פורום חברות התחבורה הציבורית התחרותיות שיגר היום (ראשון) מכתב התראה להנהלת אגד, בטענה כי החברה מנצלת לרעה את כוח השוק שלה בתחום חניוני האוטובוסים. לפי הפורום, אגד כופה על מפעילי תחבורה ציבורית מתחרים לרכוש ממנה שירותי ניקיון אוטובוסים במחירים מופרזים, תוך מניעת אפשרות להשתמש בספקים חיצוניים.
בפורום טוענים כי נוכח המחסור החמור בחניוני אוטובוסים בישראל, הפכה אגד לגורם דומיננטי בעל כוח שוק מובהק, למעשה מונופול, בזכות הרשת הנרחבת של חניונים תפעוליים שברשותה. מעמד זה, לטענתם, מנוצל באופן פסול ומנוגד לחוק.
"אין מדובר במחלוקת מסחרית שולית בין חברות מתחרות – אלא בפגיעה מערכתית רחבת היקף בענף התחבורה הציבורית כולו," אמר עו"ד אמיר שניידר, מנכ"ל הפורום. "כאשר חברה אחת מחזיקה בשליטה בלעדית על תשתית לאומית ומשתמשת בה כדי לכפות מחירים מופרזים על מתחרותיה, להגביל גישה ולפגוע באיכות השירות, מדובר בשימוש לרעה בכוח מונופוליסטי".
פורום המפעילים מדגיש כי בנוסף למחירים הגבוהים, איכות שירותי הניקיון שמספקת אגד למתחרותיה הינה ירודה במיוחד, מה שפוגע ברמת השירות לציבור ובציוני השירות של החברות המתחרות. הפורום תובע מאגד לאפשר עד ה-1 ביוני 2025 למפעילים המתחרים לבחור באופן חופשי את ספקי הניקיון שלהם.
מנגד, מקבוצת אגד נמסר כי "הטענות חסרות בסיס. התנאים נקבעו עבור כל השחקנים לאחר הליך תחרותי בו השתתפו למעלה מ-10 ספקים." החברה הוסיפה כי "אגד, המאפשרת לחברות התחבורה הציבורית שימוש בשטחיה הפרטיים, לא תאשר כניסת ספקים חיצוניים לחניונים ללא פיקוח. מדובר בסיכון ממשי מבחינה ביטחונית ותפעולית."
הפורום קורא למשרד התחבורה לפעול בנחישות נגד כל ניצול לרעה של תשתיות חיוניות במשק התחבורה הציבורית.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו