בדרך לפירוק? עידית סילמן פורשת מהקואליציה - הממשלה איבדה את הרוב בכנסת

אם יפרוש עוד חבר כנסת אחד מהקואליציה הממשלה עלולה ליפול • גורמים בקואליציה: "הממשלה עוד לא נופלת, במצב של 60:60 נחזיק מעמד עד סוף מרץ 23" • גורמים בליכוד: זה מהלך שלנו • נתניהו: "מקבל אותך בברכה בחזרה הביתה למחנה הלאומי"

עדית סילמן (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

רעידת אדמה פוליטית: יו"ר הקואליציה מסיעת ימינה, ח"כ עידית סילמן, פורשת מהקואליציה – זאת על רקע המחלוקת עם שר הבריאות ניצן הורוביץ בעניין הכנסת חמץ לבתי החולים במהלך חול המועד פסח. סילמן קוראת להקמת ממשלת ימין. בינתיים היא אינה צפויה להתפטר מהכנסת אלא לפרוש מסיעת ימינה.

סילמן הודיעה הבוקר (רביעי): "לצערי, לא אוכל עוד. ניסיתי אחדות, כאחת שבאה מעולמות הטוב המשותף, עמלתי רבות עבור הקואליציה הנוכחית. לצערי לא אוכל לתת יד לפגיעה בזהות היהודית של מדינת ישראל ועם ישראל.

"לא הכל אתם יודעים כי ניסיתי בשקט. לא אוכל עוד להמשיך בדרך זו בשל הערכים והמקום ממנו אני באה. אני מפסיקה את חברותי בקואליציה ואמשיך לנסות לשכנע את חבריי לחזור הביתה ולהקים ממשלת ימין.

ישיבת ראשי הקואליציה הראשונה בקדנציה הנוכחית, צילום: אריאל זנדברג

"אני יודעת שאינני היחידה שחשה כך. הזהות היהודית של מדינת ישראל היא זכות קיומנו כאן, זה הלב שלנו, זו המהות שלנו. פגיעה, ללא כל התחשבות בציבור ובערכים שאותם אני מייצגת היא קו אדום מבחינתי. ניתן להקים ממשלה אחרת כבר בכנסת הזו".

בממשלה הופתעו מהמהלך מפני שסילמן לא הודיעה על כך לאיש מראש, גם לא לראש הממשלה נפתלי בנט ולא לראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. נזכיר כי הכנסת נמצאת בפגרה ותחזור בעוד חמישה שבועות. גורמים בקואליציה אומרים בעקבות הודעת סילמן: "הממשלה עוד לא נופלת. במצב של 60:60 נחזיק מעמד עד סוף מרץ 23. אם תהיה פרישה נוספת זה כבר סיפור אחר". יש לציין כי אם הכנסת תתפזר בגלל חבר כנסת מהגוש הימיני בקואליציה - לפיד יהפוך אוטומטית לראש הממשלה.

גורמים בליכוד אומרים כי פרישת סילמן היא מהלך שלהם עליו עמלו בימים האחרונים. לטענתם הם מעדיפים שלא תהיה הצבעת אי אמון קונסטרוקטיבית (כלומר הצבעה כפולה: אי-אמון בממשלה הקיימת והכרזה על ראש הממשלה החלופי), אלא הליכה לבחירות. לדבריהם חבר הכנסת הבא שיפרוש מהקואליציה ויביא להפלת הממשלה יקבל שיריון ברשימת הליכוד לכנסת. 

נתניהו לסילמן: "מקבל אותך בברכה בחזרה הביתה למחנה הלאומי"

רק אתמול ביקר בנט את סילמן

נזכיר בנט מתח אתמול ביקורת על חברת מפלגתו ח"כ סילמן ועל שר הבריאות הורוביץ בוויכוח ביניהם בעניין החמץ בבתי החולים: "לא צריך לעשות סיבובים פוליטיים ולשלוח מכתבים, ומצד שני לא צריך להציב אולטימטום".

יו"ר האופוזיציה, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הגיב לסילמן ואמר: "התרגשתי מאוד לשמוע את הצהרתה של חברת הכנסת עידית סילמן, ואני מברך אותה בשם המונים בעם ישראל שאיחלו לרגע הזה. עידית, את הוכחת שמה שמנחה אותך זו הדאגה לזהות היהודית של מדינת ישראל, הדאגה לארץ ישראל ואני מקבל אותך בברכה חזרה הביתה למחנה הלאומי.

"את הוכחת שנציגי ציבור אמיתיים פועלים לפי צו מצפונם, ואין זכות גדולה מזאת. אני קורא לכל מי שנבחר בקולות המחנה הלאומי להצטרף לעידית ולחזור אלינו הביתה, אתם תתקבלו בכל הכבוד הראוי ובזרועות פתוחות".

האיום על שר הבריאות

בתחילת השבוע תקפה סילמן בחריפות את השר הורוביץ' אחרי שנודע כי שלח מכתב למנהלי בתי החולים, ובו הוא דרש שיקיימו את פסיקת בג"ץ, המתירה הכנסת חמץ לשטחי בתי החולים במהלך הפסח. 

עידית סילמן וניצן הורוביץ בוועדת הבריאות, צילום: אורן בן חקון

לאחר שיו"ר הקואליציה איימה על שר הבריאות ש"לא יוכלו לאפשר לו להיות שר" אם יעביר את חוק החמץ, בעלה של יו"ר הקואליציה, שמוליק סילמן, הודה בשיחה עם נועם פתחי ויותם זמרי בגלי ישראל כי אנשי ימינה שיקרו בהבטחותיהם לבוחרים, ועליהם להתנצל.

"אני מצפה משר הבריאות לכבד את הציבור ואת הקואליציה שבה הוא נמצא, ואת המקומות שבהם יש וטו בנושאי דת ומדינה - ושיתחשב ברגשות הציבור המסורתי", אמר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר