אחרי החלטת רגב: האכיפה יורדת - והנהגים מנצלים את ההזדמנות

השרה רגב החליטה על צמצום האכיפה בנתיב רב התפוסה על כביש החוף, שמטרתו לשחרר את נוסעי התחבורה הציבורית מפקקי הכניסה לגוש דן • ביקור קצר במסלול בשעת העומס הראה: הנהג הישראלי הפנים את הרוח שנושבת ממשרד התחבורה ועולה על הנת"צ • ״התיעוד רק מראה עד כמה האכיפה היא הכרחית, קוראים לרגב לחדשה ובהקדם״

כביש החוף, צילום: יצחק ברבי

ביטול האכיפה בנתיב הרב תפוסה בכביש החוף מרוקן מתוכן את משמעותו של הנתיב המיוחד ועלול לגרום לעיכובים משמעותיים לנוסעים בתחבורה ציבורית, כך עולה מבדיקה שערך צוות "ישראל היום". שרת התחבורה מירי רגב החליטה בתחילת החודש לצמצם את האכיפה בנתיב התחבורה הציבורית בכביש החוף בשעות העמוס, החלטה שזכתה לביקורת ציבורית רבה וטענות כי הפעולה תבטל את משמעותו של הנתיב ותפגע בתנועת האוטובוסים על הנתיב.

עם כניסתה לתפקיד שרת התחבורה הכריזה רגב על בחינה מחדש של נתיבי התחבורה הציבורית לאחר שטענה כי לפחות בחלקם , מסלולי התחבורה הציבורית "עומדים ריקים" בעוד נוסעים ממתינים בפקקים. נאומה של רגב בנושא ספג אש בתקשורת וברשתות החברתיות ושבוע לאחר מכן רגב ביצעה פניית פרסה, לפחות ברמה הרטורית, והבהירה כי בכוונתה לפעול להגברת תנועת האוטובוסים על נתיבי התחבורה הציבורית, ולא להביא לביטולם.

מצפצפים על הנתיב: נוסעים על נתיב התחבורה הציבורית על כביש החוף

על אף שינוי הטון של השרה, היא הכריזה באותה הזדמנות על הפסקת האכיפה בנתיב רב התפוסה על כביש החוף בשעות העומס. נתיב רב תפוסה הוא נתיב עליו נוסעת תחבורה ציבורית וכלי רכב בהם שלושה נוסעים ויותר והוא נועד לעודד, בנוסף לשימוש בתחבורה ציבורית, גם נסיעות שיתופיות. השרה רגב נימקה את החלטתה בכך שהאכיפה, שמבוצעת על ידי המשטרה עצמה ולא באמצעים אופטיים אוטומטיים, מעכבת את התנועה וגורמת לעומסים וסיכון.  ההחלטה גררה שוב ביקורת קשה בטענה כי צמצום האכיפה בשעות הקריטיות, וההכרזה עליו באופן פומבי, שקולה למעשה לביטול הנתיב.

שבועיים אחרי ההחלטה, צוות "ישראל היום", בשיתוף עם ארגון "15-דקות", ארגון צרכני התחבורה הציבורית בישראל, יצא לבדוק את המצב בנתיב התחבורה הציבורית ותיעד כמות גדולה של כלי רכב פרטיים, עליהם נוסע אחד בלבד, כולל משאיות, עושים שימוש בנתיב. בסרטון קצר שצולם על הנתיב עולות עשרות עבירות משמעותיות בתוך דקות ספורות. מדובר בכמות שבמקטעים עמוסים יכולה לגרום לפקק בנתיב התחבורה הציבורית ולביטול משמעותו של הנתיב, שנועד לאפשר תנועה מהירה לנוסעים באוטובוס ורכב שיתופי.

על מנת להבין את חשיבותו של כביש 2 כעורק תחבורה ציבורית לגוש דן, מספיק להסתכל על הנתונים. בדיקה קצרה שערך ארגון "15 דקות" מראה כי ביום חול ממוצע בצומת גלילות, מקטע קריטי של הנתיב, נוסעות לכיוון דרום כ-2,000 מכוניות, בחישוב גס של ממוצע התפוסה בכלי רכב פרטיים עולה כי מדובר בכ-2,400 נוסעים ברכב פרטי ביום במקטע. לעומת זאת, מנתוני התחבורה הציבורית, על אותו מקטע נוסעים כ-4,000 נוסעים בתחבורה ציבורית לכיוון דרום בשעות העומס, נתון כמעט כפול שתופס, מבחינת תפוסת מקטע הכביש, שטח קטן בהרבה.

שרת התחבורה מירי רגב, צילום: אורן בן חקון

ביטול הנתיב המיוחד על ידי הפסקת האכיפה יביא לכך שכמעט שני שליש של משתמשי הדרך ייאלצו לעמוד גם הם בפקק והעידוד המשמעותי להשתמש בתחבורה ציבורית יתפוגג, דווקא בנקודת מפתח בגוש דן. הנוסעים, ברובם עובדים שנוסעים מהפריפריה לעבודה בגוש דן, הם אלו שייפגעו מהמהלך, ולא תושבי גוש דן שנוסעים באוטובוסים עירוניים. מלבד מחירם הבלתי נתפס של הפקקים לכלכלה הישראלית, הסללתם של מאות אלפי אזרחים לשימוש יומיומי ברכב פרטי פוגעת בכיס של האזרח הישראלי, דווקא בתקופה של עליית מחירים וחשש ממשבר כלכלי.

מארגון 15 דקות נמסר: ״לנת״צים יש חשיבות עצומה בשיפור התחבורה הציבורית. מדובר בכלי יחסית זול ופשוט, שלא דורש תשתית חדשה, אבל תרומתו היא עצומה. כשרוצים שאוטובוס יגיע בזמן, צריך קודם כל נת״צ כדי שהאוטובוס לא ייתקע בפקק עם כל הרכבים הפרטיים. אם לא יהיו נת״צים, בהכרח התחבורה הציבורית תיפגע פגיעה אנושה, הדבר יעודד מעבר של עוד אנשים לרכב הפרטי, מה שרק יגביר בסוף את הפקקים - ומי שייפגע זה כלל הציבור, ובייחוד תושבים מהפריפריה שמגיעים למקומתו העבודה באזור גוש דן. עוד ייפגעו הם גם הנהגים, כי אוטובוס שייתקע בפקק, זמן הנסיעה שלו יתארך, מה שאומר פגיעה בהפסקות לנהגים, וכמובן תנאי עבודה קשים יותר.

עוד הוסיפו בארגון: "נת״צ עובד זה נת״צ ריק, כי המטרה היא דילוג על הפקק, שיהווה תמריץ לציבור לעבור לתחב״צ. כמובן שיש תמיד לשאוף לתגבור התדירות, ובשביל זה צריך לגייס עוד נהגים, מה שיביא אותם זה לא ביטול נת״צים שייפגע להם בתנאים, אלא שיפור תנאי העבודה והעלאת מעמדם. התיעוד הנוכחי מראה עד כמה האכיפה היא הכרחית. אנחנו קוראים מפה לשרה להורות על חידוש האכיפה בשעות העומס בהקדם ולתגבר את כוחות השיטור, אסור לתת יד לפורעי חוק שפוגעים בתחבורה הציבורית״. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר