הערב: הצהרת נתניהו; הסיכום עם בן גביר: החקיקה תידחה בניסיון להגיע להידברות

הסיכום עם יו"ר עוצמה יהודית: הקמת המשמר הלאומי - כבר בישיבת הממשלה הקרובה • יחל תהליך הגעה מתואם מול גנץ לפשרה בבית הנשיא • בכיר בממשלה: "גם אכלנו את הדגים המסריחים וגם גורשנו מהעיר" • מסר מלשכת רה"מ: "קורא לכל המפגינים לנהוג באחריות"

נתניהו, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים הצהרה הערב (שני), בה צפוי להודיע על דחיית החקיקה המשפטית. נתניהו סיכם עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי תינתן לממשלה ארכה למושב הקרוב, להעביר את הרפורמה בהידברות.

בנוסף, סוכם בין השניים כי כצעד להגברת המשילות, הקמת משמר לאומי תחת המשרד לביטחון לאומי תעלה לאישור בישיבת הממשלה הקרובה, זאת בנוסף להצעת המחליטים. יו"ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון לשעבר בני גנץ ייקח חלק במאמצי ההידברות והתיווך, שיערכו בבית הנשיא. עם זאת, ההערכה בכנסת היא שנתניהו עדיין מחכה לראות מה יהיה בהפגנת הימין בירושלים בשעות הערב על מנת לגבש את נוסח הדברים שיישא.

בשעות הצהריים לשכתו של נתניהו פרסמה מטעמו מסר פייסני, אולם לא ברור מה עולה ממנו: "אני קורא לכל המפגינים בירושלים, מימין ומשמאל, לנהוג באחריות ולא לפעול באלימות. אנשים אחים אנחנו". בתוך כך, גורמים בקואליציה מוסרים כי נתניהו שוקל למנות כמהלך ראשון רק ממלא מקום לשר הביטחון ולא מינוי קבוע, זאת כדי לשמור לעצמו מרחב תמרון. בכירים אומרים כי ככל הנראה גלנט לא יחזור לתפקידו. 

מלשכתו של בן גביר נמסר: "הסכמתי להסיר את הווטו לדחיית החקיקה, תמורת התחייבת של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי החקיקה תובא לאישור הכנסת במושב הבא, במידה ולא יגיעו להסכמות בזמן הפגרה". הצהרה בנושא תוכננה מראש ל-10:30, אך נדחתה. הסיבה לדחייה היא התנגדותו של יו"ר עוצמה יהודית, השר איתמר בן גביר, שבאה לידי ביטוי בישיבת ראשי הקואליציה שהסתיימה לאחר כשעתיים וחצי. לאחריה כאמור נתניהו נותר איתן בדעתו.

הסיבה לדחייה. השר איתמר בן גביר, צילום: אורן בן חקון

בן גביר הצהיר כי עצירת החקיקה תוביל לפירוק הקואליציה. על רקע ההפגנות ההמוניות, שהתארגנו אמש בספונטניות בעקבות הדחת שר הביטחון יואב גלנט, בן גביר שוקל את צעדיו על פי סביבתו, אולם לפי שעה שר המשפטים יריב לוין החליט שלא להתפטר.

"כחבר בסיעת הליכוד, אני אכבד כל החלטה שיקבל ראש הממשלה נתניהו באשר להליכי חקיקת הרפורמה המשפטית", מסר לוין. "זאת מתוך ידיעה שמצב בו איש הישר בעיניו יעשה עלול להביא באופן מיידי לנפילת הממשלה ולקריסת הליכוד. על כולנו לעשות מאמץ כדי לייצב את הממשלה והקואליציה. על כולנו מוטלת החובה לא לעשות את הטעות שנעשתה בשעתו עם הפלת ממשלת שמיר, טעות שהובילה לאסון הסכמי אוסלו". 

אם אכן נתניהו יכריז על עצירת החקיקה, הוא יביע מחויבויות לרפורמה ביחסי שלוש הרשויות ויקרא לקידומה בהסכמה. בכיר בממשלה הגיב: "גם אכלנו את הדגים המסריחים וגם אנו מגורשים מהעיר. היו טעויות רבות לאורך הדרך. לוין ורוטמן לא רצו להקשיב למרות שביקשו מהם פעמים רבות להתגמש. ההצהרות של השרים בנושאים אחרים תדלקו את המחאה. גם האיסור של היועצת המשפטית על נתניהו לעסוק ברפורמה מנע פשרה בשלב מוקדם. זה יום עצוב מאוד".

גלנט יישאר?

נתניהו צפוי לשאת נאום לאומה לאחר סדרת התייעצויות הליליות. זאת לאור האווירה הציבורית הקשה וההפגנות הליליות, ולאחר הדחת שר הביטחון יואב גלנט. רוב שרי הליכוד, ש"ס ויהדות התורה תומכים בעצירת החקיקה. עוצמה יהודית והציונות הדתית מתנגדות. 

בכירי המשק במפגש עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד לקראת השבתת המשק

אגב הדחת השר גלנט, האחרון עדיין כלל לא קיבל את מכתב הפיטורים. בתוך כך, נשיא המדינה יצחק הרצוג, שלא דיבר בימים האחרונים בנושא הרפורמה, אמר הבוקר: "ראינו הלילה מחזות קשים מאד. אני פונה לראש הממשלה, חברי הממשלה וחברות וחברי הקואליציה: התחושות קשות וכואבות. דאגה עמוקה אופפת את כל העם.

שר הבטחון שפוטר אמש, יואב גלנט. ההחלטה לפטרו הביאה את המחאה לשיאים חדשים, צילום: אורן בן חקון

"הביטחון, הכלכלה, החברה - כולם מאויימים. עיני כל העם בישראל נשואות אליכם. עיני כל העם היהודי נשואות אליכם. עיני כל העולם נשואות אליכם. למען אחדות עם ישראל, למען האחריות המתחייבת אני קורא לכם לעצור את הליך החקיקה לאלתר. אני פונה לראשי כל סיעות הכנסת, קואליציה ואופוזיציה כאחד, לשים את אזרחי המדינה מעל הכול, ולנהוג באחריות ובאומץ ללא דיחוי נוסף. תתעשתו כעת! זה לא רגע פוליטי, זה רגע למנהיגות ואחריות".

השתתף בהכנת הידיעה איציק סבן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר