הפגנת ימין בירושלים (ארכיון) | צילום: נעמה שטרן

נתניהו מעורב: ההיערכות להפגנת הימין שתיערך היום - והסכומים שמאחורי הקלעים

מצביעי הימין הבינו כי מעבר לרוב בכנסת, גם השליטה ברחוב בעלת השפעה מכרעת • נתניהו נפגש עם המארגנים • השרים לוין, סמוטריץ' ובן גביר ישתתפו • גם יו״ר הקואליציה אופיר כץ ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ייקחו חלק • הרב יעקב אריאל, מהבולטים בציבור הדתי-לאומי: "להשתתף בעצרת" • עלויות ארגון ההפגנה נאמדות בכשישה מיליון שקלים

הימין מתארגן לקראת מושב הקיץ: שורה של ארגוני ימין ופעילים בולטים בהובלת איש היח"צ והתקשורת ברל'ה קרומבי וח"כ אביחי בוארון יזמו הפגנה גדולה של הימין, שאותה הם מכנים "הפגנת המיליון", היום (חמישי) מחוץ לכנסת. המארגנים מצפים להגעה של מאות אלפים.

ההפגנה תוכננה במשך כמה שבועות. ההכנות החלו מאז סיומו של כנס החורף, אשר בסיומו הקואליציה נאלצה לעצור את הליך החקיקה של הרפורמה בשל הלחץ הציבורי של המחאות נגד התוכנית, שבשיאה גרמה להשבתה של המשק.

תומכי הרפורמה המשפטית מפגינים בפארק המדע ברחובות (ארכיון) | לירון פינק באוור

המחשבה מאחורי ההפגנה נובעת מההבנה של תומכי הממשלה כי 64 אצבעות בכנסת הן לא הדבר היחיד שקובע את הטון הציבורי, ומתנגדי הרפורמה הוכיחו כי השליטה ברחוב לא פחות חשובה מרוב בכנסת. מטרת מארגני המחאה היא מורכבת - מצד אחד לתמוך בנתניהו ובממשלה ולא לתקוף אותם על עצירת חקיקת הרפורמה, אך מצד שני כן לאתגר אותם מימין ולהבהיר להם שהציבור הימני רוצה רפורמה ושאסור למסמס אותה.

רוטמן ולוין יגיעו להפגנה, צילום: אורן בן חקון

למעשה, תומכי הרפורמה ניצלו את פגרת הכנסת במטרה להיערך מחדש ולקיים שורת הפגנות שיהוו משקל נגד להפגנות הרבות של מתנגדי הרפורמה. זאת במטרה ללחוץ על הממשלה כדי לקדם את הרפורמה ולתת לה גב ציבורי. באופן חריג, ראש הממשלה בנימין נתניהו מעורב מאוד מאחורי הקלעים של ארגון המחאה, כאשר הוא נפגש עם המארגנים, ולדבריהם סייע במה שהיה ניתן. השרים בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, יריב לוין והח"כים שמחה רוטמן ואופיר כץ צפויים לנאום בהפגנה.

רה"מ נתניהו מעורב, צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

בהתחלה נתניהו הביע חשש כי לא יגיעו מספיק אנשים או שההפגנה תהיה נגדו, כיוון שעצר את חקיקת הרפורמה. אך מארגני המחאה הבהירו לרה"מ כי מדובר בהפגנת תמיכה בממשלה, שתדגיש את החשיבות ברפורמה.

מילונים הושקעו

גורמים המעורבים בהפקת מחאת הימין: "עד כה העלויות של ארגון ההפגנה עומדות על שישה מיליון שקלים, ומתוכם מיליון במימון המונים של תרומות קטנות, סכום גדול שנתנו הליכוד והציונות הדתית ועוד תורמים גדולים שרוצים להישאר אנונימיים". מארגני המחאה פנו לראשי המפלגות החרדיות בניסיון לרתום את הרבנים של הציבור החרדי כדי שייתנו הוראה לבחורי הישיבות והאברכים להגיע להפגנה. הבקשה לא נענתה לאור העובדה כי החרדים לא רוצים "להוביל" את נושא הרפורמה. עם זאת, הייתה הבנה שלפיה מארגני המחאה יפרסמו את ההפגנה בריכוזים חרדיים ומנהיגי הציבור לא יפעלו נגד הדבר.

הפגנת הימין בירושלים (ארכיון), צילום: אי.פי

בתוך כך, הרב יעקב אריאל, מהרבנים הבולטים בציבור הדתי-לאומי, שקרא לפני פסח לעצור את החקיקה ואת המחאות, קרא להגיע להפגנה. "אני מצטרף לקריאה להשתתף בעצרת לשכלול מערכת המשפט בישראל, שתייצג את כל רבדי החברה, ותכיר את מקומה ואחריותה. על העצרת להיות מכובדת ושקטה. יש להימנע מכרזות שיש בהן קיטוב או שנאה, ולשמור על החוק והסדר", אמר.

הרב יעקב אריאל (ארכיון), צילום: אריק סולטן

קריאתו של הרב אריאל מצטרפת למאות רבנים שכבר קראו למגזר הדתי-לאומי להצטרף להפגנה. במכתב שפרסמו לאחרונה רבנים מוכרים, ביניהם הרב שלמה אבינר, הרב אליקים לבנון, הרב דב ליאור ורבנים נוספים, הם כתבו: "לא יעלה על הדעת שהמיעוט יכפה את דעתו על הרוב באלימות וביצירת אנרכיה ברחובות. אחים אחים אנחנו, נמשיך ונאהב איש את רעהו ללא סייג וגבולות, אך אהבתנו לאחינו לא תרפה את ידנו מלפעול למען התיקון המתחייב במערכת המשפט", כתבו. "לאור גודל השעה ודחיפות העניין אנו קוראים לציבור הרחב להצטרף לעצרת המיליון. נוכחות כולם חשובה. נקרא לנציגי המחנה הלאומי להמשיך את החקיקה ונחזק את ידיהם בשעה גדולה זאת".

הרפורמה לא תעלה בוועדת החוקה

עם חזרת הכנסת מפגרה ביום ראשון הקרוב, הרפורמה המשפטית לא תהיה על סדר היום של הקואליציה. עד 28 במאי הממשלה צפויה לעסוק בעיקר בהעברת תקציב המדינה בקריאה שנייה ושלישית ובקידום חוק הגיוס.

בשבוע הבא סדר יומה של ועדת החוקה בראשות רוטמן עמוס בנושאים אחרים, ללא אף נושא הקשור לרפורמה המשפטית. לצד זאת, ההידברות בין נציגי האופוזיציה לקואליציה על הרפורמה בבית הנשיא תתחדש הבוקר לאחר הפסקה בשל אירועי יום הזיכרון והעצמאות. היום הצדדים צפויים לעסוק ככל הנראה בעיגון חוקי יסוד וזכויות יסוד.

במפגשים הקודמים הצדדים עסקו בחוק יסוד: החקיקה ובוועדה לבחירת שופטים, אך עדיין נרשמו בנושאים אלה פערים גדולים. כפי שפרסמנו, הקואליציה הציעה שינוי הרכב וועדה כך שיכלול 11 חברים: חמישה נציגי קואליציה, חמישה מהאופוזיציה והחבר ה-11 יהיה שופט מחוזי או עליון בדימוס שימונה על ידי שר המשפטים. מינוי שופט ייעשה ברוב של שישה קולות - כך שהקול של השופט בדימוס יכריע. באופוזיציה לא הסכימו להצעה. במחנה הממלכתי הציעו לעגן בחקיקה שינויים ספציפיים במתכונת של הוועדה לבחירת שופטים הקיימת, כך שלמשל שני נציגי לשכת עורכי הדין ימונו אחד על ידי האופוזיציה ואחד על ידי הקואליציה כדי ליצור גיוון.

רוטמן בוועדת החוקה. אף סעיף מהרפורמה המשפטית לא יעלה עם חזרתה, צילום: אורן בן חקון

בנוסף, כפי שפרסמנו, אלה הפערים לגבי סמכות פסילת חוקים רגילים על ידי בג"ץ: באופוזיציה מסכימים לכך שכדי לפסול חוק רגיל יידרש רוב של שישה שופטים מהרכב של תשעה בבג"ץ. בקואליציה רוצים רוב של 12 שופטים מתוך הרכב מורחב מלא של 15 שופטים. לגבי חוקי יסוד, יש הבנה עקרונית שהם יחוקקו בארבע קריאות כאשר האחרונה בכנסת עוקבת, כלומר שלוש הקריאות הראשונות בכנסת אחת והרביעית בקדנציה חדשה לאחר בחירות. שלוש הקריאות הראשונות ברוב של 61, כאשר המחלוקת היא על הרוב של הקריאה הרביעית. יש עתיד רוצים רוב של 80, במחנה הממלכתי רוב של 70 ובקואליציה רוב של 61.

השתתפה בהכנת הידיעה: אפרת פורשר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו