייעשה כעת – ספק אם ייעשה בעתיד. המשמעות, בעיניהם, הינה שכעת הדיפו יוקם במתכונת המקורית, ואולי, אם ממשלות עתידיות ירצו בכך, יוארך הקו. יוזמות שונות בעבר, הצביעו, נתקעו בדיוק בדרך זו.

אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, אמרה כי "אתמול במחטף של הרגע האחרון עלתה להצבעה ההחלטה על אישור תוכנית המטרו החשובה, בנוכחות שני שרים בלבד. הדרישה שלנו בנוגע לעדכון תוכנית המטרו זוכה לקונצנזוס רחב ונדיר של ראשי רשויות מכל קצוות החברה- יהודים וערבים, מהערים הגדולות והמרחב הכפרי, המזוהים עם הימין ועם השמאל, דתיים, חרדים וחילוניים".

אושרת גני גונן, צילום: לירון מולדובן

"החלופה אותה הצענו על פני התוכנית הנוכחית מגדילה את טווח המשתמשים במטרו במאות אלפי אזרחים, יוצרת קישוריות לתשתיות תחבורה מרכזיות ומהווה הזדמנות ראשונה מסוגה הן למגזר הערבי, למרחב הכפרי ולמתיישבי השומרון, לתחבורה ציבורית נגישה, איכותית, יעילה ומתקדמת".

"הות״ל מוביל תוכנית שתפספס את הציבור הרחב על מגזריו השונים שנים קדימה. ההחלטה שהתקבלה בממשלה היא לא רק טכנית או נקודתית – היא הזדמנות שהוחמצה לדורות הבאים. לא נוותר במאבקנו לעדכן את תוכנית המטרו לטובת הציבור הרחב״, אמרה גני גונן.

יוסי דגן, צילום: אורן בן חקון

ראש מועצת שומרון יוסי דגן הבהיר כי: "יש כאן אמירה ברורה ונוקבת, של ראשי רשויות מכל המגזרים, מהשומרון, מטירה, מכפר סבא והשרון, שמציגים חזית אחידה באמירה ברורה - לעדכן את התוכנית של המטרו כך שתגיע גם לדרום השרון, גם לשומרון, גם לכפר סבא וגם לטירה. חבל לפספס הזדמנות כזו לעשרות שנים קדימה. אני מצפה משרי הממשלה לעצור לרגע, לתקן את התוכנית כך שתהיה לטובת כל הציבור. תוכנית שמשקיעים בה מיליארדים צריכה לתת מענה לכלל הציבור ולא רק לחלקם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...