משבר חוק הגיוס: גלנט לא מוכן להיות הקורבן של הממשלה

בקרוב תגיע שעתו של שר הביטחון להתמודד עם אתגר הפטור לתלמידי ישיבות חרדים • אם הוא יוענק להם, מעמדו של צה"ל כצבא העם עלול להמשיך להתערער • ואם החוק לא יעבור - שלמות הקואליציה תעמוד בסכנה

חושש מהמשך שחיקת רעיון צבא העם, שר הביטחון גלנט בצומת חמרה (ארכיון), צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון גלנט מצוי במלכוד ובמצוקה ציבורית ופוליטית קשה. בשפה צבאית, שני בורות יקוש משמעותיים ניצבים לפניו במעלה הדרך - המשך הרפורמה המשפטית והאילוץ הקואליציוני לקדם את חוק הפטור מגיוס לבני ישיבות.

נראה כי אין אדם שמעוניין לדחות את הקץ של "אחרי החגים" יותר מאשר שר הביטחון. הוא יודע כי שני החוקים הללו עלולים להיות מכה אחת יותר מדי לצה"ל, הארגון שעליו הוא אחראי, אשר גם ככה מצוי בתקופה מורכבת מאין כמוה. לאור ההבנה הזו, גלנט הבהיר לחרדים כי לא יוכל לאפשר חוק גיוס עם פטור גורף לחרדים, וגם לא משהו מרוכך יותר. למעשה, הוא לא היה רוצה לחוקק אף חוק, אלא לדחות שוב ושוב את ההכרעה.

גלנט: “ימי מחלוקת דורשים להדגיש - ההגנה על המדינה היא המחויבות העמוקה שלנו" (ארכיון)

עם זאת, גם הוא מבין כי השילוב בין דרישת החרדים להכרעת בג"ץ מהווה סכנה לשלמות הקואליציה. גלנט אמנם לא מתנה באופן מפורש את חקיקת חוק הגיוס בהמשך קידום הרפורמה המשפטית, אך הוא עשה מהלך פוליטי שתוצאותיו הובילו לכיוון הזה. ההצטלבות הזו, בין חוק הגיוס להמשך הרפורמה, אשר ראויה לכינוי גלנט פינת דרעי, עוררה ציר פוליטי בין השניים אשר משפיע רבות על קידום החוקים.

דרעי הבין את המסר שלפיו חוק הגיוס עלול להיות מוקרב על מזבח הרפורמה והתחיל להשמיע קולות התנגדות להמשך שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ללא הסכמה רחבה. בכירים בממשלה אומרים כי אף שדרעי לא אומר זאת מפורשות, הוא תומך ברפורמה בחדרים סגורים, ובחוץ מתדרך את העיתונאים נגדה. התועלת של הערוץ בין השניים ברורה - דרעי יגרום שתוכניותיו של לוין ייעשו בהסכמה וכך יצומצם ממד הנזק לצה"ל, וגלנט יוכל לספק לחרדים חוק גיוס. לא מדובר בציר חדש - דרעי נחשב למגן הכי גדול של שר הביטחון, וכשנתניהו רצה לפטר את גלנט היה זה דרעי שנלחם כדי שזה לא ייצא לפועל.

ציר פוליטי חדש-ישן, גלנט ודרעי (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

החוק היחיד שגלנט יהיה מוכן לקדם בשלב הנוכחי הוא הצעה אשר לבני גנץ יהיה קשה להתנגד לה. מדובר על "מתווה אטיאס", שעליו היה חתום גנץ בהסכם הקואליציוני עם הליכוד בממשלת האחדות ב־2020. מדובר בחוק שנותן דחייה לתלמידי הישיבות, אך מחייב את החרדים שלא לומדים לעמוד ביעדי גיוס שנתיים אשר ייקבעו בהחלטת ממשלה ולא בחוק, בלי סנקציות. לא בטוח שהדבר באמת יחזיק פוליטית. גנץ כאופוזיציה לא יתמוך לפתע בהצעה, אלא יטען כי הסכמתו ניתנה עבור ממשלת חירום בזמן הקורונה.

בשונה מהרפורמה, בנושא הזה נתניהו ולוין מסכימים עם גלנט אך אמרו לחרדים שהם מעוניינים בחוק עם יעדי גיוס שלא יעניק פטור גורף לחרדים.

הצעת האוצר לפטור גורף מתה

גם בש"ס ובדגל התורה כבר מבינים שפטור גורף הם לא יקבלו. לטענתם, הם בכלל לא היו אלה שביקשו פטור גורף מראש. ההצעה ליעדי גיוס היתה מקובלת עליהם ב־2020 וייתכן שתהיה מקובלת עליהם גם עכשיו.

מתנגד להצבת יעדי גיוס, השר מאיר פרוש (ארכיון), צילום: אמיל סלמן

החסידים מאגודת ישראל הם האגוז הקשה, ובעקבות השר פרוש הם מקצינים את עמדתם שוב ושוב ומתנגדים ליעדי גיוס. האוצר הוא זה שהציע לפטור בגיל 21 את כל החרדים כדי לשלב אותם בשוק התעסוקה, אבל לכולם ברור כי זה כבר לא יקרה. לא מן הנמנע שבסוף יהיה שילוב בין שתי הגישות - גם יעדי גיוס לחרדים שלא לומדים תורה וגם הורדת גיל הפטור ל־22, כך שמי שלמד עד הגיל הזה ייצא לעבודה.

צריך להגיד ביושר: גם פטור לכל מי שלומד תורה, כאשר יש יעדי גיוס זעומים למי שלא לומד, הוא מעשה לא שוויוני ולא ערכי שיפגע בצה"ל כצבא העם ובלכידות החברה הישראלית. מאות מלש"בים כבר מכינים עתירה נגד הפטור מגיוס לתלמידי ישיבות בטענה לחוסר שוויון. מה ההבדל בין ילד חילוני או ציוני־דתי לבין חרדי, שאפילו לעשות שירות לאומי הם לא מוכנים? עד היום לא הבנתי.

מתנגדים לפטור גיוס גורף לחרדים, גלנט נתניהו ולוין (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

בינתיים, מזכיר הממשלה יוסי פוקס הנחה את הצוות לגיבוש החוק מטעם הממשלה להכין טיוטת חוק או נייר עמדה כדי שיהיה אפשר להתקדם בדיונים עד סוף השבוע הבא. ככל הנראה לא תהיה שום טיוטה, שכן מי שצריך להגיש אותה הוא משרד הביטחון. גלנט לא מוכן להיות השעיר לעזאזל של הממשלה בחוק הגיוס. מבחינתו, זה אירוע של הממשלה ולא שלו אישית. הוא יודע כי אם יגיש עכשיו טיוטה, היא עשויה לדלוף והוא יחטוף את כל האש הציבורית, בלי שיש הסכמה על מה שיעבור בסוף בכנסת.

התנאי השני של גלנט לקידום כל חוק גיוס לחרדים הוא קידום של חוק יוקרת השירות, שלגביו יש מחלוקת עם האוצר על הסכומים שהם מוכנים לתת. אם גלנט לא יביא בשורה למשרתים, הוא לא יחתום על אף חוק שיעניק פטור מגיוס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר