שנת הדמים בכבישים: יותר מהרוג ביום בתאונות דרכים ב-2024

עמותת אור ירוק מפרסמת נתונים עגומים לתאונות הדרכים בשנה החולפת • 428 בני אדם נהרגו מתחילת השנה - עליה חדה בשיעור של 21% מ-2023 • רק בשנת 2006 נרשמו יותר הרוגים מאשר בתאריך הנוכחי השנה -כמעט 20 שנים • כל הנתנונים

יותר מהרוג ביום בתאונות דרכים ב-2024. תאונות דרכים (אילוסטרציה). צילום: קוקו

428 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2024 - יותר מהרוג אחד בכל יום, כך על פי הנתונים שמפרסמת היום (רביעי) עמותת אור ירוק. בהשוואה לתאריך המקביל בשנת 2023, נרשמה השנה עליה חדה בהרוגים בשיעור של 21% (354 הרוגים בתאריך המקביל בשנת 2023). עד כמה הכשלון במאבק בקטל בדרכים השנה כה גדול? שנת 2024 קטלנית במיוחד כאשר רק בשנת 2006 נרשמו יותר הרוגים מאשר בתאריך הנוכחי השנה -כמעט 20 שנים.

צעיר נהרג בתאונת דרכים בין 2 כלי רכב והולך רגל בכביש 5 (07.12.24) // תיעוד מבצעי מד"א

רק לפני 4 שנים, בשנת 2020, עמדו מספר על 292, אז כיצד מאז עלה מספר ההרוגים בלא פחות מ-47 אחוזים? עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק אומר כי הבעיה היא ששרת התחבורה אולי שכחה שהיא גם שרת הבטיחות בדרכים. לדבריו, "שנים של צמצומים וקיצוצים באו לידי ביטוי השנה ביתר שאת. אסור להמשיך להתנהל באדישות ממשלתית כאילו נגזר עלינו לחיות עם הקטל הדרכים". אך גם למשטרה יש חלק גדול בכך, כאשר נראה שהשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר שלחובתו עשרות עבירות תנועה, כנראה שכח שהמשטה שהוא אמון עליה צריכה גם לאכוף את מה שנעשה בכבישים ולא את רעש המסגדים.

תמונת מצב הקטל בכבישים 2024, צילום: הנתונים מעמותת אור ירוק

אחד מכל שלושה הרוגים השנה - מתאונות דרכים ברכב הפרטי

מהנתונים העגומים של השנה 152 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים ברכב הפרטי – 36% מכלל ההרוגים – אחד מכל שלושה הרוגים השנה. 112 הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים - 26% מכלל ההרוגים – אחד מכל ארבעה הרוגים השנה. 97 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בתאונות דרכים -23% מכלל ההרוגים – אחד מכל ארבעה הרוגים השנה. 29 רוכבי אופניים רגילים (9 הרוגים), אופניים חשמליים (11 הרוגים) וקורקינטים חשמליים (9 הרוגים) נהרגו בתאונות דרכים – 7% מכלל ההרוגים השנה (29 סך הכל).

תאונה בין רכב פרטי למשאית בכביש 6 (ארכיון), צילום: תיעוד מבצעי מד"T

76 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים במעורבות משאיות מעל 3.5 טון -18% מכלל ההרוגים השנה – אחד מכל חמישה הרוגים. 22 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים במעורבות אוטובוסים – 5% מכלל ההרוגים השנה. שמונה בני אדם נהרגו בתאונות דרכים במעורבות טרקטור.

15% מכלל ההרוגים - נהגים צעירים (עד גיל 24) 

במהלך השנה, 92 אזרחים ותיקים בגילאי 65 ומעלה נהרגו בתאונות דרכים - 21% מכלל ההרוגים השנה – אחד מכל חמישה הרוגים. 43 ילדים בגילאי 0-14 נהרגו בתאונות דרכים - 10% מכלל ההרוגים – אחד מכל עשרה הרוגים השנה. 99 צעירים בגילאי 15-24 נהרגו השנה בתאונות דרכים - 23% מכלל ההרוגים – אחד מכל ארבעה הרוגים השנה. 64 נהגים צעירים (עד גיל 24) נהרגו בתאונות דרכים - 15% מכלל ההרוגים השנה.

התפלגות סוגי תאונות בשנת 2024, צילום: הנתונים מעמותת אור ירוק

263 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בכבישים בינעירוניים מתחילת שנת 2024 – 61% מכלל ההרוגים. 154 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בכבישים עירוניים בשנת 2024 – 36% מכלל ההרוגים. 11 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בשטח -3% מכלל ההרוגים.

בדיקת רישיון של נהג צעיר על ידי משטרת התנועה (אילוסטרציה), צילום: יהושע יוסף

העיר המובילה במספר ההרוגים בתאונות דרכים - ירושלים 

ירושלים ניצבת במקום הראשון והגרוע במספר ההרוגים בתאונות דרכים מתחילת שנת 2024. מתחילת השנה נהרגו 21 בני אדם בתאונות דרכים בבירה. בתל אביב-יפו נהרגו 14 בני אדם בתאונות דרכים השנה. עשרה בני אדם נהרגו בפתח תקוה השנה בתאונות דרכים, בחיפה נהרגו שמונה ורהט סוגרת את חמשת הערים האדומות עם חמישה הרוגים בתאונות דרכים.

250 בני אדם מהחברה היהודית נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2024 -58% מכלל ההרוגים השנה. 155 בני אדם מהחברה הערבית נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2024 – 36% מכלל ההרוגים השנה. 14 בני אדם זרים/אחרים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2024.

קמפיין של אור ירוק 2023

"ישראל חזרה שני עשורים לאחור והאזרחים שילמו את המחיר"

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מעל 400 משפחות נהרסו השנה וחייהם לא ישובו להיות כפי שהיו לפני התאונה. עבודה קשה של שנים רבות ירדה לטמיון בשנת 2024. מדינת ישראל חזרה שני עשורים לאחור והאזרחים שילמו את המחיר הכבד ביותר. השנה האחרונה מדגישה את כשלון האסטרטגיה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. שנים של צמצומים וקיצוצים באו לידי ביטוי השנה ביתר שאת. אסור להמשיך להתנהל באדישות ממשלתית כאילו נגזר עלינו לחיות עם הקטל הדרכים. אחרי שנה כה קשה חייבים לחשב מסלול מחדש ולשים את הצלת החיים בראש סדר העדיפויות".

"2025 חייבת להיות שנת ריפוי בכבישים. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים חייבת לאשר ולתקצב את התוכנית הלאומית הרב שנתית אשר נמצאת על שולחנה מזה זמן רב. אישור התוכנית תוביל להפחתה של 50% במספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנים הבאות. כל יום ללא אישור התוכנית חושף את כולנו לסכנה שבכביש, סכנה מיותרת שניתן למנוע אותה בהחלטה אחת מצילת חיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר