293 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2022 - כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק, לרגל שבוע הבטיחות בדרכים אשר מתחיל היום.
בפילוח לפי סוגי הרכבים המעורבים בתאונות, עולה כי 83 איש נהרגו במעורבות רכב כבד (אוטובוסים ומשאיות) ואילו 62 נהרגו בתאונות שבהן היו מעורבים אופנועים וקטנועים.
מבין ההרוגים, 41 היו נהגים צעירים עד גיל 24 ו־93 היו הולכי רגל - מתוכם 14 ילדים ו־35 אזרחים ותיקים - 98 מהחברה הערבית, 22 ילדים עד גיל 14 ו־62 בני גיל הזהב.
בהשוואה לשנים קודמות, נרשם גידול בשיעור השנתי של ההרוגים בישראל. כך, למשל, ב־2021 נהרגו 364 אנשים, ב־2020 היו 305 הרוגים וב־2019 נהרגו בתאונות דרכים 355 בני אדם.
המצב עגום מאוד גם בהשוואה לאירופה. ישראל ממוקמת במקום האחרון מתוך 32 מדינות אירופה בכל הנוגע לשינוי בכמות ההרוגים בתאונות דרכים בשנים 2021-2011 (ראו בידיעה מעל), ובמקום ה־15 מתוך 21 מדינות אירופה במספר ההרוגים למיליארד ק"מ נסועה.
לדברי עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, "קרוב ל־300 משפחות שכולות נוספו השנה למשפחת השכול. 300 משפחות שעולמן חרב עליהן, וחייהן לא ישובו להיות כפי שהיו. זו לא גזירת גורל אלא מחדל מתמשך של כל ממשלות ישראל בעשור האחרון.
"ישראל ניצבת במקום האחרון והגרוע מבין כל מדינות אירופה בשינוי מספר ההרוגים בעשור האחרון, כתוצאה ישירה של צמצום הכסף שמופנה להצלת חיי אדם בכבישים. פחות כסף מוביל לפחות בטיחות, וכולנו משלמים את המחיר.
"תאונות הדרכים הן מכת מדינה שלא מבדילה בין אוכלוסיות ומגזרים. הממשלה הבאה תהיה חייבת לשים בראש סדר העדיפויות שלה את צמצום הקטל בדרכים ואת החזרת הביטחון האישי לכל אדם בכביש".
בשיחה עם "ישראל היום" אמר ד"ר ארז קיטה, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כי "2020 ו־2021 היו שנים עם קורונה וסגרים, ולכן אנחנו לא בעלייה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים אלא במגמה קבועה. מתחילת 2022 ועד היום נהרגו 364 בני אדם. אם משווים לתקופה המקבילה בשנה שעברה, אנחנו בירידה של 7%."
התוכנית יצאה לדרך
למה הגענו למצב הזה בהיקפי התאונות?
"כי במשך עשר שנים לא היתה תוכנית לאומית מאושרת ומתוקצבת. לפני כחודש אישרנו תוכנית חומש לאומית, שמטרתה להפחית ב-50% את מספר ההרוגים בתוך חמש שנים. כעת יש תוכנית מאושרת ולראשונה זה עשרות שנים, אישרנו תקציב של 80 מיליון שקלים.
"מדובר בפיילוט ואנחנו נמצאים בתהליך לבחירת האשכול, כהגדרת משרד הפנים. הכוונה היא לתמהיל של יישובים שסמוכים זה לזה ואשר כוללים ישובים של החברה הישראלית כדוגמת חרדים, ערבים ואחרים.
"התוכנית תכלול תוספת אכיפה, שיפור תשתיות ברשויות העירוניות, שיפור תשתיות בינעירוניות, חינוך והסברה. זו התוכנית ואנחנו מממשים אותה לראשונה זה עשרות שנים.
ומה יהיה אחרי הפיילוט?
"אנחנו פועלים שבתקציב המדינה הבא תתוקצב התוכנית במלואה, לאחר הפיילוט. תוכנית זו כוללת שבעה סעיפים ובהם כבישים בינעירוניים, תגבור האכיפה, מיפוי תנועה כדי להציל יותר משתמשי דרך פגיעים כמו אופניים וקורקינטים, התייחסות למגזר הערבי, לרכב דו־גלגלי ולנהגים צעירים.
"מדובר בתקציב, במיקוד ובשיתוף פעולה בין הגורמים השונים כמו נתיבי איילון, משטרת ישראל, משרד התחבורה ועוד. אנחנו באירוע מורכב, ולכן הגורמים צריכים לשתף פעולה כדי לקדם את התחום, לקדם שיח ולראות שאין כפל תקצוב".
האם היעד של הפחתת מספר ההרוגים ב־50% בתוך חמש שנים הוא ריאלי?
"אנחנו לא המצאנו את המתכון. ככה זה קורה בכל העולם. אני מניח שאם הירידה הזו של השנה תימשך, אנחנו לא נהיה במקום האחרון באירופה אלא נעלה בדירוג. אני מקווה מאוד".
"כל תוכנית כלכלית חייבת לכלול את הבטיחות בדרכים"
מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב, סיפר: "בישראל מציינים השבוע את אירועי הבטיחות בדרכים. אלפי מתנדבי ופעילי עמותת אור ירוק בבתי ספר ובגני ילדים מעלים את המודעות לבטיחות בדרכים כל השנה ובעיקר בשבוע הזה, כמו גם במקומות העבודה, בצבא ובמרכזי היום לקשיש. לדאבון ליבנו כ-300 משפחות שכולות התווספו עד כה השנה למשפחת השכול.
"שבוע הבטיחות הוא זמן לחשבון נפש מצדם של מקבלי ההחלטות האחראים על החיים של כולנו בכביש. מדינת ישראל כשלה בעשור האחרון בצמצום ההרוגים בתאונות דרכים . לשם השוואה, בשנת 2012 נהרגו 290 בני אדם בתאונות דרכים. עשור לאחר מכן, בשנת 2021 נהרגו 364 בני אדם בתאונות דרכים. העשור האחרון אופיין בקיצוץ תקציבים מאסיבי. מאחת מעשר המדינות המובילות בבטיחות בדרכים, ישראל התדרדרה למקום האחרון והגרוע בשינוי ההרוגים בתאונות דרכים מבין כל מדינות אירופה".
עוד אמר: "העניין הכלכלי נדחק לעיתים לקרן זווית. מעבר לצער, לסבל, לכאב גדול, תאונות הדרכים גם עולות כסף למשק הישראלי, כ-16 מיליארד שקלים בכל שנה. במציאות של יוקר מחיה, ריביות שרק עולות ומיתון אפשרי, מדובר בכסף מבוזבז שניתן לחסוך אותו בנקל. ברגעים אלה ממש הממשלה החדשה רוקמת עור וגידים. חלוקת התיקים בהתאם לקווי היסוד של הממשלה, הן פעולות חשובות אשר מהוות את מפת הדרכים שבה היא תצעד. נושא התקציב וחלוקתו יעמוד מן הסתם בראש סדר העדיפויות.
אז הנה מונחים להם 16 מיליארד שקלים על הרצפה, שרק צריך להתכופף ולהרים. כל תוכנית שיוביל משרד האוצר חייבת לכלול השקעה כלכלית באימוץ תכנית שתצמצם את תאונות הדרכים ותקל על המעמסה הכלכלית שהמשק הישראלי נאלץ לשלם בשל מגפת תאונות הדרכים. למעשה, תכנית כזאת כבר קיימת, באופן עקרוני היא אושרה בממשלה הקודמת וממתינה לשר או השרה החדשים כדי שיוציאו אותה אל הפועל. חלק מרכזי בתכנית הוא כלכלי במהותו. המדינה תשקיע כסף מחד ומאידך תרשום חסכון כלכלי משמעותי.
"השקעה של מיליארד שקלים בכל שנה תצמצם את הנזק המשקי מתאונות דרכים מ-16 מיליארד שקלים עד כדי ירידה ל-10 מיליארד שקלים בכל שנה. אני בספק רב אם קיימות עוד תכניות אפקטיביות החוסכות למשק הישראלי שישה מיליארד שקלים בכל שנה, וכל זאת במקביל לחסכון המוצדק והערכי בצער, סבל וכאב. לא צריך להיות כלכלן גדול כדי להבין שתוספת העלות המושקעת בתכנית ובהשגת יעד הירידה בהרוגים קטנה מהחיסכון הנגרם למשק הלאומי וגם לאדם הפשוט.
לכן חייבים להפוך את הפירמידה. מהפכת הבטיחות בדרכים חייבת להתחיל במשרד האוצר. על פקידי האוצר לעצור את בזבוז הכספים הנוראי והלא מוצדק שכולנו משלמים על הקטל בדרכים. מישהו חייב לעצור את דליפת הכסף על תאונות הדרכים כאילו מדובר היה בגזירת גורל שאין לנו כל דרך להתמודד אתה".
עוד אמר: "שר האוצר הבא חייב לדרוש את קיום התכנית והוצאתה לפועל כתנאי ראשוני לכל העברת כספים למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. עליו לעקוב מקרוב ולוודא כי הכסף של כולנו מגיע לאותם גורמים שמשפיעים באופן ישיר על צמצום תאונות הדרכים – שיפור תשתיות בכבישים האדומים מרובי התאונות, חיזוק משטרת התנועה, חינוך, הטמעת מערכות בטיחות מצילות חיים ועוד. ככל שבמשרד האוצר יתמכו בתכנית החומש לבטיחות בדרכים, יקדמו אותה וידרשו השכם וערב ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים להציג את הנתונים, כך יגברו סיכוייה של התכנית להצליח ומשרד האוצר יוכל לחסוך בכל שנה למשק הישראלי שישה מיליארד שקלים.
"מצבה הכלכלי של ישראל איתן. גבית המסים עולה על התחזיות לא פעם ונוצרים עודפי תקציב רבים. בממשלה האחרונה התגאו ב-0% גירעון תקציבי, נתון שלא היה מאז 2008. לכן, המעשה הכלכלי הנכון הוא להכניס בבסיס התקציב סעיף של מיליארד ₪ לטובת תכנית חומש לצמצום הקטל בדרכים. זהו כסף של הציבור שחוזר לציבור", אמר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו