איגוד ערים אשכול יו"ש עתר היום (רביעי) לבג"ץ נגד משרד התחבורה במטרה לעצור הליך קול קורא שפרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) לטובת תוכנית להפחתת תאונות דרכים. העותרים אומרים שהתוכנית מפלה את תושבי יהודה ושומרון ומטילים את האחריות על שרת התחבורה מרב מיכאלי, שלטענתם "מבצעת מחטף נגד מתיישבי יו"ש".
מדובר בעתירה שבאה על רקע מכת תאונות דרכים ברחבי יהודה ושומרון כשהקטלנית האחרונה שבהם התרחשה ביום שני האחרון. בעתירה נטען כי "אזור יו"ש סובל ממכת תאונות דרכים, הרוגים ופצועים, במספרים משמעותיים וקיצוניים – ביחס לאשכולות אחרים, וברור כי התוצאה הסופית לפיה העותר דורג במקום ה- 9 מתוך 11 אשכולות – איננה סבירה על פניה. זאת ועוד האפליה הנגרמת במסגרת ה"קול קורא" היא אפליה פסולה על רקע של עמדות פוליטיות/מפלגתיות – שאין להם מקום במסגרת של תקציבית שוויונית".
עוד נטען בעתירה כי דירוג האשכולות פורסם כשבוע לפני הבחירות, ביום 23.10.2022 בשעה 20:00 בערב, כאשר המועד לקבלת שאלות הבהרה נקבע לאותו יום בשעה 13:00. העותרים סבורים שלא הייתה כל אפשרות לפנות לשם קבלת שאלות הבהרה בדבר מודל החישוב ובסיס הנתונים.
"העובדה כי כינוס הועדה נקבע והתקיים ביום שני ערב הבחירות במטרה לבחור את הזוכה מעיד על מהירות ההליך והרצון לסיימו בטרם תוקם ממשלה חלופית. עיון במודל בחירת האשכול ובנתונים עליהם הסתמכו במשרד התחבורה וברלב"ד בדירוג האשכולות – מעלה כי מדובר במודל מוטה באופן מגמתי ובנתונים שגויים באופן מהותי המשפיע ישירות על דירוג האשכולות, ובמיוחד משפיע לרעה על דירוג אשכול יו"ש, באופן המעלה חשש כי הדבר נעשה בכוונת מכוון", כתבו העותרים.
ניסיונות להגיע להסכמות לא צלחו
באשכול יו"ש הדגישו כי אחוז התאונות הקשות (הכוללות הרוגים או פצועים קשה) ביחס לאורך הכבישים הכולל במרחב – גבוה פי שלושה לפחות (לפינתוני הלמ"ס), מכל מרחב אחר במדינת ישראל. "רק לשם הדוגמה – ביחס ל"מטר כביש", במרחב יו"ש ישנם למעלה מפי שניים תאונות מאשר לאשכול שדורג על ידי המשיבים במקום הראשון וברור כי גם נתון זה מצביע על כך שהמודל והנתונים עליהם התבסס דירוג האשכולות שגוי מיסודו. עוד מדגישים באשכול כי כלל גורמי המקצוע במדינת ישראל מודעים למצב החמור השורר בכבישי יהודה ושומרון", טענו העותרים.
באשכול יו"ש צירפו לעתירה גם את אמירה של השרה מיכאלי לפני שכשבועיים בחדשות סוף השבוע כי "חבל להשקיע במקום שהוא לא יהיה חלק ממדינת ישראל הריבונית". כמו כן, באשכול יו"ש טענו כי בוצע על ידם ניסיון למנוע את כינוס הועדה ולדרוש את תיקון הדירוג. אך לטענתם "גם לאחר פגישה עם נציגי הרלב"ד סירבו האחרונים לתקן את הדירוג המפלה בשל הרצון לסיים את הליך התקצוב".
מהרלב"ד נמסר בתגובה: "אחרי למעלה מעשור ללא תוכנית לאומית לבטיחות בדרכים, הוצאנו לדרך את החלק הראשון בתוכנית חומש ויישמו באשכול יישובים שיבחר בהליך 'קול קורא'. מודל בחירת האשכול גובש על מנת לתעדף את הפיילוט בקריטריונים של פוטנציאל הפחתת היפגעות בתאונות דרכים חמורות. המודל מבוסס על נתונים רשמיים ונכתב על ידי אנשי מקצוע בחטיבת המחקר של הרלב"ד.
"מנכ"ל הרלב"ד זימן את אנשי אשכול יו"ש לדיון שארך למעלה משעתיים, בו נשמעו טענותיהם בלב פחות ונפש חפצה, וכן סוכם על הידוק שיתוף הפעולה בין הרשות לאשכול יו"ש ותואם סיור של הנהלת הרלב"ד באשכול.
"מנכ"ל הרלב"ד הדגיש בפגישה כי הרלב"ד תקדם החלטת ממשלה נפרדת עבור יו"ש, בכדי לטפל באתגרים הייחודיים של יו"ש. הרלב"ד תמשיך לקדם את הבטיחות בדרכים בכל רחבי ישראל לשם הצלת חיי אדם ומניעת צער, כאב וסבל ממשפחות רבות בישראל. ליתר הטענות, נשיב בהליך המשפטי כמקובל".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו