נוסעים מהר? פסק דין דרמטי קבע שמצלמות המהירות - אמינות ומדויקות

ביהמ"ש לתעבורה בבאר שבע קבע כי המצלמות למדידת מהירות א3 אמינות, וניתן להרשיע באמצעות התיעוד של נהגים בעבירות מהירות מופרזת • המצלמות נקנו מחברה בהולנד, מעל 100 מדינות עשו בהן שימוש, ואמינותן מוכחת בכל במדינות

מצלמת מהירות // צילום: יהושע יוסף

בשורה דרמטית לנהגים: לאחר יותר מ-60 שעות חקירה, הרכב של שלושה שופטים בבית המשפט לתעבורה בבאר שבע קבע: מצלמות למדידת מהירות א3 אמינות, וניתן להרשיע באמצעות התיעוד של נהגים בעבירות מהירות מופרזת.

מצלמות א3 פרוסות בכל רחבי הארץ, בכבישים ובצירים שבהם קיים חשש כי תאונה במהירות מופרזת עלולה להסתיים בהרוגים ובנפגעים קשה. המצלמות נקנו מחברה בהולנד, מעל 100 מדינות עשו בהן שימוש, ואמינותם מוכחת בכל במדינות. המצלמות בארץ החלו את פעילותן המבצעית בשנת 2012, והן מתעדות מהירות בהתאם למה שמגדירה המשטרה, אך גם מעבר צומת באור אדום.

הנהגים יצטרכו לנסוע בזהירות. מצלמת מהירות בכביש בישראל // צילום: יהושע יוסף,

בוצעו ניסויים מצד המשטרה

בשנת 2014 התנהל בדרום המשפט הראשון שבו נבחנה אמינות המצלמה, אז נקבע כי היא אמינה. בהמשך, בשנת 2018, התנהל משפט בעכו, משפט שהגיע לכותרות בעקבות קביעת בית המשפט כי לא הוכחה בפניו אמינות מערכת א3 ,זאת לאחר שהתברר שבעת שבוצעו מאות ניסויים במעבדה ההולנדית NMI , לא נכח במקום המומחה אילן כרמית ולא אף נציג אחר מטעם מכון התקנים. המאשימה לא הביאה לעדות אף אדם שנכח במקום בעת ביצוע הבדיקות, כך שעצם ביצוע הבדיקות נותר בגדר "עדות שמועה".

בית המשפט קבע כי לא הוכחה התאמת מערכת מצלמות א3 לתקן הנטען, אף לא לכאורה וציין כי "מדובר בהליך פגום, ומוטב היה בנסיבות שפורטו לעיל, שתו התקן לא היה מוענק למערכת מלכתחילה".

המשטרה החליטה לבצע בדיקות וניסויים, צילום: יהושע יוסף

המשטרה החליטה לבצע בדיקות וניסויים בעצמה כדי להוכיח את אמינות המערכת, ויחד עם הטכניון עשו סדרת בדיקות וניסויים.

בשנת 2019 נתפס נאססרה חסן שלוש פעמים נוהג במהירות מופרזת ע"י מצלמות א3. הנאשם כפר במיוחס לו. הנאשם כפר גם בעצם הנהיגה ברכב, אך עיקר כפירתו הייתה כפירה עקרונית, באמינות מערכת מצלמות א3 ובתקינות ההפעלה של המערכת על כל שלביה, לרבות שלב הקמת העמדות ושלבי תחזוקת המערכת. בשל חשיבותה הרבה של הסוגיה שנדונה בפנינו, סוגיית אמינות מערכת מצלמות א3, הוקם לצורך הדיון הרכב תלתא.

לצורך הוכחת אמינות המכשיר, הצטיידה המאשימה בחוות דעת של מומחים רבים מהארץ ומחו"ל, וביניהם: נציג היצרן (שמתגורר בהולנד), ראש המעבדה להנדסת רכב בטכניון, ראש ענף תאימות ואלקטרו-מגנטיקה במכון התקנים, וחוות דעת נוספות של מהנדסים ואנשי מחשוב.

מצלמת מהירות בצומת מורשה // צילום: יהושע יוסף,

המדינה הציגה בפני בית המשפט תוצאות מבחן שטח שנערך באמצעות הטכניון, ובמסגרתו בוצעו יותר מ-700 מדידות מהירות תקינות (כאשר נדרש רק 500). המהירות נמדדה בו בזמן הן על ידי מערכת א3 והן על ידי מכשירי ויבוקס או וידאובוקס. המערכות פועלות בשיטת מדידה שונה לחלוטין לצורך מדידת מהירות רכב נתון.

בית המשפט קבע כי לאחר שהוכחה אמינותה של מערכת א3, ולאחר ששוכנענו כי המערכת הייתה תקינה במועד ביצוע העבירות, והכשלים עליהם הצביע ב"כ - הנאשם לא היה בהם כדי לבסס ספק סביר באשר לאמינות מדידות המהירות שסיפקה מערכת א3.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר