בעקבות לחץ של ח"כים מהליכוד, נתניהו אומר: "בחירות - לא לפני 2025"

רה"מ אמר את הדברים לאחר שחברי כנסת הבהירו לו כי אם ינסה להוביל לבחירות, הם יקדמו מהלך להחלפתו • זו הסיבה בגללה נתניהו צריך יותר מתמיד את סמוטריץ' ובן גביר ולא נענה לקריאות לפטרם

הפגנה סמוך למעון רה"מ בירושלים // צילום: יוני ריקנר

ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר בשיחות סגורות כי בחירות לכנסת לא יתקיימו לפני אפריל 2025. נתניהו נערך לתרחיש של פרישת המחנה הממלכתי מהקואליציה, מה שיביא לניסיון שלהם להקדים את הבחירות, וכן את האות לחידושן של ההפגנות ההמוניות נגד הממשלה. רה"מ מעריך כי עד לזמן זה כבר יהיו מסקנות מסתמנות של ועדת החקירה שתקום וכן חילופי שלטון בארה"ב.

מאותגר מימין, נתניהו, צילום: אורן בן חקון

בינתיים מתכוון נתניהו להישאר בתפקידו באמצעות קואליציית הימין המקורית, הכוללת 64 מנדטים עם הציונות הדתית, עוצמה יהודית והסיעות החרדיות, שאליהן אולי יצטרפו גם גדעון סער וחברי תקווה חדשה.

החשש של נתניהו. ההפגנות נגד הממשלה והרפורמה המשפטית,

ראש הממשלה לא אמר את הדברים למקורביו בחלל ריק. קדם לכך מהלך שאותו הובילו שישה ח"כים בליכוד - ספק בחיבוק, ספק באיום - שהבהירו לנתניהו כי מבחינתם בחירות בשנת 2024 לא יקרו כל עוד הדבר תלוי בהם. אחד הח"כים שוחח על כך עם נתניהו, שאמר לו כי אין כוונה ללכת לבחירות. על כך השיב לו הח"כ, כי גם אם ישנה את דעתו וינסה להוביל לבחירות - שלא יבנה על רוב בכנסת. "ממשלת הימין חשובה יותר ממך", אמר לו. אם נצטרך, נחליף אותך בכנסת הזאת במנהיג אחר מהליכוד, העיקר שממשלת הימין תישאר. אותו ח"כ הבהיר לנתניהו כי הוא מעדיף אותו על פני כל אחד אחר, אבל הדגיש כי הוא וחמישה ח"כים נוספים לא ילכו איתו למהלך של בחירות.

נתניהו וגנץ, צילום: חיים צח/ לע"מ

עם העיניים לארה"ב

לדברי אחד מחברי הקבוצה, השנה הקרובה היא קריטית לימין. על הפרק לחצים אמריקניים אדירים להקים מדינה פלשתינית בעזה ודחיפה לפתרון שתי המדינות. ייתכן שהלחצים האלה יתורגמו בהמשך ללחצים על הפסק הלחימה עוד בטרם הושגו יעדיה. לכן, הוא אומר, חייבת להיות ממשלת ימין שתהדוף את כל הלחצים הללו ולא תסכים לדון ב"יום שאחרי" ברצועה, עד לבחירות לנשיאות לקראת סוף השנה.

לחימה בעזה, ארכיון, לחצים להפסקתה, צילום: דובר צה"ל

בימים האחרונים אימץ נתניהו את הקו, והתחיל כאמור להשמיע אמירות דומות. הסקרים במרוץ לנשיאות בארה"ב לרעתו של הנשיא המכהן ג'ו ביידן מעודדים אותו לחשוב כי בתחילת השנה הבאה אכן יישב נשיא חדש בבית הלבן. 

"כנס ההתיישבות" נתניהו לא גינה אותו, ואף עודד במובן מסוים, צילום: אורן בן חקון

לכן נתניהו לא גינה, ואף עודד במובן מסוים, את "כנס הניצחון" שקרא להתיישב בעזה ובצפון השומרון, שבו לקחו חלק שרים מממשלת הימין. לכן גם ההצעה של יאיר לפיד להעניק רשת ביטחון במקרה של פרישת בן גביר מהממשלה במקרה של "עסקת חטופים גרועה" תיענה בעיקר בבוז. לפיד הוא לא תחליף לבן גביר, כמו שגנץ הוא לא תחליף לסמוטריץ'. היחידים שיכולים להביא לו את המשך השלטון עד 2025 הם שותפיו מימין.

חשש ששלטונו יגמר

בעוד שהציבור הולך בעקביות ימינה, ומן הסתם הדבר נכון ביתר שאת אחרי 7 באוקטובר, החשש של נתניהו הוא כי הגוש בראשו הוא עומד יפסיד את השלטון. הדבר ניכר בסקרים כשהליכוד מתרסק ומאבד כמעט מחצית מכוחו. נתניהו זקוק למפלגה נוספת שתתפוס את מתנגדיו מימין.

מדבר אחד לא חושש נתניהו, ובמידה רבה של צדק, וזה ממרד בליכוד. כל עוד אין בחירות והממשלה יציבה, לכולם נוח במקומם. רק כדי שזה יקרה עליו לנצח באופן מובהק את המלחמה ולהבטיח להם שהוא לא לוקח אותם לבחירות שבסופן רבים מחברי מפלגתו עלולים לאבד את מקומם בכנסת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר