היעד: 2030 תהיה השנה שבה יופסק יבוא רכבים מונעי דלק לישראל

המטרה המבוקשת - ייבוא רכבים חשמליים בהיקף גובר עד להפסקת יבוא כלי רכב המונעים בדלקים ב-2030 • במשרדי האוצר והגנת הסביבה יחייבו יבואני רכב ליישר קו עם יעדי הפליטה עליהם התחייבה ישראל

2030 תהיה שנת המפנה? , צילום: אורן בן חקון

המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר פועלים יחד כדי לחייב את יבואני הרכב להגביר את קצב ייבוא כלי הרכב החשמליים לישראל - עד להפסקה כמעט מוחלטת של ייבוא כלי רכב המונעים בדלקים ב-2030.

על פי המתווה של משרד האוצר בתיקון חדש שנוסף לחוק ההסדרים - תיקבע מכסה ממוצעת מקסימלית של פליטות גזי חממה כדי לעמוד ביעדי הפליטה עליהם התחייבה מדינת ישראל. ההצעה צפויה להיכנס לתוקף במקביל להטלת מס נסועה על כלי רכב חשמליים החל מה-1 בינואר 2026. על יבואני הרכבים ממונעי דלק יוטל "מס זיהום" במטרה לעודד ייבוא של כלי רכב חשמליים. 

במשרד להגנת הסביבה מציינים כי מדובר באחד הצעדים המשמעותיים ביותר בתוכנית הממשלה לעמידה ביעדי הפחתת פליטות גזי החממה ל-2030, שעליהם התחייבה ישראל בוועידת האקלים בגלזגו. "צעד חשוב זה מסמן כיוון ברור לחשמול כלל התחבורה בישראל והפסקת זיהום האוויר ממנה".

על פי דוח המעקב השנתי שיוגש בקרוב לממשלה, סקטור התחבורה אינו מצליח לעמוד ביעדי הפליטות אליהן מכוונת המדינה, על בסיס הקצב הנוכחי, שאינו מספק דיו, של כניסת רכבים חשמליים.

בדברי ההסבר לתיקונים בטיוטת ההסדרים, מסבירים במשרד להגנת הסביבה, כי לפי נתוני ארגון הסביבה האירופאי, בין השנים 2019-2000 הייתה הפחתה של 40% בפליטות גזי חממה לקילומטר נסועה מרכבי נוסעים חדשים. בנוסף, חלה התפתחות משמעותית בהיצע, במחיר ובטווח הנסועה של רכבים היברידיים וחשמליים, ישנם פיתוחים רבים הנוגעים לכניסת רכב מונע מימן. לפי תחזית רשות החשמל ותחזית משרד האנרגיה, בשנת 2030 צפויים להיות כמיליון רכבים חשמליים בישראל.

עידית סילמן, השרה להגנת הסביבה: "מעבר לתחבורה נקייה מאופסת פליטות הוא צעד הכרחי לצד צעדים אחרים שמקדם המשרד להגנת הסביבה, על מנת שמדינת ישראל תצליח לעמוד ביעדי הפחתת פליטות גזי החממה. צעד זה יאפשר לצמצמם פליטות מזהמי אוויר, המסכנות היום את הציבור, ויביא תועלת רבה לבריאותו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר