ליברמן תוקף: "זה תקציב בחירות" ; השר ברקת הודיע כי יצביע נגד התקציב

יו"ר ישראל ביתנו הגיב לשאלת "ישראל היום" בנוגע למחלוקת הקשה בממשלה • על ההתמודדות מול חמאס אמר: "הוא מתעלל במשפחות, נצטרך להשיב את הכבוד הלאומי" • "לפיד על מחלוקות התקציב: "אלה לא באמת משרדי ממשלה. אלה סידורי עבודה מושחתים, של שרים שגורמים רק נזק"

יו"ר ישראל ביתנו ליברמן. צילום: אורן בן חקון

"זה תקציב הרסני, מפזרים כסף ממסוק": כך השיב היום (שני) יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לשאלת "ישראל היום" על הסאגה בממשלה סביב אישור תקציב המדינה על רקע המלחמה.

"מדובר בתקציב בחירות, לצרכים אלקטורליים נטו", אמר ח"כ ליברמן. כזכור, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ דרש לבטל את הישיבה שמתוכננת להערב, או לחילופין לבטל את הכספים הקואליציוניים שלא מיועדים לצרכי המלחמה. עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט להעלות התקציב לדיון כמתוכנן.

צרכים אלקטוראליים. ליברמן, צילום: אורן בן חקון

על עסקאות שחרור החטופים אמר ליברמן: "פדיון שבויים מצווה גדולה ביהדות. מברכים ושמחים לראות חוזרים הביתה. חיים בדילמה בין הראש והלב משלמים מחיר אדיר על עסקת החטופים הזאת. מחיר. ההפקרות של תושבי הדרום של הצירים שחגגו. חמאס מהתל במדינת ישראל ומתעלל במשפחות החטופים. נצטרך לשקם את הכבוד הישראלי".

לפיד: "השחיתות לא נעצרת בכספים הקואליציוניים" 

ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בפתח ישיבת סיעת "יש עתיד": "נתניהו וסמוטריץ' ממשיכים את מופע האטימות שפירק את המדינה הזו מבפנים עד השבעה באוקטובר, וממשיכים להעביר את הכסף לצרכים פוליטיים. כסף שיכול היה לשמש את צה"ל, שיכול היה לשמש את המפונים, שיכול היה לעזור לכלכלה שנמצאת בקריסה.

משרדי ממשלה מיותרים. לפיד, צילום: אורן בן חקון

אני פונה לכל שרי הממשלה, לכל חברי הקואליציה: אתם חתומים על הכספים האלה. זה לא מספיק להתראיין נגד זה. יש לכם את הכוח לעצור את זה. תלחמו, אל תתנו לזה לקרות. אתם לא יכולים לעשות את זה לאזרחי ישראל.

"השחיתות לא נעצרת בכספים הקואליציוניים, נתניהו וסמוטריץ' ממשיכים לתחזק לפחות חמישה משרדי ממשלה מיותרים לגמרי. לבזבז מאות מיליונים על לשכות וג'ובים ותפקידים למקורבים. מדינת ישראל לא צריכה, בטח לא במלחמה, את משרד התפוצות המיותר של שיקלי, את משרד ירושלים ומסורת ישראל של פורוש, את משרד המורשת של עמיחי אליהו, את משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות של סטרוק, את המשרד לשיתוף פעולה איזורי של דודי אמסלם.

"אלה לא באמת משרדי ממשלה. אלה סידורי עבודה מושחתים, של שרים שגורמים רק נזק. זה בזיון למדינה, זה בזיון לכוחות הלוחמים, זה בזיון לכל אדם שעובד ומשלם מיסים וככה הממשלה מתייחסת לכסף שלו".

סמוטריץ': "בתקציב יש קיצוץ של כ-70% בכספים הקואליציונים"

שר האוצר סמוטריץ' התייחס לתקציב המדינה שצפוי לעלות להצבעה "היום הממשלה תצביע על תקציב המלחמה לשנת 2023 שזה בעצם תיקון תקציב המדינה לשנה זו. תקציב המלחמה המיוחד כולל תוספת של 17 מיליארד שקלים להוצאות המלחמה הצבאיות ו-13.5 מיליארד שקלים להוצאות המלחמה האזרחיות. אני גאה במדיניות המרחיבה שעליה החלטתי עם תחילת המלחמה ומאמין שכך נכון לפעול".

שר האוצר סמוטריץ', צילום: אורן בן חקון

בהמשך פירט סמוטריץ את יעדי התקציב ובינהם: תקצוב המפונים במלונות, חימוש כיתות הכוננות ברחבי הארץ, חיזוק מערכת הבריאות והחינוך, תקצוב ההיערכות ביטחוניות בכל הארץ, עבור ההסברה הישראלית בעולם ועוד.

לאחר מכן המשיך וסייג "מה אין בתקציב הזה? אין בו תוספת של שקל אחד לכספים קואליציוניים. יש בו קיצוץ עמוק של כ-70% בכספים הקואליציוניים החדשים כדי לממן חלק מהוצאות המלחמה.

"מי שמתנגדים לתקציב הזה, כבר שבועות רבים מתנגדים למדיניות המרחיבה שלי. מבחינתם שהמפונים ישנו באוהלים, שמערכת הבריאות תרעב, שניצולי הטבח יעברו וועדות על וועדות כדי לקבל הכרה בביטוח הלאומי. הם סבורים שהעסקים יסתדרו גם בלי תמיכה ממשלתית, הם התנגדו למתווה התמיכה הממשלתית בעסקים גם בתקופת הקורונה, הם מתנגדים להקמת כיתות הכוננות ולחימוש אזרחי ישראל, מסרבים לתקצב מרכיבי בטחון בהתיישבות ביהודה ושומרון. העיסוק בכמה עשרות מיליוני שקלים כספים לחינוך החרדי שמכונים שלא בצדק "כספים קואליציוניים" שבמחלוקת הוא רק תירוץ שנתפס טוב תקשורתית ומאפשר להם להחביא את ההתנגדות האמיתית שלהם לתקציב.

"אני רוצה לפנות מכאן לשר בני גנץ. תראה, זה לא סוד שאנחנו מייצגים שתי השקפות עולם שונות בחברה הישראלית ושואפים למטרות שונות. היום, כשאנחנו בעיצומה של מלחמה מהחשובות שידעה ישראל, היום אני מצפה ממך להתעלות לגודל השעה ולא לחפש מה לא, אלא מה כן. התקציב שעובר היום עובר את 30 מיליארד השקלים והוא כולל 99 אחוז של תקציב שאנחנו מסכימים עליו. יש אחוז אחד עליו אנחנו חלוקים. האחדות והחשיבות של שמירה על מרחב הסכמה לאומי מחייב אותנו לעשות צעדים שלא תמיד יזכו למחיאות כפיים בבייס. התקציב יעבור בממשלה ומיד אחרי זה בכנסת. זה חיוני והכרחי להמשך ניהול המלחמה. יש לנו מדינה לנהל, יש לנו מלחמה לנצח". הוא גם לא שכח לעקוץ בדבריו "אני בניגוד לגנץ לא נתתי לחרדים דף חלק ואמרתי תכתבו מה שאתם רוצים. הייתי יותר קשוח איתם".

עוד אמר כי "יש שני מיליון נאצים ביו"ש. יש אצל הערבים ביו"ש יותר תמיכה (בטבח) מאשר אצל העזתים שמשלמים מחיר".

שר הכלכלה ניר ברקת ככל הנראה יצביע הערב נגד התקציב ולדבריו מקורבו ל"ישראל היום" הוא טוען כי זהו "תקציב גרוע. לא נותן מענה כלכלי נכון בזמן מלחמה". סמוטריץ' הגיב לנושא ואמר כי "אנחנו מדינה דמוקרטית. כל אחד מצביע לפיו צו מצפונו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר