המשנה למנכ"ל משרד החוץ: הדרכון הדיפלומטי ליאיר נתניהו - משיקולי ביטחון

בדיון בכנסת טען נציג מבקר המדינה כי "תקנון שירות החוץ לא כולל זכאים לקבלת דרכון דיפלומטי" • המשנה למנכ"ל המשרד, יוסי דיין: "זו לא מילה גסה לתת דרכון דיפלומטי לבנו של ראש ממשלה - הוא מאובטח שב"כ, וכדי לא ליצור הפרדה בין המאובטחים בבידוק יש צורך בדרכון"• לפי מרכז המחקר של הכנסת, 1,462 מתוך 5,651 הדרכונים הדיפלומטיים הם בידי מי שאינם עובדי משרד החוץ

יאיר נתניהו. צילום: צילום מסך אינסטגרם

הוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ מיקי לוי, קיימה הבוקר (שלישי) דיון בנושא נוהל הנפקת דרכונים רשמיים על ידי המחלקה הקונסולרית, ומעקב אחר יישום דו"ח של מבקר המדינה על החטיבה הקונסולרית במשרד החוץ.

בדיון עלו טענות על הנפקת דרכונים דיפלומטיים לבנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, וכן לגורמים פוליטיים המזוהים עם מפלגתו של השר ואשר נעשו בניגוד לעמדת אנשי המקצוע במשרד החוץ. יובל חיו, מנהל חטיבה במשרד המבקר, אמר: "בדו"ח הביקורת ציינו כי תקנון שירות החוץ לא כלל זכאים לקבלת דרכון דיפלומטי, ולא הובהרו חובותיו וזכויותיו של מחזיק הדרכון".

דיון בנושא נוהל הנפקת דרכונים רשמיים, הוועדה לביקורת המדינה | ערוץ הכנסת

ממרכז מחקר המידע של הכנסת עדכנו את הוועדה כי לפי הנתונים, יש כיום 5,651 דרכונים דיפלומטיים ובתוכם יש 1,462 שאינם למי מעובדי משרד החוץ אלא לעובדי משרדים אחרים. עוד ציינו כי אף שהתקנון אוסר שימוש באופן לא ראוי בדרכון, הם נענו על ידי האגף הרלוונטי במשרד החוץ כי אין ביכולתו של המשרד לבצע מעקב אחר כל אלו שמחזיקים בדרכון דיפלומטי.

המקרים - חריגים

המשנה למנכ"ל המשרד, יוסי דיין, דחה את הטענות ואמר כי המקרים החריגים שמנכ"ל המשרד מאשר ניתנו במשורה ולכל מקרה יש סיבה משלו. לדבריו, בכהונת המנכ"ל הנוכחי יש בסך הכל ארבעה ראשי ערים שמחזיקים בדרכון דיפלומטי, נוסף על ראשי עיריות ירושלים, תל אביב ומודיעין – האחרון הוא גם יו"ר השלטון המקומי.

עוד אמר דיין כי לכל הארבעה שלהם אושר הדרכון על ידי המנכ"ל יש סיבות ספציפיות: "שי חג'ג', יו"ר המועצות האזוריות, וזו הארכה לדרכון דיפלומטי שכבר היה לו; ראש עיריית דימונה, בני ביטון, קיבל כי הוא סגן יו"ר השלטון המקומי; תמיר עידאן, ראש מועצת שדות נגב, כי יש לו פרויקטים חקלאיים לחיזוק הקשר עם מדינות והבאת עובדים; ולראש מועצה אזורית בנימין, ישראל גנץ, משום שהוא גם ראש דסק חו"ל של מועצת יש"ע".

בנוגע לדרכון הדיפלומטי לבנו של ראש הממשלה, אמר דיין כי הזכאות לבני ראשי ממשלה הם עד גיל 18 וכי השיקול לתת גם מעבר לכך על ידי המנכ"ל הוא ביטחוני: "הבן של ראש הממשלה הוא מאובטח שב"כ, וכדי לא ליצור הפרדה בין המאובטחים בבידוק יש צורך בדרכון. הם גם ככה מקבלים עד גיל 18 אוטומטית, וזו לא מילה גסה לתת לבנו של ראש ממשלה".

בנוגע לבנו השני של ראש הממשלה ציין דיין כי "היה לו מגיל 18 עד 20 ועכשיו אין לו דרכון דיפלומטי". דיין אמר כי אינו יודע את הסיבה.

עו"ד דוד גולדפרב מהלשכה המשפטית במשרד החוץ אמר בדיון: "ראש ממשלה, יו"ר כנסת, שרי חוץ ומנכ"לים של המשרד זכאים לדרכון גם לאחר סוף תפקידם. התקנון צפה שיהיו כללים שלא יוכלו לצפות מראש, ולכן קבע ועדת חריגים של אנשי המקצוע במשרד.

"נוסף לכך, רשאי המנכ"ל להעניק דרכון ואין כל הכרח שזה יעבור את הוועדה. לעיתים קורה שהוועדה מסרבת והוא מאשר - זו סמכותו. כל מנכ"ל אישר פחות מ-10 כאלו בכל תקופת תפקידו. המנכ"ל הנוכחי אישר עד עתה חמישה כאלו, אשר שלושה מהם סורבו על ידי הוועדה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר