האולטימטום של גנץ דופק, אך כהרגלו, נתניהו ייזכר בשותפיו ברגע האחרון

השבועיים הקרובים יהיו צפויים: רה"מ יתגמש, אך לבסוף גנץ ואיזנקוט כנראה יפרשו מהקואליציה • זה לא מבשר על סופה של הממשלה, אלא דווקא להפך - על ציפוף שורות ופזילה לסער וליברמן

גנץ ונתניהו (ארכיון), צילום: חיים גולדברג/פלאש 90

1 אם לא יתרחש שינוי דרמטי, גנץ והמחנה הממלכתי יפרשו מהממשלה בדיוק בעוד שבועיים מהיום שבו אתם קוראים שורות אלה. אבל לא בטוח בכלל שלא ישתנה דבר, או יותר נכון ינסו לספר לנו שמשהו השתנה.

שתי תכונות המאפיינות את נתניהו משחקות תפקיד ראשי בהצגה המכונה "ממשלת החירום הלאומית", שם במה לממשלת נתניהו-גנץ השנייה. הראשונה היא דחיינות כרונית, והשנייה היא יחסיו לשותפים פוליטיים.

נתניהו. החלטות ברגע האחרון, צילום: לע"מ

על הדחיינות אין מה להכביר מילים. ראש הממשלה, שמכהן פה כמעט ברצף מאז תחילת העשור הקודם, נודע בכך שהוא מקבל החלטות ברגע האחרון. גם כאן באולטימטום, זה יקרה לקראת התאריך שבו נקב גנץ לעזיבה אם לא יתקיימו דרישותיו. נתניהו מבין את המשמעות של עזיבת גנץ והישארות על 64 מנדטים. 63 בעלי משמעת קואליציונית גבוהה, וגלנט שכבר הוכיח שהוא שחקן עצמאי בממשלה.

מעבר לעובדה שממשלה כזו תיהנה מפחות לגיטימציה ציבורית לניהול המלחמה, גם הלגיטימציה הבינלאומית לממשלת ימין מלא-מלא היא פחותה. האמריקנים מעורבים במלחמה הזו עד הפרטים הקטנים ביותר. אפשר להניח שגם הם היו רוצים בהמשך השותפות הזו וחברות של גנץ ואיזנקוט בקבינט.

2 ההערכה היא שההבנה הזו תוביל את נתניהו לשני מהלכים - מכת מנע ותגובה. לקראת תאריך הפרישה ינסה רה"מ להראות כי הוא עושה "צעדים בוני אמון" מול גנץ.

שלשום (רביעי), קבינט המלחמה הרחיב את המנדט לצוות המו"מ כדי לקדם עסקת חטופים. ברור כי התקדמות משמעותית במו"מ תשאיר את גנץ ואיזנקוט בממשלה גם לאחר 8 ביוני.

גנץ וסער. אחד יוצא ואחד נכנס?, צילום: אורן בן חקון

אם גנץ יפרוש, בסביבת נתניהו יש לא מעט שתומכים ברעיון להציע לסער ולליברמן להיכנס לקבינט המלחמה. סער וליברמן מחזיקים בדעות ימניות ביחס למלחמה, אפילו יותר מחלקים בליכוד, וצירופם יאחד אותם מחדש עם הגוש. באופן פומבי ליברמן וסער אמרו שיסרבו להצעה זו.

האמת היא שגנץ לא רוצה לפרוש. כולו תקווה שנתניהו יסיט את הספינה לכיוון שיאפשר לו להישאר מתוך דאגה לקבינט אחר שיקום, בהרכב שבו דעות שהוא מתנגד להן יהפכו משמעותיות. מבחינה פוליטית - הוא בדילמה. מצד אחד, מצביעיו שסבורים שהפך ל"שכפ"ץ" של נתניהו מבלי השפעה; מצד שני, תומכיו החדשים שגמלו לו על שנהג באחריות והצטרף.

גנץ איננו פוליטיקאי של אופוזיציה. הוא יפרוש עקב לחץ ציבורי ובגלל התכונה השנייה של נתניהו. התכונה שגורמת לו לראות בכל שותף סכנה, יריב, איום על המשך כהונתו.

בשבועות האחרונים הגיעו גנץ ואיזנקוט למצב שבו נאבקו על כל דיון למען החטופים ולמען חזון אסטרטגי. נתניהו לא מתייחס אליהם כאל שותפים, אלא רוצה ליהנות משהותם מבלי שיפריעו לו לפעול.

מחאת משפחות חטופים בכנסת, 3 באפריל 2024, צילום: אורן בן חקון

לכן נראה כי פרישת גנץ לא תקדם את פירוק הממשלה, אלא להפך. בקואליציה בטוחים שחזרה להרכב המקורי של הקואליציה תחדד לכל האחרים את גודל האחריות לשמור על הממשלה שהם כל כך רוצים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר