הכל כשר: הדילים והקומבינות של המפלגות החרדיות בקרב על כיבוש הערים הדתיות

הקרבות בין ש"ס ויהדות התורה על בני ברק, בית שמש ואלעד - מתעצמים • מועמדים שלא מתגוררים בעיר בה הם מתמודדים וכאלה המשמשים כקלפי מיקוח • הכל - הרחק מהקמפיינים ומעין הציבור

בני ברק. בדגל התורה מציעים הצבעת מחאה. צילום: יוסי זליגר

רחוב סנדר חדד 9 יכול היה להיות עוד כתובת של בניין מנומנם במרכז פתח תקווה, אך בלהט החודשים האחרונים, הרחק מהמולת חרבות ברזל, הוא הפך לזירה מרכזית במלחמה אחרת, שמאיימת להבעיר את המגזר החרדי ולהשפיע על סדרי הכוחות לאורכו ולרוחבו.

תושבי בני ברק מחלקים צ'ולנט למפגינים נגד הרפורמה המשפטית (23.03.2023)

בעוד רוב תושבי ישראל וכך גם כלי התקשורת עוסקים בהצלחות של צה"ל ברצועת עזה ובקולות בצפון, במקביל מתחוללת מלחמה ייצרית של ממש בין עסקני המפלגות החרדיות. המטרה: כיבושן של שתיים מהערים הגדולות בישראל, ומהחשובות ביותר למגזר החרדי – בני ברק ובית שמש.

כדי להבין עד כמה חשובות עיריות אלו כמוקדי השליטה והכוח של המפלגות החרדיות כדאי להביט בנתונים: בבני ברק, המכונה "עיר הבירה החרדית", מתגוררים כרבע מיליון תושבים, תקציבה בשנת 2023 עמד על יותר מ־1.6 מיליארד שקלים (1,664,841).

השליטה בעיר, המשמשת כבירה הרוחנית והמסחרית של המגזר, היא לא רק שליטה על תקציבי עתק, קרקעות ציבוריות והרבה מאוד משרות עירוניות, אלא גם מספקת מעמד ועוצמה. בדומה למעמדו של ראש עיריית ירושלים - תפקידו של ראש עיריית בני ברק בתוך המגזר החרדי שקול לתפקיד של שר בכיר מאוד. בראשות העיר כיום עומד איש יהדות התורה, הרב אברהם רובינשטיין.

ש"ס מחכה להזדמנות. בית שמש, צילום: יהונתן שאול

בבית שמש מתגוררים פחות תושבים, ונכון לשנת 2023 מספרם עומד על למעלה מ־160 אלף, כאשר תקציבה לאותה שנה עמד על 851 מיליון שקלים, אולם מעמדה הוא מהחשובים ביותר עבור המגזר החרדי. אחת הסיבות היא שמדובר בעיר הגדולה ביותר שהיתה בשליטת המפלגות החרדיות, מלבד ירושלים לפרק זמן קצר, וכן בשל הגידול המשמעותי באוכלוסייה החרדית בעיר. בראשות העיר עומדת כיום עליזה בלוך, המגיעה מהמגזר הדתי־לאומי.

רגע השיא של המגזר

הבחירות המקומיות הן הבחירות החשובות ביותר עבור המגזר החרדי, בפער ניכר מהבחירות הארציות. אחת הסיבות לכך היא ששליטה ברשויות המקומיות מאפשרת שליטה על תקציבי ענק, שטחי ציבור יקרים מאוד ואלפי משרות עירוניות. וגם מכיוון ששם, הרחק מאפה של התקשורת הארצית ושל גורמי אכיפת החוק, מרשים לעצמם העסקנים להתפרע ולעבור גבולות שלא היו מעזים לעבור במשרדי הממשלה, הנתונים תחת ביקורת קפדנית.

חרדים בתור לקלפי (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

לכל זאת מתווספת השליטה הקהילתית והמעמדית בתוככי המגזר החרדי שמתבצעת בעיקר דרך הרשויות המקומיות, במיוחד הגדולות שבהן.

מפתח תקווה ועד בני ברק

בבני ברק מתמודדים כיום שלושה מועמדים - חנוך זייברט, מ"מ ראש העיר שהוא נציג אגודת ישראל; אוריאל בוסו, שר הבריאות ונציג ש"ס; ויעקב וידר, חבר המועצה ויו"ר האופוזיציה, שהוא נציג הליכוד.

בוסו, ששימש שנים ארוכות כחבר מועצה בפתח תקווה ומעולם לא התגורר בבני ברק, נשלח על ידי יו"ר התנועה, אריה דרעי, להעביר בחטף את כתובתו ערב הגשת הרשימות מרחוב סנדר חדד 9 בפ"ת לרחוב סוקולוב 38 בבני ברק, זאת במטרה לסחור במועמדותו לצורך דיל ארצי גדול שיביא לדרעי שליטה בראשות העיר בית שמש, ואולי אף בראשות העיר אלעד.

בפועל, ולכאורה אף בניגוד לחוק, למרות שלא הסיר עדיין את מועמדותו לעיריית בני ברק, השר בוסו ממשיך להתגורר בפועל בפתח תקווה, שם אף הוצב ביתן השמירה מחוץ לביתו. שכניו במקום המגורים ה"חדש" בבני ברק מספרים כי בביתו בכלל מתגוררת משפחה אחרת השוכרת את הדירה. השכנה המתגוררת בדירה שבה בוסו התגורר בעבר שיתפה אותנו כי משפחת בוסו הופיעה במקום רק בתקופת החגים ומאז לא התגוררה יותר בבניין, ועל כן היא שכרה את הדירה במקומו.

נכנסת למשוואת העסקנות. עיריית אלעד, צילום: ללא

האיום של ש"ס לכבוש את ראשות העיר בני ברק הפך למשמעותי לאחר שנודע לגורמים פנימיים כי יש היתכנות שיחברו לחבר המועצה יעקב וידר, המשמש כיו"ר האופוזיציה בעיר. וידר הוא נציג האופוזיציה הנצחי שנאבק נגד ההנהגה העירונית הוותיקה וזכה לפופולריות מסוימת בעיר לאחר שהוביל מאבקים נגד הזנחת התשתיות החמורה, מכת החולדות והצפות הביוב הקבועות.

יצוין כי העירייה אף תבעה באופן תקדימי את וידר לאחר שטען כי עסקניה גונבים כספי ציבור בסכומי עתק וטענה שהוא מוציא דיבה. בסופו של דבר הוא ניצח במשפט.

וידר לא פועל בחלל ריק. הנהגת העיר בני ברק סובלת מחוסר חמור באשראי ציבורי. כך לדוגמה, בסקר של "דיירקט פולס", שפורסם בשבועון החרדי "משפחה" באוגוסט האחרון, 86% מהתושבים התנגדו נחרצות לדילים של הנהגת העיר והשיבו כי הדבר פוגע בה, ופחות מ־10% בלבד טענו כי הם מרוצים מתפקודה של העירייה ומהנהגתה - מספרי מאוכזבים מדהימים שאין להם דוגמה בערים אחרות בארץ.

יעקב וידר עם שרת הגנת הסביבה עידית סילמן בעת ביקור בעיר (ארכיון), צילום: טנא תקשורת

בבית שמש יש שלושה מועמדים: ראשת העיר עליזה בלוך; שמואל גרינברג, נציג דגל התורה; וסגן השר משה אבוטבול, ראש העיר לשעבר ומועמד ש"ס. אבוטבול נשלח על ידי יו"ר התנועה, ח"כ אריה דרעי, להתמודד שוב, זאת במטרה להשתלט על העיר החשובה למגזר ובכך להדיח את ראשת העיר הפופולרית.

למשוואה נכנסה גם העיר אלעד, שבה מתמודדים נציג אגודת ישראל, ראש העיר הנוכחי ישראל פרוש ובנו של השר מאיר פרוש, ומולו יהודה בוטבול, נציג ש"ס.

ניסיון לביטול הבחירות

בניסיון להשיג שליטה באחת מהערים החשובות עלו על השולחן מספר רב של קומבינות מסובכות, זאת במטרה להביא לשליטה של ש"ס בערים בית שמש או אלעד, וכדי לסייע לאגודת ישראל להשתלט בקלות על העיר הגדולה והחשובה שבערים החרדיות - בני ברק. למעשה, ש"ס תוותר על השליטה בבני ברק לטובת חסידות גור וחנוך זייברט, נציג אגודת ישראל, וכך חסידי גור יתמכו בש"ס גם באלעד וגם בבית שמש.

אוריאל בוסו, קלף מיקוח שיסיר מועמדות?, צילום: אורן בן חקון

דעתם של תושבי העיר או טובתם לא נלקחה בשום צורה בחשבון. וכך, במטרה להשיג את ראשות העיר עבור איש ש"ס משה אבוטובול, ואולי אף את ראשות העיר אלעד לאיש ש"ס, הגיעו הצדדים להסכמה בימים האחרונים שלפיה השר בוסו ימשיך להתרווח בלשכתו המפנקת במשרד הבריאות ויסיר את מועמדותו בבני ברק.

חנוך זייברט, נציג יהדות התורה, יזכה לתמיכתה של ש"ס בבני ברק, ובתמורה אגודת ישראל תתמוך במועמדותו של משה אבוטבול בבית שמש. כך, גם הפלגים המרכזיים באגודת ישראל יתמכו במועמדותו של יהודה בוטבול, איש ש"ס, באלעד.

על שולחן הניתוחים

בסוף השבוע האחרון הונח רעיון על שולחן הניתוחים, שספק אם יעבור את המשוכה המשפטית. על פי הרעיון, ראשי הקבוצות וכלל המפלגות בבני ברק יגיעו להסכמה של חלוקת המנדטים. כמו כן תוסכם זהות ראש העיר - נציג אגודת ישראל חנוך זייברט. כך למעשה מבקשים לבטל את החגיגה הדמוקרטית המוניציפלית היחידה.

עומד מאחורי הקלעים, אריה דרעי,

המטרה היא למנוע מערכת בחירות שבה לכולם יש מה להפסיד - למפלגת דגל התורה שכועסת על אגודת ישראל בעקבות אי־התמיכה במועמדה בבית שמש ומתקשה "להתנקם" מכיוון שלא הגישה מועמדות לראשות העיר בני ברק; לש"ס, שלא יצטרכו להסביר את פשר הורדת המועמדות של בוסו לאחר שהתחייבו "להביא שינוי"; וגם לזייברט, שאינו פופולרי ולא יצטרך להתבזות באחוזי תמיכה נמוכים. מפלגתו של וידר מתנגדת לכך ודורשת בחירות בכל מצב.

הצעה נוספת עלתה בקרב עסקני דגל התורה, והוכנה למקרה שבו הבחירות בבני ברק אכן יתקיימו, והדיל שיורה להסרת מועמדותו של בוסו ועל תמיכת אגודת ישראל במועמד ש"ס בבית שמש אכן יחול. על פי ההצעה, בדגל התורה יורו להצביע הצבעת מחאה בבני ברק בפתק לבן לראשות העיר, במטרה להביך את מועמדה של אגודת ישראל ולהביא לסבב שני בבחירות לראשות העיר.

חנוך זייברט (ארכיון), צילום: דודי ועקנין

כרגע כולם ממתינים לרב יעקב מרדכי הגר, בנו של האדמו"ר מוויז'ניץ, שאמור לחזור מחו"ל בסוף השבוע ולאשר את ההסכמות הנוגעות לבית שמש ולאלעד.

כפי שמשתקף בכל הסקרים שנערכים בתוך המגזר החרדי - הכעס בקרב התושבים בערים החרדיות על דילים ארציים שלא בודקים את מידת ההתאמה והצרכים שיש לכל עיר, אלא נמדדים רק על פי צורכי שליטה ארציים של ראשי המפלגות ועסקניהן, הוא עצום ויכול להשליך בצורה ישירה על המשך כוחן של המפלגות החרדיות, ועל מידת ההצבעה האוטומטית של המגזר, שעליה התרגלו ראשי המפלגות החרדיות לסמוך ללא חשש.

בניגוד לעבר, שבו לדילים ולקומבינות בערים החרדיות היה דד־ליין, והוא שעת הגשת הרשימות, הרי במערכת בחירות זו, שנגררה שוב ושוב עקב המלחמה שפרצה לאחר הגשת המועמדויות, הדד־ליין נעלם, והקומבינות והדילים שנתפרים בחדרים חשוכים מעל ראשיהם של מאות אלפי תושבים ימשיכו להיתפר עד לרגע האחרון לשביעות רצונם של ראשי המפלגות ולאכזבתם של התושבים. אלה ייאלצו שוב לקבל הנהגה עירונית שמשרתת דילים ארציים ולא את צורכיהם ואת צורכי עירם.

ראש העיר לשעבר ומועמד ש"ס, השר משה אבוטבול, צילום: אורן בן חקון

בתגובה שהתקבלה מטעמו של אוריאל בוסו נאמר: "השר מתכוון להתמודד לראשות עיריית בני ברק". במענה לשאלה האם הוא עדיין מתגורר בעיר כמועמד לראשותה, כפי שמחייב החוק, ענו מטעם השר "כן", זאת על אף דיווחי שכניו שלפיהם הוא ממשיך להתגורר בפתח תקווה. חנוך זייברט הכחיש את הדברים המובאים בכתבה זו ואמר: "אין כל קשר בין הערים, וכל אחת מהן מתנהלת בפני עצמה".

תגובת משה אבוטובול: "אבוטבול הוא המועמד המוביל לראשות עיריית בית שמש לבחירות הקרובות לרשויות. אנו שמחים שקהילות רבות וגדולות, ביניהן חסידות גור, ויז'ניץ ועוד, הודיעו על החלטתן לתמוך במועמדות אבוטבול, כדי להוביל יחד את השינוי והאחדות שבית שמש צריכה במיוחד בתקופה זו".

"יודגש - להצטרפות הקהילות והחסידויות לאבוטבול אין כל קשר לנעשה בערים אחרות ולמועמדים אחרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר