ברגע האחרון: הצעת החוק של דרעי לדחיית פרסום הכרעת בג"ץ הסבירות

יו"ר ש"ס הנחה ליזום תיקון מהיר של החוק לפיו תקופת כתיבת הפסיקה תוארך לפרק זמן של תשעה חודשים בעניין הדורש הכרעה בתוקפו של חוק יסוד - כך שהרכב בית המשפט יוכל לפרסם את החלטתו מאוחר יותר • השר ארבל: זו הצעה מאפשרת ולא מחייבת

נתניהו עם דרעי בכנסת, ארכיון. צילום: אורן בן חקון

ברקע הדיווח לפיו בג"ץ עמד לפסול על חודו של קול את החוק לביטול עילת הסבירות, יו״ר ש״ס אריה דרעי הנחה היום (ראשון) את שר הפנים משה ארבל ואת חברי הכנסת ינון אזולאי וארז מלול, יו״ר הסיעה וחבר ועדת החוקה, לקידום וגיבוש חוק בחקיקת בזק שתמנע בעת הזו את פרסום פסק הדין בבג״ץ הסבירות והנבצרות, "דבר שיביא להעמקת השסע בעם בזמן המלחמה, בשעה שחיילינו מחרפים נפשם על הגנת הארץ".

שופטי העליון נכנס לדיון בצמצום חוק עילת הסבירות

כזכור, בשבוע שעבר פורסם כי 15 שופטי בג"ץ השלימו את פסק הדין בעתירות נגד חוק עילת הסבירות, שמשתרע על פני מאות עמודים. שמונה שופטים, בראשות הנשיאה בדימוס חיות, כתבו החלטה בעד הפסילה. שבעה שופטים, בהם השופט סולברג, התנגדו לפסילה.

לאור מכתב הפרופסורים שפורסם היום וקריאתם הציבורית הכנה בנושא, הורה דרעי לחברי הכנסת ליזום תיקון מהיר של החוק וקביעת הוראת שעה לפיה תקופת כתיבת הפסיקה של שלושת החודשים תוארך לפרק זמן של תשעה חודשים בעניין הדורש הכרעה בתוקפו של חוק יסוד. באופן הזה יוכל הרכב בית המשפט לפרסם את החלטתו מאוחר יותר, מבלי להיות כבול לסד הזמנים שבתוך הלחימה, ובכך נמנע את הקרע והפילוג בעם בעת הזו.

הצעת החוק תתקבל? יו"ר ש"ס אריה דרעי, ארכיון, צילום: אורן בן חקון

שר הפנים משה ארבל הבהיר: ״הצעת החוק לא מבקשת בשום שלב למנוע מבית המשפט להחליט לפרסם את פסק הדין גם כעת. היא רק מאפשרת לו. בכדי לא להכריע בעת לחימה ולאפשר התמקדות במאחד ולא במפריד. אני קורא לחבריי הממהרים להגיב להתבונן שנית ולא לפסול על הסף. ירצה בית המשפט יתן את פסק הדין כעת, ירצה לדחות - ידחה. זו הצעה מאפשרת ולא מחייבת. רק יחד ננצח״.

מה אומרת עילת הסבירות? כאשר גורם או גוף של המדינה מקבל החלטה לא סבירה באופן קיצוני, בית המשפט יכול להתערב ולבטל אותה. חוק הסבירות הוא התיקון השלישי לחוק יסוד השפיטה, המסדיר את סמכויות הרשות השופטת במדינת ישראל. "אם החלטה שנוקטת רשות בעניין שבסמכותה היא כה בלתי סבירה, עד שלא ייתכן שרשות סבירה כלשהי הייתה מקבלת החלטה כזאת אי פעם, אזי בית המשפט יכול להתערב". 

השתתף בהכנת הידיעה: יהודה שלזינגר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר