"קשיים חוקתיים ניכרים": עמדתה המלאה של היועמ"שית על חוק הגיוס

במסמך מפרטת היועצת המשפטית לממשלה את הבעיתיות בטיוטת הצעת החוק • כדי להשיג דחייה מבג"ץ על הממשלה לשנות את הנוסח בהתאם להנחיות שנתנה - במישור מהותי ופרוצדוראלי • לדבריה: "הצעת המחליטים כוללנית - יש לכול הצגה ברורה של המצב הנורמטיבי"

היועמ"שית גלי בהרב מיארה. צילום: הרצי שפירא

שינויים במישור המהותי והפרוצדורלי: במסמך שנחשף היום (שני), מפרטת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה כי על מנת להשיג דחייה מבג"ץ על הממשלה לשנות את נוסח ההצעה. "הצעת המחליטים היא כוללנית ואינה עומדת באמות המידה המינהליות והחוקתיות".

לפיד: "חוק הגיוס - הונאה גמורה, גנץ ואיזנקוט צריכים להטיל וטו" // עידו רימון

לדבריה ההצעה צריכה לכלול הנחיה מפורשת לשר הביטחון או לצבא להיערך לגיוסם של בני הישיבות החל משבעה ביולי השנה. עוד הוסיפה כי בין אם תושלם החקיקה או לא, "יהיה על הצבא להתחיל לגייס תלמידי ישיבות בשיעור משמעותי". לפיכך על החלטת הממשלה לכלול "הצגה ברורה של המצב הנורמטיבי והנחיה לצבא להיערך לגיוס על פי התרחישים השונים".

מה כוללת הטיוטה?, צילום: אורן בן חקון

כאמור דורשת היועמ"שית לפרט מרכיבים מרכזיים בהצעה בשני מישורים עיקריים במטרה לאפשר השגת דחייה מבג"ץ.

במישור המהותי - בהחלטה חסר תיאור רכיבים מרכזיים של הצעת החוק העתידית אשר "חיוניים לניתוח החוקתי של ההצעה". בנוסף אמרה טיב הנזכרים ועוצמתם אינם מובהרים, כך גם פריסת יעדי הגיוס השנתיים ומהותו של היעד הסופי.

הדרך לחוק הגיוס, צילום: אורן בן חקון

במישור הפרוצדורלי – מנוסח ההצעה עולה כי היא "אינה מבוססת על תשתית עובדתית-מקצועית כלשהי של משרדי הממשלה הרלוונטיים", זאת בנוסף להתנגדותו של שר הביטחון להצעה. עוד הוסיפה כי תשתית עובדתית זו דרושה לשם בחינת ההצעה, לדיון בה ולאישורה על-ידי הממשלה.

עוד כתבה כי ההנחייה לבחון את דחיית גיל הפטור "מעוררת קשיים חוקתיים נכרים" בהיבטי שוויון וחופש העיסוק. בנוסף הודיעה כי יש לקבוע תאריך להנחת הצעת החוק לכנסת, והדגישה כי עד ל-30 ביוני צריך להשלים את החקיקה בשלוש קריאות. לדבריה, אי עמידה במועדים "יביא לפקיעת ההחלטה ובהתאם לקיומה המיידי, לפי הדין, של חובת הגיוס לתלמידי ישיבות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר