אריה דרעי: "לא הייתה שום תוכנית מוכנה לחיסול החמאס"

יו"ר ש"ס, שלקח חלקי בהרכבי קבינט שונים ובדיונים במבצעים עזה, מודה: "לא הייתה תוכנית להשמיד את חמאס, מכינים אותה תוך כדי קרב" • על היחסים בקבינט ומול צה"ל: "אני שומע על מתחים שקיימים כביכול בין הדרג המדיני לצבאי או בין ראש הממשלה לשר הביטחון - לא היו דברים מעולם"

יו"ר ש"ס אריה דרעי. צילום: אורן בן חקון/ארכיון

ח"כ ויו"ר ש"ס אריה דרעי, משתתף קבוע בישיבות קבינט המלחמה, אמר הערב (שני) ברדיו 'קול חי' כי "לא הייתה שום תוכנית מוכנה לחיסול החמאס. עד כה היינו רגילים לסבבים קצרים, עכשיו עלינו לבנות את כל התוכנית מחדש"

היום ה-17 למלחמה: יותר מ-320 מטרות הותקפו ברצועה \\ צילום: דובר צה"ל


"אמרתי לביידן שבמתקפה על בנייני התאומים לא התעללו בגופות וחטפו אזרחים. ולמרות זאת ארה"ב יצאה למלחמת חורמה באל-קאעידה. לא נשתוק, יש תמימות דעים: מי שהשתתף או תכנן את הטבח - דינו מוות".

״בבית הכנסת, בשמחת תורה, בא אליי קצין והודיע לי שהייתה חדירה מהדרום, הבנתי שזה לא משהו מציאותי כי לא יכולה להיות חדירה בדרום, ואז הבנתי שיש משהו גדול מאד אבל לא שיערתי כמה. היום אנחנו יודעים שהייתה להם תוכנית הרבה יותר גדולה, הם רצו לכבוש ערים ולהישאר כאן הרבה זמן. לא יהיה יותר עזה. לא ייכנס יותר פעיל אחד מעזה לפה. לא יהיו יותר מעברים בין ישראל לעזה. רק רפיח למצרים".

מסביב הכל שרוף, מאובק ושבור. החורבן בקיבוץ בארי, צילום: אריאל כהנא


עוד הוא הבהיר כי "כל מה שמתפרסם על חילוקי הדעות בדרג המדיני והצבאי - לא נכון. אף אחד לא חוסם איש. יושבים שעות ומטכסים עיצה. אף אחד לא התכונן לדבר כזה".

עוד אמר דרעי בישיבת הסיעה שהתקיימה היום בכנסת: "הבהרנו לביידן שעזה מחוקה אצלנו. לא נעביר להם פירור, לא נכניס עובדים שלהם אף פעם. לביידן היה מאוד חשוב סיוע הומניטרי, הסכמנו להעביר בתנאים שלנו דברים מסויימים בסיסיים לדרום הרצועה בלבד. יש הסכמה עם ארה״ב ומדינות בעולם למוטט את חמאס".

"לקח זמן כי היינו צריכים להתמודד עם מאות רוצחים נתעבים שהמשיכו להסתובב חופשי, והיינו חייבים להחזיר את השליטה על השטח. זה לא היה פשוט. מדובר בבודדים בשטחים מאוד גדולים. השליטה הושגה בזכות מעשי גבורה עילאיים של גיבורים שעשו עבודת קודש במסירות נפש ובמחירים מאוד קשים".

תקיפות צה"ל בעזה, צילום: רשתות ערביות

יו"ר ש"ס הוסיף: "מאותו הרגע היה צריך להיערך למלחמה האמיתית, שהמטרה שמוסכמת על כולם היא שחמאס לא יישאר קיים - לא מבחינה שלטונית ולא מבחינה צבאית. גם פה צריך לומר בכנות, לא הייתה תוכנית כזאת. מכינים אותה תוך כדי קרב. זה לא מהרגע להרגע. זה לא שהצבא מוכן והדרג המדיני צריך רק לקבל החלטות.

אני שומע על מתחים שקיימים כביכול בין הדרג המדיני לצבא או בין ראש הממשלה לשר הביטחון - לא היו דברים מעולם! יש קבינט מלחמה עם אנשים שיש להם המון ניסיון. הדיונים מאוד ענייניים. מקשיבים ומגיעים להחלטות אחרי ששומעים את אנשי הצבא ואת כל הגורמים. אין מתיחות ואין חוסר אמון".

שטח התכנסות של חיילי צה"ל לקראת כניסה קרקעית לעזה, צילום: אי.פי.איי.

על ההתארגנות הפנימית אמר: "גם בחזית האזרחית זה לקח קצת זמן, לאור המצב הבעייתי. ועדיין ההתארגנות הייתה מיידית. אני רואה ושומע שהמשרדים החברתיים שש"ס מופקדת עליהם עושים את עבודתם בצורה טובה מאוד. השרים מסתערים על המשימה ומנסים בכל דרך למצוא פתרונות לצרכים של האזרחים וכך גם חברי הכנסת וכל נושאו התפקידים. גם האוצר ומשרדי הממשלה האחרים עושים הכול כדי לתת את המענה הטוב ביותר. מדובר בסכומי עתק, אבל במלחמה לא עושים חשבונות.

יש מערכה ארוכה מאוד לפנינו. מאוד מאתגרת. אנחנו מוקפים אויבים מכל כיוון, זה לא פשוט. אנחנו לא רוצים לפתוח חזיתות נוספות. המשימה העיקרית שלנו בעזה, אבל אנחנו מוכנים לכל תרחיש. צה"ל פועל ביד קשה גם ביו"ש כדי למנוע הסלמה שם".

כוחות צה"ל בסמוך לרצועת עזה, צילום: אי.פי.איי.

על החטופים, אמר: "אנחנו חושבים כל העת על החטופים והשבויים. חיילים וחיילות, ילדים, צעירים קשישים. כולם יודעים מה המסורת שלנו קובעת על הצלת נפשות. המטרה שלנו להביס את הטרור בעזה ולהחזיר את החטופים. אל תקנאו במקבלי ההחלטות. אני מלווה את הקבינט עשרות שנים ומעולם לא נתקלתי בהיקף כזה של התמודדויות ואתגרים. אני שמח שקמה ממשלת חירום לאומית ואני חושב שכולם צריכים להצטרף אלינו. עם ישראל בארץ ובעולם נמצא תחת איום.

צריכים להרבות בתפילות ובמעשים טובים ולהרבות אהבה בין אדם לחברו. מחמם את הלב לראות את כל ארגוני ההתנדבות מכל המגזרים שפועלים למען הקבילה. אני שומע המון מילות שבח על זק"א, המלאכים בלבן שמוערכים כל כך ויש עוד ארגונים נוספים. אלו הפנים היפות של עם ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר