האוצר הכניס לחוק ההסדרים חוק עוקף בית משפט ששולל רטרואקטיבית פנסיה לעובדי מחקר של צה"ל

למרות שבית המשפט פסק שלוש פעמים כי עובדי המחקר הביטחוני זכאים לקבל את התוספת לפנסיה - האוצר העביר חוק רטרואקטיבי שמבטל את פסיקת בית המשפט בטענה כי מדובר בתוספת כפולה לפנסיה שהגמלאים לא צריכים לקבל • ח"כ לזימי: "יש פה שימוש מסוכן בחוק ההסדרים לעקוף פסיקת בית המשפט"

הפנסיה תישלל? . צילום: דודו גרינשפן

בשקט בשקט מתחת לראדר, משרד האוצר הכניס בחוק ההסדרים תיקון לחוק אשר שולל רטרואקטיבית מאז 2012 תוספת לפנסיות של עובדי המחקר הביטחוני בצה"ל זאת בצורה עוקפת לפסיקת בית המשפט שקבע כי עובדי המחקר הביטחוני של צה"ל זכאים לתוספת הזו רטרואקטיבי. מדובר בתוספת לפנסיות אשר מגיעה ל-170 מיליון שח על כ-1500 גמלאים, סכום גדול שהאוצר לא רוצה לשלם בטענה כי מדובר בעדכון כפול לפנסיה שהם לא צריכים לקבל, וכן אין סיבה שיקבלו הטבה כפולה לפנסיה בשונה משאר גמלאי צה"ל.

היועצת המשפטית של הכנסת מתחה ביקורת קשה על כך שהאוצר מקדם תיקון רטרואקטיבי עוקף בית משפט במסגרת חוק ההסדרים ואמרה: "בחוק הסדרים לא עושים חוק שעוקף פסיקה. בית המשפט פסק בצורה מסויימת, אתם מערערים על זה, הוא לא הנחה אתכם לתקן, הוא אמר שאם יש לכם רצון שזה לא יהיה לפי הפסקה החוק לא מאפשר לכן אתם יכולים לתקן אבל לא בחוק הסדרים אלא בהליך רגיל".

עובדי המחקר הביטחוני הם גמלאי צה"ל אשר עסקו ברוב שירותם בפיתוח אמצעי לחימה רבים ביניהם גם פיתוח שקשור לכיפת ברזל. הדיון ואישור החוק נעשה בעיצומו של מבצע מגן וחץ בועדת העבודה הורחבה.

החוק של האוצר נולד למעשה מתוך סכסוך ארוך בין עובדי המחקר הביטחוני של צה"ל לבין האוצר. נק' המחלוקת סובבת סביב הצמדה לפנסיה של אותם גמלאי צה"ל לעדכון השכר של אנשי המחקר האקדמי באוניברסיטאות זאת בנוסף להצמדה של הפנסיה שלהם למדד המחירים. כלומר שתי הצמדות לפנסיה.

בשנת 2000 נחתם הסכם קיבוצי עם המדינה בו נקבע כי השכר של עובדי המחקר בצהל מוצמד לשכר של העובדי המחקר באקדמיה.

משרד האוצר, צילום: אורן בן חקון

בשנת 2011 עלה השכר ומתוך כך גם הפנסיה של עובדי המחקר באקדמיה אך גמלאי צה"ל לא קיבלו הטבה זו למרות שהם זכאים להצמדה לעובדי המחקר האקדמי.

בשנת 2012 התקבל תיקון חוק שקבע כי מאותה שנה ואילך גמלאי המחקר הביטחוני של צהל לא זכאיןם לקבל את אותה הצמדה לשכר של העובדי המחקר האקדמי אך החוק לא התייחס לעלייה שכבר נעשתה בשנת 2011 ולמעשה לא ביטל אותה רטרואקטיבי.

מאז שנת 2011, לאחר שלא קיבלו את התוספת לגמלה בסך 6 אחוז, קבוצת גמלאי צה"ל של עובדי המחקר האקדמי ניהלו תביעה מול המדינה וזכו בבית הדין לעבודה בפס"ד שניתן בשנת 2012 קבע כי הגמלאים צריכים לקבל את התוספת לפנסיה. הערעור של המדינה נגד פס"ד נדחה וגם לאחרונה בשנת 2021 וועדת הערעורים של צה"ל שהיא משמשת בעלת כוח משפטי קבעה כי עובדי המחקר הביטחוני צריכים לקבל את התוספת לפנסיה רטרואקטיבי מאז שנת 2011 ועד היום.

ערוץ הכנסת

למרות כל פסיקות אלה, משרד האוצר סירב לתת את תוספת הפנסיה לגמלאים עד היום בטענה כי הייתה טעות בחוק והם לא זכאים לקבל שתי הצמדות לפנסיה, גם הצמדה למדד המחירים לצרכן וגם לדירוג עובדי המחקר באוניברסיטאות.

בנוסף באוצר טוענים כי בית המשפט אפשר להם לשנות את החוק במסגרת הדיונים והפסיקות. אלא שהשופטים הזהירו במפורש מחקיקה רטרואקטיבית שתפגע בזכות הקניינית של גמלאי צה"ל אם ישללו להם את הפנסיה.

למעשה, האוצר עושה את המהלך הזה כי הוא חושש לשלם 170 מיליון שקלים לכ-1,500 גמלאים אשר יפגעו מהתהליך או לכל הפחות 60 מיליון שקלים ל-300 הגמלאים שעתרו לבית המשפט וזכו.

ח"כ נעמה לזימי אמרה: "יש פה שימוש מסוכן בחוק ההסדרים לעקוף פסקית בית המשפט. הצלחנו להוציא את החוק הזה בדיון הפיצולים מחוק ההסדרים ולהעביר את זה בנפרד, אחרי זה שנסעתי הביתה גיליתי שהכניסו שוב את החוק דרך רביזיה במטף בדרך שלא מקובלת. תביאו את זה לוועדה שלא כחלק מחוק ההסדרים בליך מזורז, לדיון רציני, ולא רחוק מהעין הציבורית. אנחנו רגילים שהאוצר לא מכבד הסכמי שכר, המורות לא קבילו את התוספת, המתמחים הובטח להם הסדר של קיצור תורניות, ועכשיו עושים את זה בניגוד לפסיקות של בית המשפט, הפרקטיקות האלה של אובדן אמון הציבור בגלל ההתנהלות הזו צריך להוקיע. זה לא הגון שמשתמשים בוועדה לעקוף פסקה של בית המשפט לגמלאים. זה לא כדין"

ערן יוסף, סגן יועמ"ש משרד הביטחון אמר בדיון בכנסת: "משרד הביטחון הוא שיזם את המהלך הזה. יש פה לכל היותר טעות בניסוח החוק שגורמת לזה שקבוצה אחת של גמלאים מקבלת משהו שאף אחד אחר לא מקבל. צריך להעביר את זה כי אם לא נבצע את זה עכשיו בחוק ההסדרים אנשים יקבלו משהו שלא מגיע להם". גל עשאהל מהפרקליטות הצבאית הוסיף: "לא מדובר בהחלטה רטרואקטיבית כי לא מדובר בזכות קניינית של הגמלאים".

שי סומך, ממשרד המשפטים הסביר: "ביהמ"ש פירש את המצב המצוי והמחוקק מתייחס למצב הרצוי. יש כאן קבוצה שאני מכבד מאוד, אבל אין בה שום ייחוד אל מול משרתי קבע אחרים ואין הצדקה לתת לקבוצה הזאת יותר מקבוצות אחרות בגלל טעות שנעשתה בחוק. קובעי המדיניות חושבים שגם אחורה אין הצדקה לתת לקבוצה הזו 170 מיליון ₪ שאף קבוצה אחרת לא מקבלת וזה מה שנקבע בהצעת החוק*.

עו"ד הדס שגיא שייצגה את הגמלאים בבית המשפט אמרה בדיון בכנסת: "אם היו מגישים את זה בדרך המלך זה לא היה עובר כי הסיפור על שתי הצמדות לא נכון עובדתית. זו חקיקה רטרואקטיבית שלא תעלה על הדעת. זה פוגע בדברים הכי יסודיים ובחובה הברורה שצריך לקיים פסיקות".

שלמה פסי, גמלאי קבע בדירוג המחקר: "אנחנו מדברים על זכויות שצברנו במשך עשרות שנים בשירות הצבאי. הארגון שהאמנתי בו, הוא צריך לייצג אותנו, ואם לא הוא אז תייצגו אותנו אתם. אין לנו הסתדרות או ארגון עובדים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר