הנחה לצעירים ותושבי פריפריה, חינם לחיילים משוחררים וגיל שלישי: רפורמת התחב"צ של רגב

שרת התחבורה מירי רגב הציגה את היום את רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית תחת השם "צדק תחבורתי" • בני 18 עד 26 ייהנו מהנחה של 33% • נשים מגיל 62 וגברים מגיל 67 ייסעו בחינם • חיילים משוחררים ייסעו בחינם למשך שנה • נסיעה מבאר שבע לתל אביב צפויה לרדת מ-16 ל-8 שקלים • רגב: "הפקקים עולים למשק הישראלי כ-35 מיליארד שקלים בשנה"

שרת התחבורה מירי רגב (ארכיון), צילום: הדס פרוש/פלאש 90

שרת התחבורה מירי רגב הציגה את עיקרי הרפורמה שלה בתחבורה הציבורית. לפי המתוכנן צעירים בני 18-26 יזכו להנחה משמעותית של 33%; חיילים משוחררים ייהנו מנסיעה חינם מרגע השחרור ונשים מגיל 62 וגברים מגיל 67 יסעו בחינם ותושבי הפריפריה (ג"ג וסוציו-אקונומי על פי הגדרת הלמ"ס) יזכו להנחה בת 50% בתחבורה הציבורית.

"זה לא סוד שאני התנגדתי מהיום הראשון לרפורמה שהציגה קודמתי בתפקיד – רפורמה כושלת שנקראת "דרך שווה" – שהיא הכל חוץ מדרך שווה" אמרה רגב בפתח דבריה. "היא לא שיוויונית ומסתכלת על הכל דרך החור של הגרוש וזה לא יהיה בבית ספרי. אמרתי את זה לאורך כל הדרך – אנחנו נדאג שתחבורה ציבורית תהיה זמינה לכל אזרחי מדינת ישראל ובוודאי שהפריפריה לא תממן או תסבסד את מרכז הארץ".

50% הנחה לתושבי הפריפריה 
שרת התחבורה הקדישה חלק ניכר מדבריה להטבות שאותן היא מקדמת עבור תושבי הפריפריה, הן הגיאוגרפית והן הסוציו-אקונומית. על פי המתוכנן, יישובים המדורגים 1-5 על פי הגדרות הלמ"ס יזכו להנחה של 50% בנסיעה בתחבורה ציבורית.

"הפריפריה נדרשת לקנות רכב, לשלם דלק וגם לשלם על כביש 6 וזה בלתי אפשרי", אמרה רגב. "אני רוצה לעודד אותם לנסוע בתחבורה ציבורית. גם לתושבי דרום תל אביב, לוד, רמלה, בני ברק שנחשבים כיישובים במרכז מגיעה הנחה. הם קרובים למרכז אבל ברמה הסוציו אקונומית הם צריכים עזרה".  

בין היישובים המרכזיים שהציגה רגב תחת ההגדרה של פריפריה נמנו: ירושלים, באר-שבע, בני-ברק, לוד, אשקלון, בית-שמש, מודיעין עילית, רמלה, אשדוד, מטה בנימין, רהט, נהריה, קרית-גת, אילת, בית"ר עילית, נצרת, בת-ים ועכו.

הנסיעה מבאר שבע לתל אביב תרד מ-16 ל-8 שקלים
במשרד התחבורה הציגו גם דוגמאות לחישוב ראשוני לשינוי הצפוי במחירים שאותו הגדירו כ"הכיוון בגדול". מחירי הנסיעה מב"ש לת"א, אשקלון לב"ש וערד לת"א, צפויים לרדת מ-16 כיום ל-8 שקלים. מחירי הנסיעה מירוחם לב"ש, דימונה לב"ש, אלעד לירושלים, צפת לכרמיאל ולוד לת"א צפויים לרדת מ-12 ל-6 שקלים והנסיעה מקרית שמונה לת"א תרד מ-27 ל-13.5 שקלים.

כמו כן, רגב הודיעה כי בעלי מוגבלויות וזכאי ביטוח לאומי יזכו להנחה של 50% על מנוי חופשי חודשי בנוסף ל-50% שהם מקבלים כיום על ערך צבור בלבד. סעיף נוסף שהציגה רגב כולל הנחה על מנוי חופשי חודשי משולב, מעל 75 ק"מ. כיום עומד התעריף על 610 שקלים ועם יישום הרפורמה הוא יעמוד על 500 שקלים. 

עלות הפקקים למשק: 35 מיליארד שקלים בשנה
על פי נתונים שהציגו רגב ומשרד התחבורה, הפקקים עולים למשק הישראלי כ-35 מיליארד שקלים בשנה וזיהום האוויר עולה עוד כ-7 מיליארד שקלים בשנה. לדבריה, "עד 2030 עלות הפקקים תעלה למשק הישראלי 70 מיליארד שקלים בשנה - זו מציאות שלא נוכל להמשילך לחיות איתה ואנחנו כממשלה צריכים לתת פתרון הוליסטי - לא זבנג וגמרנו".

נתיב תחבורה ציבורית בכביש החוף, צילום: אבישג שאר יישוב
מרב מיכאלי. רגב: "רפורמה כושלת שנקראת "דרך שווה", צילום: אורן בן חקון

עוד הוסיפה רגב, כי "אנחנו ניתן תמריצים שבסופו של יום יעודדו את האזרחים להשתמש בתחבורה ציבורית. כשאזרח עומד בתחנה והאוטובוס לא עוצר כי הוא מלא - זאת מציאות בלתי אפשרית אם בכלל הוא עובר, אז איך אנחנו כמדינה רוצים לעודד תחבורה ציבורית ומצד שני לא מוכנים לשים כסף? ואני אומרת באופן ברור וחד גם לפקידי האוצר, מי שרוצה לעודד תחבורה ציבורית צריך לשים על זה כסף וזה יחזור למשק כהשקעה".  

רגב התייחסה בדבריה גם למעמד הנהג וקראה להעלאת שכר הנהג, שיפור בתנאים, שעות מנוחה, תחנות רענון וטיפול בנושאי האלימות לרבות אבטחה.

בארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית התייחסו לרפורמה המתוכננת אותה מקדמת שרת התחבורה רגב: "אנו מברכים את השרה רגב על הרפורמה אותה היא מקדמת. זהו שלב ראשון בדרך לייצר תחבורה ציבורית זולה, אמינה ויעילה. צעד זה יחד עם שיפור מעמד הנהג, יגביר את השימוש בתחבורה הציבורית ויסייע בהפחתת הפקקים. אנו נמשיך לפעול לאפשר גם נסיעות חינם לנהגים".

"לא מקצועי, ובעיקר מציג כותרות לציבור ללא שום ביסוס"
בעמותת "15 דקות" הגיבו לרפורמת המחירים של רגב: "50% הנחה לתושבי הפריפריה זה חשוב, אבל כשאין תחבורה ציבורית טובה בפריפריה - זה עדיין מאלץ את תושביה להחזיק רכב. כבר הוכח שמה שיביא בסוף אנשים לעבור מהרכב לתחבורה ציבורית זה לא המחיר - אלא איכות השירות והנוחות - ואת זה עושים באמצעות משאבים ותשתיות.

במקום להתמקד במחיר, רגב צריכה לפעול לשיפורה של התחבורה הציבורית, להאיץ את פרויקטי הדגל הלאומיים, לסלול עוד נת"צים, לפתור את בעיית המחסור בנהגים (ולהעלות את מעמד הנהג) וכך להגביר תדירות. היא צריכה להעניק לה עוד תשתיות ומשאבים - כרגע היא עושה בדיוק ההפך, רק לוקחת ממנה ופוגעת בנוסעים בה, וזו הבעיה האמיתית".

נוסיף כי להציג רפורמה בלי שום אישור תקציבי מהאוצר, בלי שום תיאום עם הגורמים, רק כדי "להראות" שעושים, זה פשוט לא מקצועי, ובעיקר מציג כותרות לציבור ללא שום ביסוס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר