ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לדון היום (ראשון) בהצעת חוק להפחתת שיעור מס הערך המוסף (מע"מ) במשק מ-18% ל-17%. את הצעת החוק הגיש יו"ר יהדות התורה, ח"כ יצחק גולדקנופף, יחד עם יו"ר ועדת הכספים וחברי כנסת נוספים מהקואליציה ומהאופוזיציה.
מדובר ביוזמה שמטרתה המוצהרת היא הקלה על הציבור לנוכח יוקר המחיה וההתייקרויות במשק, אשר הכבידו בשנים האחרונות על משקי הבית בישראל והחריפו מאז פרוץ המלחמה. הצעת החוק מבקשת להביא להוזלה מיידית של מוצרים ושירותים עבור משפחות רבות, ובפרט משפחות ברוכות ילדים הנושאות בנטל הוצאות כבד על צרכי קיום בסיסיים.
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי המע"מ הוא מס רגרסיבי המוטל באופן אחיד על כלל הצרכנים, ללא הבחנה בין בעלי הכנסות גבוהות לנמוכות. בשל כך, משפחות שרמת ההכנסה שלהן נמוכה או שהוצאות המחיה שלהן גבוהות, מושפעות באופן משמעותי ופרופורציונלי יותר מכל עלייה בשיעור המס.
יו"ר יהדות התורה, ח"כ יצחק גולדקנופף, מסר: "בשעה שמשפחות רבות מתמודדות עם יוקר מחיה כבד ועם התייקרויות בלתי פוסקות, מחובתה של הממשלה לעשות כל שביכולתה כדי להקל על הציבור. הפחתת המע"מ היא צעד מתבקש שיביא להקלה מיידית לכל משפחה בישראל, ובפרט למשפחות ברוכות ילדים הנושאות בנטל הוצאות כבד. נמשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו למען רווחתן של משפחות ישראל ולהפחתת יוקר המחיה".
עם זאת, יצוין כי להפחתת המע"מ באחוז אחד יש משמעות תקציבית כבדת משקל, המוערכת באובדן הכנסות ממסים של מיליארדי שקלים בשנה לקופת המדינה — דבר שצפוי להיתקל בהתנגדות מצד אנשי מקצוע במשרד האוצר, במיוחד בתקופת מלחמה הדורשת הגדלה של תקציב הביטחון.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
