משפחות שכולות לשרים: "ותרו על הנאומים בטקסי יום הזיכרון"

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל צפוי להיות רגיש במיוחד השנה בעקבות מלחמת חרבות ברזל • ההערכה היא שהמחאות של משפחות שכולות ושל בני משפחות חטופים תהיינה חריפות במיוחד • גלנט יגיע לקריית שאול בת"א, בן גביר לבית העלמין באשדוד ושר האוצר סמוטריץ' לכפר סבא

חזרות לטקס יום הזיכרון בבית העלמין הצבאי בקריית שאול (ארכיון). צילום: יהושע יוסף

משרד הביטחון פרסם היום (רביעי) את רשימת השרים וחברי הכנסת שיפקדו את בתי העלמין ברחבי הארץ ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל תשפ"ד.

עימות בטקס יום הזיכרון בבאר שבע // יום הזיכרון בשנה שעברה | ללא קרדיט

בצל אירועי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, צפויות הפגנות ומחאות חריפות של משפחות שכולות ומשפחות חטופים בבתי העלמין, חלקם עלולים אף להחריף את מאבקם ולפוצץ את הטקסים הממלכתיים הרשמיים.

בעקבות ההודעה פרסמו 500 משפחות שכולות מכתב שקורא לח"כים לוותר על הנאומים שלהם,ולאפשר לבני המשפחות השכולות מ-7 באוקטובר לשאת דברים במקומם. המשפחות מבקשות להימנע מהפיכתם של בתי הקברות הצבאיים לזירות עימות עם הגעתם של פוליטיקאים.

"דווקא בימים אלו חייבים לעשות הכל כדי למנוע את חזרתן של תמונות העבר, בהן נציגי ממשלה מגורשים מהטקסים ומשפחות שכולות נמנעות מלהגיע ולקחת חלק בטקסי הזכרון ליקיריהם".

כבר לפני שבוע, פנו 500 משפחות שכולות, לשר הביטחון, יואב גלנט, וביקשו שהפוליטיקאים יגיעו לבתי העלמין לכבד את המשפחות ללא נאומים, אך עד לרגע זה לא קיבלו התייחסות.

אייל אשל, אביה של רוני אשל ז"ל שנפלה בשבעה באוקטובר ואחד מיוזמי המהלך אמר כי "תנו לנו להתייחד עם אהובינו בלי להפוך את בית העלמין לזירה פוליטית. אנו קוראים לפוליטקאים להודיע שהם מוותרים על הנאומים שלהם כדי לאפשר לנציגי המשפחות השכולות לשאת דברים במקומם"

כזכור, אתמול פורסם כי ראש הממשלה צפוי להימנע מלקחת חלק באירועים הממלכתיים של יום העצמאות בהם טקס פרס ישראל, חידון התנ"ך וטקס הדלקת המשואות בהר הרצל.

בן גביר ביום הזיכרון, צילום: רויטרס

לפני כחודש (10 לאפריל) שיגר יו”ר ארגון ‘יד לבנים’, אלי בן שם, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בבקשה “לפעול יחד ולמצוא פתרונות יצירתיים כדי לשמור על קדושת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל” – זאת מתוך “חשש מוחשי לפגיעה בטקסי הזיכרון השנה”.

ראש הממשלה נתניהו יהיה נציגה הבכיר של הממשלה בטקס המרכזי בהר הרצל בירושלים, שר הביטחון גלנט ינכח בטקס בבית העלמין בקרית שאול בתל אביב, השר לביטחון לאומי בבית העלמין באשדוד, יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף יהיה בבית העלמין בדימונה, שר המשפטים יהיה נציג הממשלה בבית העלמין במגדל העמק.

סמוטריץ' בבית העלמין בלוד, צילום: יהונתן שאול

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שלאחרונה מתעמת דרך קבע עם מפגינים מטעם משפחות החטופים בפאנלים ואירועים ציבוריים, יפקוד את בית העלמין בכפר סבא. השר יצחק ווסרלוף ינכח בטקס המרכזי בנהריה, עיר שסופגת לאחרונה וסובלת מאזעקות בשל הירי מלבנון. השרה להגנת הסביבה עידית סילמן צפויה להיות בטקס בבית העלמין ברחובות ושרת התחבורה מירי רגב בבית העלמין בחולון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר