חפירת מנהרה עבור הרכבת הקלה בתל אביב | צילום: משה שי

גובר הלחץ הציבורי על המערכת הפוליטית להעביר את "חוק המטרו"

פעילים, עיתונאים וארגוני החברה האזרחית קוראים לקואליציה והאופוזיציה למצוא דרך להעביר את החקיקה שתאפשר הקמת מערכת מטרו בגוש דן • גורם המעורה בתכנון והקמת המערך: "דחייה בהפעלת הרכבת התחתית משמעותה הפסד של 25 מיליארד שקלים בשנה בתועלת למשק"

לחץ ציבורי עצום נרשם ביממה האחרונה סביב סוגיית העברתו של "חוק המטרו" שאמור לספק תקציהים להקמת מערך רכבת תחתית בגוש דן, ועיתונאים, מובלי דעת קהל, ארגוני החברה האזרחית ואפילו קומיקאים התגייסו על מנת ללחוץ על המערכת הפוליטית, מימין לשמאל, על מנת להעביר את החקיקה. 

ארגוני התחבורה ״15 דקות״ ו״תחבורה בדרך שלנו״ יצאו בקמפיין מיוחד, תוך שיתוף הציבור, במטרה להפעיל לחץ על הח״כים להעביר את החוק . בארגונים פרסמו עצומה עם הקריאה הבאה למחוקקים: "אל תתנו שהמשבר האזרחי הכי חמור בתולדות המדינה יירשם על שמכם. קואליציה, אופוזיציה, כולנו תקועים באותו פקק - התעלו על המחלוקות ואפשרו לחוק לעבור בהסכמה חוצת מפלגות".

מארגון 15 דקות נמסר: "לא ייתכן שהפרויקט שעתיד לחלץ את ישראל מהפקקים יתקע רק בשל מחלוקות פוליטיות. אם החוק ייפול - נסבול מהפקקים עשרות שנים קדימה. הקואליציה והאופוזציה חייבות לפעול ביחד לטובת הציבור, שגם ככה משלם על אי היציבות הפוליטית, ולהעביר את החוק - עכשיו. יש מספיק דברים להתווכח עליהם, זה לא אחד מהם. הכנסת ה-24 - אל תשאירי את מדינת ישראל בפקק״.

איציק אלרוב, יועץ תקשורת ואסטרטגיה, כתב בציות על החוק: "ח"כים יקרים, מהאופוזיציה ומהקואליציה - תעשו טובה ותעבירו כבר את חוק המטרו. אם זה לא יקרה, שאול אמסטרדמסקי הולך לאכול לנו את הראש על זה בחצי שנה הקרובה. תעשו טובה אחרונה לאנושות לפני שאתם מתפיידים. פליז. לא נעמוד בזה".

נוסעים בתחנת מטרו בפריז,

 

גם תוכנית המערכונים "זהו-זה" הקדישה מערכון למאבק על העברת החוק והתקציבים עבור מערכת המטרו ולעגו להחמצת ההזדמנות ההיסטורית. במערכון מצויינים שמותיהם של כל המדינות בעולם בהם יש מערכו תמטרו ממתפקדות, בהן ונצואלה, צפון קוריאה ואיראן.

כזכור, בפברואר השנה אושר חוק המטרו לקריאה שנייה ושלישית בוועדה למיזמי תשתית לאומיים ושירותי דת יהודיים, בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי. החוק נועד לספק תשתית לבניית רכבת תחתית בגוש דן וכולל בתוכו תקציב של כ-150 מיליארד שקלים. עקב גודלו ומורכבותו הוחלט להעביר אותו בנפרד ולא כחלק מחוק ההסדרים. לפני כחודש אושרו בועדת השרים לענייני פנים, שירותים ותכנון, בראשות שרת הפנים איילת שקד, שני קווי המטרו מתוך שלושה: M1 דרום ו-M3.

"אבדן של 25 מיליארד שקלים בשנה"

גורם המעורה בתכנון והקמת מערך הרכבת התחתית אמר בשיחה עם "ישראל היום": "חוק המטרו למעשה קובע מחדש את חוקי המשחק בעולם רווי תשתיות שבו כל בעל תשתית שיש לו אינטרס בהקמת המערכת עלול לעכב את קידום הפרויקט שהינו אסטרטגי ביותר לכלכלה ולמשק הישראלי.

הגורם הסביר את המחיר הכלכלי של עיכוב הקמת המערכת למשק הישראלי ןאמר: "כל דחיה של הפעלת מערכת מטרו משמעותה אובדן של כ-25 מיליארד שקלים בתועלות משקיות בכל שנה שבה המערכת לא פועלת, וכ 700 מיליון שקלים הפסד שנתי של נזק כלכלי כתוצאה מהמשך העבודות וזה לפני שמזכירים עליה בתחזיות הגודש בכבישים שמוערכים בגידול של יותר מ 300 מיליון שעות רכב בגודש ב 2040".

"חוק המטרו למעשה מקנה לממשלה ולחברה המבצעת כלים וסמכויות לביצוע הפרויקט בלוחות זמנים שהוכתבו, בראשם פתיחת שלב א' של הקו להפעלה החל משנת 2032, באמצעות הגדרת לוחות זמנים של ממשקים בין בעלי תשתית לחברה המבצעת ונטרול סמכויות וטו שישנם לחלק מהשחקנים בענף כיום שעלולים להוות גורם מעכב בהליכי התיאום לתכנון וביצוע.
חוק המטרו מקורו בעבודת מטה ארוכה ועמוקה של מס' שנים שנערכה במשרדי התחבורה והאוצר בשיתוף חברת נת"ע, שבחנו יחד את החסמים המרכזיים והלקחים שהופקו מפרויקט הקו האדום והקווים המשלימים הירוק וסגול בגוש דן, שבעיקרם נוגעים להליכי התיאום ולרגולציה הנלווית להליכים של קידום תשתית תחבורתית במרחב האורבני", הסביר הגורם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו