פרסום ראשון: הרמטכ"ל ביקש ממבקר המדינה לדחות את בדיקתו לאוגוסט

בפגישתם האחרונה, ביקש הרצי הלוי מאנגלמן להתחיל את הביקורת שלו בתוך צה"ל על מחדל 7 באוקטובר בחודש אוגוסט • הרמטכ"ל סבור שקודם צריך לסיים עם התחקירים הצבאיים אשר יוצגו ככל הנראה בחודשי הקיץ • לאור הבקשה, בדיקת המבקר תחל בהדרגה, והביקורת המרכזית על הדרג הבכיר בצה"ל תחל רק באמצע הקיץ

הרמטכ"ל הלוי ומבקר המדינה אנגלמן. צילום: דובר צה"ל, קוקו

ל"ישראל היום" נודע כי הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, ביקש ממבקר המדינה מתניהו אנגלמן לדחות את הביקורת שלו על צה"ל לחודש אוגוסט.

הרמטכ"ל על המחדל באמ"ן: "יהיו תחקירים נוקבים ועמוקים אחרי המלחמה, לא נכון לעסוק בכך עכשיו" // צילום: דוד כהן, ג'יני

הלוי סבור כי קודם יש לסיים את התחקירים הפנים צבאיים שצה"ל עורך כעת וככל הנראה יסתיימו עד חודש אוגוסט. בנוסף, הוא גם סבור כי כעת אין קשב למפקדים לעסוק גם בתחקירים וגם במאמצי המלחמה לצד ביקורת נוספת של אנגלמן. הרמטכ"ל רוצה עוד כמה חודשים כדי שיהיה תנאים מבצעיים לאפשר את בדיקת המבקר.

בצה"ל לא מרוצים מכך שהביקורת תתחיל כעת

כידוע, מבקר המדינה הודיע אתמול כי הוא מתחיל את הביקורת שלו על צה"ל במסגרת הבדיקה המקיפה שהוא עושה על שורה של גופים במסגרת הביקורת על מחדלי 7 באוקטובר.

מבקר המדינה מתחיל את הביקורת שלו על צה"ל. מחבלי נוחבה ב-7 באוקטובר, צילום: GettyImages

לאור בקשת הרמטכ"ל, המבקר הודיע כי הבדיקה בצה"ל אומנם תחל כעת אך תעשה בצורה הדרגתית. כך, בחודשים הקרובים היא תעסוק רק בפן האזרחי ובנושאים שאינם בליבת הדרג המבצעי. רק בחודש אוגוסט יחל מבקר המדינה לבדוק את הדרג הבכיר בצה"ל והפן המבצעי הקשור למלחמה ול-7 בקאוטובר.

בצה"ל טרם הגיבו באופן רשמי למתווה עליו החליט המבקר, אך נראה כי הם אינם מרוצים מכך שהביקורת תתחיל כעת. גם אם לא מדובר בנושאי ליבה, כאמור הרמטכ"ל רוצה שהביקורת תחל רק לאחר ההתחקירים, ובזמן שיש אפשרות מבצעית וקשב למפקדים לבצע אותה - ולא כעת, כאשר צה"ל עסוק במלחמה רב זירתית עם התפתחויות בכלל הגזרות.

המחדל הגדול ביותר בתולדות המדינה. מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, צילום: אי.אף.פי

כזכור, מבקר המדינה שלח אתמול מכתבים לראש הממשלה בנימין נתניהו ולרמטכ"ל בדרישה לשתף פעולה עם צוותיו שבודקים את מחדל הטבח ב-7 באוקטובר. הוא רמז כי השניים לא משתפים פעולה עם הבדיקה וקרא להם "למלא אחר חובתם החוקית לשתף פעולה עם ביקורת המדינה ולמסור כל מסמך הנדרש לצורך הביקורת".

"חובתי הציבורית והערכית כמבקר המדינה היא לבצע ביקורת מקיפה על המחדל הגדול בתולדות המדינה, טבח שמחת תורה", כתב אנגלמן, "אנשי משרדי נמצאים בעיצומה של ביקורת בעשרות נושאים ואנו בודקים את התנהלות כלל הדרגים - המדיני, הצבאי והאזרחי".

מבקר המדינה שלח מכתבים לראש הממשלה ולרמטכ"ל בדרישה לשתף פעולה. נתניהו, צילום: מארק ישראל סלם

לדבריו, "אחרי יותר מחצי שנה של מלחמה, אזרחי ישראל זכאים לתשובות בדבר אחריותם של כלל הגורמים, הנסיבות והאחראים למחדל - ומוסד מבקר המדינה נחוש לספק אותן". עוד הטיח אנגלמן ברמטכ"ל כי הצבא אינו משתף פעולה בהקשר לתהליכי ביקורת העוסקים בנושאים אזרחיים, שבהם צה"ל אינו המבוקר הראשי והן אינן נוגעות ללחימה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר