גבר נהרג בתאונה בגליל, אילוסטרציה | צילום: דוברות מד"א

הקטל בדרכים: ממשלות ישראל הרימו ידיים בלי שניסו דבר

המרכיב המרכזי במחדל הלאומי הוא היעדר תוכנית לאומית למלחמה בתאונות דרכים • נדמה שתחלואי ההנהגה שלנו באים לידי ביטוי בתאונות הדרכים, בהיעדר משילות, בחוסר תכנון, ובתגובה ללא יוזמה

תאונות הדרכים גובות, על פי הסטטיסטיקה, כ־350 הרוגים ועשרות אלפי פצועים בכל שנה. מדובר במספר בלתי ייאמן, שמאחוריו משפחות כואבות וקורבנות שקופים שאת שמותיהם כמעט לא מכירים. המסקנה פשוטה וטרגית. ללא לחץ ציבורי, עלולים להתווסף השנה ל־223 ההרוגים עד כה, לפחות עוד 127 בני אדם שעדיין לא מודעים לגורלם ועוד עשרות אלפי פצועים. לצערי, אם המדד הוא הרשתות החברתיות, אז מנהיגי המדינה כמעט אינם עוסקים בנושא בשגרה, אלא רק בשבוע קשה כמו האחרון שעבר עלינו.

תושב חורה בן 37 נהרג בתאונת דרכים בכביש 80 %2F%2F צילום%3A מד"א

המרכיב המרכזי במחדל הלאומי הוא היעדר תוכנית לאומית למלחמה בתאונות דרכים. נדמה שתחלואי ההנהגה שלנו באים לידי ביטוי בתאונות הדרכים, בהיעדר משילות, בחוסר תכנון ובתגובה ללא יוזמה. ההנהגה שלנו פועלת רק בעקבות לחץ ציבורי בנושאים שברור כי יש לטפל בהם ללא שום קשר לכך.

כבר שנים שגורמי הסיכון לתאונות קשות וקטלניות ידועים לכלל הגורמים. חלקם אינם מטופלים עקב אינטרסים כלכליים של בעלי כוח, ובשאר המקרים מדובר פשוט באוזלת יד, מכיוון שאין יד מכוונת. בשלושה משרדי ממשלה - במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, במשרד המשפטים ובמשרד לביטחון הפנים - אין גורם מתכלל בנושא תאונות הדרכים. נדמה שממשלות ישראל הרימו ידיים בלי שניסו דבר.

זירת התאונה בפתח תקווה, צילום: עמי שומן

אגף התנועה במשטרה, שאנשיו מסורים, מקצועיים ומחויבים למאבק הזה מעצם נוכחותם היומיומית בזירות הקטל, הוחלש מאוד בשנים האחרונות, ואת התוצאות אנו רואים בנוכחות חסרה בכבישים הבין־עירוניים.

הנה כמה נתונים מרכזיים על תאונות הדרכים משנת 2021:

אוטובוסים שותפים ל־8% מהתאונות הקטלניות, 50% מתוכן תוך פגיעה בהולכי רגל. משאיות מבצעות 19% מהתאונות הקטלניות. ולמרות הנתונים המזעזעים הללו, במדינת ישראל אין טכוגרף דיגיטלי שרושם ומשדר בזמן אמת את נתוני הנסיעה והעצירה של הרכב, למרכז פיקוח של בעל הרכב או למאגר נתונים.

נכון לשנה זו, נהגים ערבים מעורבים ב־49% מסך כל התאונות הקטלניות בארץ. 84% מהתאונות הללו באשמת הנהג. מדובר בכ־100 הרוגים בכל שנה. הולכי רגל נהרגים ב־30% מהתאונות הקטלניות, 35% מהם במעברי חציה.

הרכב הפוגע בזירת התאונה, צילום: עמי שומן

ב־5% מהתאונות הקטלניות משנת 2010 עד 2020 היו מעורבים כ־400 אלף כלים חשמליים. מדובר בשוק ענק של רכישה ו"שדרוג".

אסיים בדבריו של יניב מעודד, אשר איבד בדצמבר 2021 בתאונה קטלנית את שני ילדיו טוב־ראי (3) והללי (6), ועובר שנשאה אשתו הודיה, אשר נפטרה ארבעה חודשים אחרי שנפצעה. "היתה לי משפחה מקסימה וברגע אחד הכל התהפך, הילדים נהרגו, כולל הילד שעוד לא נולד, ואשתי עדיין לא התעוררה. כמה צריך להעריך את הדברים הפשוטים והקטנים שנראים לנו כל כך שגרתיים".

נצ"מ בדימוס אילן מור הוא מפקד משטרת התנועה לשעבר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...