"אגו ופוליטיקה" במשרד העבודה: טענות קשות למינויים לא מקצועיים

עיכוב מכרזים, מינוי מקורבים והעדפת גברים לתפקידים בכירים – אלה חלק מהטענות שהגיעו ל"ישראל היום" נגד השר בן צור • דובר השר: המינויים הם ללא הבדלי דת, גזע ומין

שר העבודה יואב בן צור (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

אנשי מקצוע בכירים בשירות הציבורי, במשרד העבודה ומחוצה לו, מספקים שורת עדויות וטענות קשות על התנהלות שר העבודה יואב בן צור מש"ס ומנכ"לו ישראל אוזן, הידוע כמקורב לאריה דרעי ואשר מונה במקום תאיר איפרגן - האישה היחידה שכיהנה אז כמנכ"לית בממשלה.

המקורות, שעימם שוחח "ישראל היום", העלו טענות על ליקויים ועיכובים לכאורה באשר למינויים ולפרסום מכרזים לסמנכ"לים בכירים בשדרה המקצועית של המשרד - תפקידים בעלי השפעה רבה בכל הקשור לתעסוקת אוכלוסיות מיוחדות, אסטרטגיה ומדיניות, הכשרות מקצועיות למבוגרים ולאוכלוסיות חלשות, וכן למכללות הטכנולוגיות להכשרת הנדסאים וטכנאים.

חגיגות במטה הבחירות של מפלגת ש"ס (ארכיון) // יורי ילון

בין היתר, נטען כי המנכ"ל והשר העדיפו לכאורה למנות אנשים עם ניסיון מועט, על פני בעלי ניסיון מקצועי מתאים יותר, וכי השר ממנה רק גברים לתפקידים בכירים מאז תחילת כהונתו.

המועדף: אדם מבחוץ

בהיבט העובדתי, למבקר הפנים של המשרד נבחר לאחרונה דודו דהן, שגבר במפתיע על מועמדת אחרת שהיתה בעלת דירוג גבוה ממנו בשירות המדינה, שמאחוריה ניסיון רב ממנו כמבקרת פנים של משרד העבודה והכלכלה במשך כעשור.

נוסף על כך, שלושה תפקידי סמנכ"לים בכירים לא מאוישים כראוי, ולסמנכ"לית האסטרטגיה הוותיקה שהודיעה על עזיבתה לא נקבע בינתיים מחליף אף שעזיבתה ידועה זה זמן.

כמו כן, תפקיד סמנכ"לית המכללות הטכנולוגיות מאויש על ידי ממלאת מקום זה שנה וחצי, ולפי המקורות ועדת האיתור לתפקיד נדחתה כבר כמה פעמים.

על פי הטענה, קיים חשש כי המכרז נדחה מכיוון שממלאת המקום, המקצועית בתחומה, יוצאת בקרוב לחופשת לידה, ומי שימונה במקומה יצבור ניסיון וכך יוכל להתמודד מולה על התפקיד בוועדת האיתור.

השם החם שמועמד למשרה במקום ממלאת המקום הוא אמיר מדינה, שהיה מנהל אגף מעונות יום במשרד העבודה, אך ללא ניסיון במכללות הטכנולוגיות.

"יש לו הערכות עובד נמוכות, הוא נחשב דמות נוחה מול הדרג הפוליטי", אומרים גורמי מקצוע בכירים במשרד. "הטענה היא שבן צור רוצה שם מועמד נוח בכל הקשור לסמינרים החרדיים". וכך שוב, באופן מקרי, יועדף גבר על פני אישה.

גם תפקיד סמנכ"ל אוכלוסיות מאויש בידי ממלאת מקום, לאחר שלפני כמה חודשים עזבה את התפקיד יוליה איתן. מי שהחליפה אותה היא סמנכ"לית אסטרטגיה שכאמור הודיעה על פרישתה, ומשמשת בשני התפקידים במקביל. באופן חריג, אף שהיו 12 מועמדים במכרז הבין־משרדי לתפקיד, כולם נפסלו ולכן פורסם מכרז פומבי.

על פי הטענות שהועלו, מאחורי הפסילה הגורפת עומד רצונו של השר למנות לתפקיד אדם מבחוץ. לטענת מקורות בממשלה, בן צור שוקל למנות לתפקיד איש של ש"ס, וההערכות מדברות על ראש המטה שלו או של המנכ"ל אוזן.

הוועדה נדחית שוב ושוב

תפקיד נוסף שבן צור אייש לאחרונה הוא סמנכ"ל השירות - גם הוא על ידי גבר. בצירוף מקרים מדהים, ניתן לספור כבר שני מינוי גברים על ידי בן צור ומנכ"לו, נוסף על זה שמועמד להחלפת אחת הנשים במשרד, בעוד שלוש נשים כבר עוזבות את התפקיד - שתיים שפרשו ואחת שיוצאת לחופשת לידה, בשעה שוועדת האיתור נדחית שוב ושוב, כאמור.

גם בלשכת המנכ"ל, למעט מזכירות ומנהלת לשכה, כלל היועצים וראש המטה הם גברים - בשונה מהמינויים בתקופת המנכ"לית הקודמת. גם בלשכת השר בן צור מאוישים התפקידים בידי גברים. הנשים שמכהנות בתפקידים בכירים במשרד מונו לפני תקופתו.

המשמעות של אי־איוש המינויים הללו היא עיכובים בעבודת משרד העבודה, וכתוצאה מכך שהמשרד מסרב להעביר למשרד הכלכלה את הסמכויות של ההכשרות למבוגרים ולמעסיקים כפי שנקבע בממשלה, משותקות ההכשרות זה שמונה חודשים.

לדברי גורמים במשרד הכלכלה, "שרפנו שמונה חודשים על אגו ופוליטיקה ילדותית של משרד העבודה, ומי שנפגע זה המבוגרים שלא משתלבים בתעסוקה".

"רוב נשי מובהק"

מהדובר של שר העבודה, יואב בן צור, נמסר בתגובה: "שר העבודה יואב בן צור גאה להיות חתום על הקמת משרד העבודה מחדש לאחר ארבעה עשורים שנדד בין משרדי הממשלה ללא קורת גג יציבה כיאה למשרד חזק ועוצמתי שמייצג את העובדים בישראל.

"מטבע הדברים, המשרד, כמשרד חדש נמצא בתהליך ארגוני מסודר לרבות איוש תפקידים. נדגיש כי בתקופה קצרה המשרד קצר הישגים רבים, בין היתר- חתימה על דמי הבראה לכלל העובדים במשק, קיצור תורניות המתמחים, חתימת צו הרחבה בדמי הבראה במגזר הפרטי, גידול בנשים הלומדות לימודים טכנולוגיים להייטק, הגברת הפיקוח על תנאי העבודה לאוכלוסיות מגוונות המרוויחות שכר מינימום, העלינו את שכר המינימום והגדלנו תקציבים לבטיחות ולהכשרות טכנולוגיות.

"מדיניות מנכ״ל משרד העבודה היא לבחור אנשי מקצוע על סמך ניסיונם ומידת התאמתם לתפקיד לפי תנאי הסף שנקבעו על ידי נציבות שירות המדינה בתהליך מיון כחוק, ללא הבדל דת, גזע או מגדר. שר העבודה יואב בן צור גאה בנבחרת ההנהלה של משרד העבודה שהיא מגוונת ומונה רוב נשי מובהק, ביותר מ- 60% תפקידי בכירים במשרד מכהנות נשים, בעוד שבשירות הציבורי בכלל מכהנות 45% נשים בלבד בתפקידים בכירים.

"כיאה למשרד שאמון על גיוון בשוק התעסוקה, נמשיך לפעול לגיוון אוכלוסיות בשירות הציבורי, בין היתר ערבים/ות, חרדים/ות, יוצאי אתיופיה ועוד, בקרב בכירי המשרד ועובדיו. אשר על כן, המשרד עומד מאחורי הבחירות המקצועיות שנעשו.

"בכל התהליכים שהוזכרו התבצעו תהליכי מיון כפי שקובעת נציבות שירות המדינה, תחילה במבחנים ולאחר מכן בוועדת בוחנים שהיא השלב הסופי, המורכבת מ- 4 נציגים שונים; נציג משרד, נציג הסתדרות, נציג נציבות שירות המדינה ונציג משרד ממשלתי נוסף.

לגופן של טענות:

1. במכרז לתפקיד מבקר פנים, נבחר מר דודו דהן, שנושא אמונתו לא היה קריטריון בוועדה ולא עמד למבחן אלא הדבר היחידי הוא הרזומה מקצועי המכובד שהביא עמו מהמשרד לביטחון פנים ומהצבא.
הניסיון של מר דהן, הרשים את כלל חברי ועדת הבוחנים שבחרו בו פה אחד בשל יכולותיו המקצועיות.

2. סמנכ״ל השירות שנבחר, כיהן כסמנכ״ל שירות במפ״י במשרד השיכון ונבחר גם הוא פה אחד לאור ניסיונו המקצועי והיכולות שהציג בפני הוועדה.

3. לגבי ועדת הבוחנים למשרת מנהל/ת מה״ט, החל מהקמת המשרד מחדש, נדחתה פעם אחת בלבד בשל אילוץ רפואי של מנכ״ל המשרד.

4. במכרז בין משרדי לתפקיד ראש מינהל אוכלוסיות לא נמצאו מועמדים מתאימים ועל כן יצאנו בתהליך בחירה פומבי. נדגיש כי מדובר בהליך טבעי ותקין לחלוטין כפי שהגדירה נציבות שירות המדינה.

5. לגבי סמנכ״לית אסטרטגיה, הנ״ל ביקשה לסיים את תפקידה לאחר יותר מ-16 שנים בשירות הציבורי בשל תחושת מיצוי.

6. לגבי סמנכ״ל הכשרה מקצועית, לא היה ולא נברא.

7. בלשכת מנכ״ל מכהנות נשים בתפקידי מפתח מזה שנים רבות שנשארו בתפקידן בשל יכולתן וניסיונן המקצועי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר