הכנסת אישרה את ממשלת החירום, נתניהו: "זו מלחמה על הבית - היא תסתיים רק בריסוק חמאס"

לפיד הצהיר כי לא ייכנס לממשלה: "הוקם מבנה שלא יוכל לעבוד" • נתניהו בנאומו: "7 באוקטובר הוא היום המחריד לעם היהודי מאז השואה" • גנץ, איזנקוט, סער, טרופר ושאשא ביטון הושבעו לממשלה

נתניהו בנאום הכנסת. צילום: אורן בן חקון

מליאת הכנסת אישרה הערב (חמישי) את כניסתם של חברי הכנסת בני גנץ, גדי איזנקוט, גדעון סער, חילי טרופר ויפעת שאשא ביטון כשרים נוספים בממשלת החירום שהוקמה, לאור המלחמה. נתניהו אמר בנאומו: "ה-7 באוקטובר הוא היום המחריד לעם היהודי מאז השואה". לפני כן, ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר הצהרה.

נתניהו: "זוהי מלחמה על הבית והיא צריכה להסתיים בריסוק וחיסול החמאס" // ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה את הודעת הממשלה על צירופם של חברי הכנסת בנימין גנץ, גדי איזנקוט, גדעון סער, חילי טרופר ויפעת שאשא ביטון כשרים נוספים בממשלה, לפי סעיף 15 לחוק-יסוד: הממשלה. 66 חברי כנסת תמכו בהצעה מול ארבעה שהתנגדו.

אחדות העם - מכפיל כוח

יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, נשא דברים בפתיחת המליאה: "מטרתו של הדיון המיוחד הזה לנקוט בכל האמצעים כדי להביא לניצחון צה"ל, כוחות הביטחון ועם ישראל המאוחד במאבקו מול ארגוני הטרור".

נתניהו דיבר בפתח דבריו על הביקור שלו מוקדם יותר באוגדה 98 בעוטף עזה. "יש להם אש בעיניים," אמר רה"מ. "הן הגיעו ליישובים, ספגו מארבים, ראו חברים נופלים, אך המשיכו להילחם. הם הסתערו על האויב וחיסלו אותו. סיפורי גבורה מדהימים".

עוד הזכיר נתניהו את אחוז ההתייצבות למילואים וסיפר על חייל מאוסטרליה שהגיע לישראל כדי להילחם.

נתניהו. עלינו להשיב מלחמה, צילום: אורן בן חקון

נתניהו הוסיף כי רוח הקרב והאחדות אחרי מתקפת הטרור המפלצתית של החמאס "מלכדת את עם ישראל לאגרוף ברזל שינפץ את החמאס לרסיסים". עוד אמר כי "אחדות העם מכפילה כוח וממשלת חירום קמה מתוך אחריות לאומית ומעבירה מסר של כוח עצום, גם כלפי פנים וגם כלפי חוץ".

"לא נרפה מהניסיון להשיב את החטופים הביתה. זוהי מלחמה על הבית והיא חייבת להסתיים בניצחון מוחץ, ובריסוק וחיסול החמאס - שהוא דעאש". עוד הוסיף נתניהו כי ההשוואה בין חמאס לדאעש אינה מסר הסברתי אלא "אמת יצוקה".

"העולם, שהיה מזועזע מדאעש ומאל-קעידה אחרי אירועי ה-11 בספטמבר, יצר קואליציה בינלאומית כדי לחסל את הנגע הזה. אף אחד לא הציע להיפגש עם נציגיהם. אף אחד לא אמר 'בואו ניתן להם נוכחות בארצנו'. לכן אני אומר שאין נציגות כזאת. לא נפגשים איתם. יש להקיא אותם".

נתניהו וגלנט בכנסת, הערב, צילום: אורן בן חקון

"ידענו סבל יותר מכל עם אחר, אבל לעולם לא נכנענו. גם במבחן הנוכחי נעמוד, אפילו שהוא קשה מנשוא. השבת של ה-7 באוקטובר תיחרט כיום ארור בתולדות הימים. ועבורנו זה היום המחריד ביותר מאז השואה".

בהמשך נאומו הוא הזכיר שוב את השואה. "חברות וחברי הכנסת, אמרתי לפני רגע שיש זוועות שמזכירות את ימי השואה. אבל איננו נמצאים בגטו ורשה, אנחנו נטועים עמוק באדמת המולדת, אדמת ישראל. אבל לקחי גטו ורשה, לפני 80 שנה, חקוקים בזכרון הלאומי שלנו, לנוכח הצורר שביקש להשמיד להרוג ולאבד את העם היהודי".

"היום אנחנו עומדים בפני אותו צורר ואני תמיד אמרתי בכל פעם שהיה פיגוע טרור, המקרה הפרטי הזה מלמד על המקרה הכללי. לו רק יוכלו ישמידו וירצחו כל אחד ואחת מאיתנו. הכוונות הן אותן כוונות כמו הצורר אבל היום מול הצורר, שהציווי הקדום זכור את אשר עשה לך עמלק, מהדהד באוזנו אנחנו מאחדים כוחות כדי להבטיח את נצח ישראל"

הוא שב ואמר כי ישראל תרסק את חמאס. "אני בטוח שבמלחמת 'חרבות ברזל' נצא חזקים יותר מאי פעם", הוא אמר. "כנאמר בספר משלי - ברזל בברזל יחד ואיש יחד פני רעהו. יחד בעזרת השם, נבטיח את הנצחון המוחלט".

איימן עודה דיבר על כאב בשני הצדדים - ח"כים של הליכוד זעמו: "רצחו ילדים" // יהודה שלזינגר

איימן עודה נשא דברים ואמר: "הלב שלי קרוע. ליבי עם המשפחות. יש לי חברים אישיים שנהרגו ומשפחות שאיבדו את בניהם. אין שום דבר בעולם שמצדיק פגיעה בחפים מפשע. אין שום דבר שמצדיק פגיעה בבן אדם חף מפשע. תמיד התנגדתי ואמשיך להתנגד בכל רמ"ח איברי בפגיעה באזרחים. צריך להוציא את כל האזרחים ממעגל האימה. אני רוצה להביע הערכה עמוקה לאזרחי המדינה, יהודים וערבים כאחד, על ההתנהגות האחרית למופת. אני רואה במו עיניי את האחריות שלהם".

עודה הוסיף כי הוא "רואה זקנות פלשתיניות שנהרגות" וחברי כנסת מהליכוד הגיבו בזעם: "תתבייש, איך אתה משווה!", "רק נקמה", וח"כ טלי גוטליב הוסיפה: "נקמה בחמאס שטבחו בילדים שלנו".

"כישלון שאין עליו כפרה"

לדברי לפיד: "אופקים, שסופרת את מתיה. המדינה הזו מלאה בגיבורים. מלאה באנשים מופלאים. בזמן שהממשלה כושלת, הישראלים מתגלים במלוא עוצמתם, במלוא יופים. הסבתא שגוננה על נכדיה. האבא שעלה על מדים אחרי שלושים שנה, לקח נשק, והלך להחזיר הביתה את בנו".

חיילי צה"ל בשדרות, צילום: אורן בן חקון

"אנחנו אומה שאת ליבה אי אפשר לשבור," הוסיף ואמר לפיד. אנחנו צריכים להרוס את כוחה הצבאי של עזה, ונהרוס אותו. אנחנו צריכים למגר את החמאס, ונמגר אותו. אנחנו צריכים להפעיל כוח כמו שלא הופעל פה מעולם, ואנחנו נפעיל אותו".

"באותו הזמן, נבכה ונקבור את מתינו. אנחנו גם, באותו הזמן, נגיד לעצמנו את האמת הקשה: מה שקרה פה בשבת האחרונה הוא כשלון שאין עליו כפרה".

פעילות מפקדי ולוחמי חטיבת "הצנחנים" (35) בשדרות, צילום: דובר צה"ל

"אם הייתי חושב שמה שמוקם היום הוא ממשלת אחדות אמיתית, הייתי גם הראשון להצטרף אליה. מגיע למדינת ישראל הסבר מדוע החלטנו, בלב כבד, לא להצטרף לממשלה בגלל התנאים שאותם הציב נתניהו.

"יש דבר אחד שאמר בעבר נתניהו ואי אפשר שלא להסכים איתו: מי שגרם לכשלון, לא יכול לתקן אותו. מותר לאזרחי ישראל לדרוש שפעם אחת, בשביל הילדים שלנו שיוצאים עכשיו לקרב, פשוט יעשו פה את הדבר הנכון. כולנו יודעים מהו הדבר הנכון: ממשלה בלי קיצונים, קבינט אחד מצומצם ויעיל. עד שזה יקרה, נמשיך לעבוד למען עם ישראל".

"אנחנו לא נצביע היום במליאה נגד הממשלה. הדבר האחרון שמעניין אותי עכשיו זו פוליטיקה והצבעות. מי שנמצא בכנסת וירצה להכנס ולהצביע בעד, יכנס ויצביע בעד".

פעילות מפקדי ולוחמי חטיבת "הצנחנים" (35) בשדרות, צילום: דובר צה"ל

"אני משאיר את ההצעה, הדרישה, התחינה שלי על השולחן: בואו נוציא מהממשלה את הגורמים הקיצונים שלא יאפשרו את ניהול המערכה, ונאחד כוחות לממשלה שפויה, רחבה וחזקה, עם מנגנון קבלת החלטות אפקטיבי עד אז, נמשיך לתת גיבוי לכל פעולה שתוביל למיגור פושעי החמאס המתועבים - עד לנצחון המוחלט".

צריכים להחזיר את החטופים הביתה

מוקדם יותר מסרה יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, הצהרה. בנאומה אמרה כי אחרי שראתה את העדויות מקיבוץ בארי היא מקיימת תדרוכים בעולם כדי שלא תהיה אי הבנה, וכדי שיהיה ברור מה עולל חמאס לכל כך הרבה אזרחים ואזרחיות תמימים.

"באופן חד משמעי - אנחנו צריכים את העולם איתנו כדי להחזיר את החטופים הביתה עכשיו. בראש ובראשונה, ילדים וילדות, מבוגרים, אנשים חולים ובעלי מוגבלויות".

שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ, בקריה., צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בהצהרתה הוסיפה מיכאלי כי יש להפעיל לחץ להחזיר את החטפים. "ילדות וילדים אינם קלפי מיקוח. ללא תנאי. לא ידוע לנו באיזה תנאים בלתי נסבלים מוחזקים. נתמוך בעל צעד שיביא אותנו לנצח".

עוד הוסיפה מיכאלי כי מפלגת העבודה תצביע בעד צירוף השרים. לשאלת "ישראל היום" ענתה מיכאלי כי "הצטרפות של מפלגת העבודה אינה על הפרק".

בנוסף, שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ, בקריה. בפגישה דנו השניים בתמונת המצב הביטחונית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר