פרשת ההדלפה בכנסת: הצנזור לא מגלה מה קיבל מהעיתונאי

הקצין הבודק של הכנסת ביקש לברר את היקף החומר שהודלף – ונבלם בצנזורה • לשכת יו"ר הכנס: "ח"כ קריב היה היחיד שעיין בפרוטוקול שממנו דלף המידע" • ח"כ קריב, החשוד בהדלפה: "מנסים להטיל עלי אימה"

גנץ מכחיש: "אין לנו מידע על ח"כ שהדליף מידע" || צילום: אלון מאור

בלעדי ל"ישראל היום": הקצין הבודק שמינתה הכנסת כדי לבחון את הדלפת הפרוטוקולים מוועדת המשנה של חוץ וביטחון, ביקש לבחון אילו חומרים הועברו לצנזור הראשי - וסורב על ידיו. מטרת הבקשה היתה לעמוד על היקף החומר החסוי שאליו נחשף העיתונאי, לפני שפרסם חלקים מהם בעיתונו.

כמו כן, שקלו בכנסת לערוך בירור על ההדלפה במסגרת ועדת האתיקה, אך בשל חומרת הדברים הוחלט להעביר את הנושא לבחינת היועצת המשפטית לממשלה. שמו של ח"כ גלעד קריב (העבודה), שעלה כחשוד יחידי על ידי הקצין הבודק, הועבר אליה כבר לפני חודש ושבוע, יחד עם החומרים שנמצאו - אולם אף שהחומר בידיה מאז, מטעמה של בהרב־מיארה נמסר כי הנושא "בבדיקה".

"חומה בצורה", ח"כ גלעד קריב, צילום: אורן בן חקון

הדיון שנערך בוועדה החסויה של הכנסת ביוני 2023, בהשתתפות רה"מ נתניהו, עסק ביכולתה של ישראל להתמודד עם התלכדות זירות, וכן בנושא האיראני. לפי גורם בכנסת שנחשף לעבודת הקצין הבודק, "מדובר במידע שבאיראן בוודאי צמאים לשמוע", ועל כן הדלפת ציטוטים מלאים מהפרוטוקול היא בגדר עבירה פלילית.

לפי רישומי הוועדה, ביקש ח"כ קריב פעמיים להוציא את הפרוטוקול, והיה היחיד שנחשף לציטוטים עד שפורסמו בכתבה העיתונאית. הפעם האחרונה שבה ניגש קריב לפרוטוקול, לפי המידע שבכנסת, היתה יומיים לפני שפורסמו הציטוטים.

מאחורי החסינות הפרלמנטרית

מלשכת יו"ר הכנסת אוחנה נמסר השבוע כי הפנייה ליועמ"שית נעשתה לאחר שהנחה את קצין הכנסת לבצע בדיקה בעניין ההדלפה, וזה מינה קצין בודק שזימן אליו עדים למתן עדות ולמסירת ראיות, בדק את מצלמות הביטחון במתחם הוועדה ואסף ראיות. לפי הודעת הלשכה, "הבדיקה העלתה כי היחיד שעיין בפרוטוקול שממנו דלף המידע, מאז הגעתו לוועדה לפני כחצי שנה ועד למועד הבדיקה, הוא חבר הכנסת, שעשה זאת פעמיים ובסמוך למועד פרסום הכתבה".

"קריב היה היחיד שעיין בפרוטוקול", יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, צילום: אורן בן חקון

בפנייתו ליועמ"שית ציין אוחנה כי בהינתן שלכאורה התגלו עבירות פליליות שונות, ולא בלי לבטים, הוא מבקש להורות מיידית על פתיחה בחקירה לבירור מעמיק של התקרית.

מטעמו של ח"כ גלעד קריב נמסר בתגובה: "מאז נבחר, מקפיד ח"כ קריב על כל הכללים והנהלים הנדרשים, בדגש על כל מה שנוגע לביטחון המדינה. על כן, כל בדיקה מקיפה בהקשר לדליפת מידע היא מבורכת וראויה. ככל שמדובר בבדיקה פוליטית, באכיפה בררנית או בבדיקה שמטרתה להטיל אימה על חברי כנסת, כפי שלצערנו מתגלה במקרה הנדון, הרי שזו תיתקל בחומתה הבצורה של הדמוקרטיה ושל החסינות הפרלמנטרית שמוענקת לנבחרי הציבור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר