באוצר רוצים לכרוך בחוק הגיוס לחרדים את קיצור שירות החובה בצה"ל

הפרטים בחוק אינם סופיים • ההצעה שעלתה בדיונים בצה"ל היא קיצור שירות לגברים בתפקידים עורפיים לשנתיים, ואילו לוחמים שישרתו שנתיים ושמונה חודשים יקבלו בשמונה החודשים האחרונים העלאת שכר לכ-6,000 ש"ח • הרעיון: כריכת המענה לגיוס חרדים בתמרוץ למשרתים • גלנט יסכים להוריד את הפטור לגיל 23, לצד התגמול לחיילים

חרדים בבקו"ם (המחשה), צילום: גדעון מרקוביץ'

לקראת החזרה מפגרת פסח, אחד הנושאים המרכזיים אשר יעמדו על סדר יומה של הקואליציה בכנס הקיץ שיפתח ב-30.4 הוא קידום חוק הגיוס לדרישת החרדים. בממשלה כבר עובדים בימים אלה על גיבוש החוק, ו"לישראל היום" נודע כי במשרד האוצר רוצים לכרוך ביחד את חוק הגיוס שיהווה מענה לגיוס החרדים ומנגד את קיצור השירות החובה לתפקידים עורפיים והעלאת השכר ללוחמים.

הרעיון מאחורי המהלך שעלה בממשלה הוא תמרוץ המשרתים בצה"ל, לצד הורדת גיל הפטור לחרדים ועידוד השילוב שלהם בשוק התעסוקה.

תמרוץ המשרתים בצה"ל, צילום: דובר צה"ל

נציין כי גלנט יסכים להוריד את הפטור לגיל 23, לצד התגמול לחיילים. מתווה קיצור השירות ממתין לאישור הדרג המדיני.

הפרטים הסופיים של החוק טרם נסגרו, ומי שקיבל את האחריות להוביל את גיבושו בממשלה הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שמקיים עליו דיונים עם צה"ל, שר הביטחון והמפלגות החרדיות. נושא קיצור השירות הוא באחריות משרד הביטחון וצה"ל.

על פי מקורות במערכת הביטחון, בדיונים שנערכו בצה"ל, עלתה האפשרות לכרוך בחוק הגיוס לחרדים גם קיצור שירות חובה.

האפשרות שעלתה היא קיצור שירות החובה של גברים בתפקידים עורפיים ובתפקידי מנהלה (גו'בניקים), וכן תומכי לחימה בתפקידים מסויימים לשנתיים בלבד (24 חודשים) בדומה לשירות של נשים. תומכי לחימה בתפקידים איכותיים כמו תפקידים טכנולוגיים, מודיעין ועוד אשר צפויים לשרת יותר לפי הצורך של צה"ל.

באופציות שעלו, קיצור שירות לג'ובניקים. חזית הקריה, צילום: גדעון מרקוביץ'

בנוסף, השירות של לוחמים צפוי להמשיך בינתיים להיות שנתיים ושמונה חודשים (גם הוא עלול להתקצר מעט בהמשך) אך בשנה השלישית של השירות הם יזכו לתוספת שכר משמעותית, סביב שכר המינימום במשק וצפוי להגיע לכ-6,000 ש"ח.

מדובר בהעלאת שכר משמעותית שכן על פי הנתונים באתר צה"ל, נכון לסוף חודש ינואר, דמי הקיום של לוחמי החוד בשנה השלישית עומד על כ-3,276 שקלים

יש לציין כי הסוגיה של קיצור שירות החובה עלתה בדיונים בין האוצר לצה"ל ומשרד הביטחון אשר התקיימו במסגרת ההסכם על תקציב רב שנתית בין צה"ל למשרד האוצר הכולל רכיבים נוספים באשר לשכר קבע, והפנסיות בצה"ל.

במסגרת אותן שיחות על התקציב דובר על עיקרון של מודל גיוס דיפרנציאלי, כלומר כוונה לקבוע כי שירות החובה הבסיסי לנשים לגברים יעמוד על 24 חודשים, ואילו צה"ל יקבע כי תפקידים מסויימים ידרשו לשרת יותר ויקבלו על כך תגמול כספי. חיילים קרביים ידרשו בוודאי לשרת יותר וכך תפקידים טכנולוגיים ומודיעין מסויימים.

שירות החובה הבסיסי בין נשים לגברים יעמוד על 24 חודשים, צילום: אורן בן חקון

כאמור, הפרטים עדיין לא נקבעו סופית, ולא ברור האם ומתי המודל המדובר יכנס לתוקף, באוצר היו רוצים לראות קיצור שירות כבר במסגרת חוק הגיוס שיובא בקרוב לדרישת החרדים.

נק' מרכזית - גיוס חרדים

הסוגיה הנפיצה והמרכזית סביב חוק הגיוס בקואליציה הוא הרצון של החרדים לקבל פטור גיוס גורף לבחורי הישיבות, עם כמה שפחות יעדי גיוס וללא סנקציות.

יו"ר יהדות התורה, השר יצחק גולדקנופף אמר בראיון ל"ישראל היום" בחג הפסח "לא יהיו סנקציות בחוק, מי שירצה ללמוד תורה ישב וילמד. לא נצביע על התקציב אם לא יעבור קודם חוק הגיוס".

"לא יהיו סנקציות בחוק". גולדקנופף, צילום: אורן בן חקון

על פי הדיונים כעת, מסתמן כי באשר לגיוס חרדים גיל הפטור משירות צפוי לרדת לגיל 21-22 כך שחרדים אשר יגיעו לגיל זה יקבלו פטור משירות צבאי ויוכלו לצאת לשוק העבודה. המטרה של האוצר היא לעודד השתלבות בתעסוקה של החרדים. מכסות ויעדי גיוס של החרדים ככל הנראה יקבעו רק בהחלטת ממשלה ולא בנוסח החוק עצמו זאת בכדי למנוע מצב בו ידרשו להטיל עליהם סנקציות. קביעת יעדי גיוס בהחלטת ממשלה ולא בחוק תאפשר גמישות ביחס לשינוי היעדים בהמשך.

גורמים בצה"ל ובמערכת הביטחון מזהירים מפני עיגון פטור לחרדים בחוק, ואומרים כי זה עלול להוביל להשלכות קשות על מי שכן ידרשו לשרת בשאר האוכלוסייה.

מלשכת סמוטריץ' נמסר בתגובה לידיעה: "כשיהיה מה לעדכן, נעדכן"

מדובר צה"ל נמסר: "היות ומודל החובה החדש עודנו מצוי בעבודת מטה בתיאום עם משרד הביטחון ומשרד האוצר, פרטים נוספים אודותיו יימסרו בהמשך".

ח"כ אביגדור ליברמן אמר בתגובה: "המפלגות החרדיות דורשות מנתניהו עם פתיחת מושב הכנסת במאי להעביר את חוק ההשתמטות מגיוס. הנציגים שלהם מבקשים להסדיר בחקיקה ראשית את חזונו של גפני לחלוקת העם לשניים- לאלו שיתגייסו לצה״ל ויסכנו את חייהם ולאלו שילמדו בישיבות. בנוסף, הם מבקשים להעביר מיליארדים לאברכים ולמוסדות חינוך שאינם מלמדים לימודי ליבה.

"למען עתידה של המדינה - חייבים שוויון בנטל גם בכלכלה וגם בביטחון.
נפעל בכל הכלים העומדים לרשותנו על מנת למנוע את החקיקה המטורללת הזו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר