נתניהו דוחה את מתווה הנשיא: "לא מביא איזון, רק מנציח את המצב הקיים"

מתווה הנשיא לרפורמה המשפטית הוצג, והתגובות לא איחרו להגיע • ח"כ בועז ביסמוט: "זה מתווה האופוזיציה" • שר החינוך קיש: "סעיפים מרכזיים בו רק מנציחים את המצב הקיים" • מזכיר הממשלה יוסי פוקס: "מתווה חד צדדי" • השרה רגב: "זהו מתווה שלוקח צד ברור, נגד העם והריבון" • יו"ר האופוזיציה לפיד: "תגובת הקואליציה למתווה היא ביזוי של מוסד הנשיאות"

רה"מ המיועד נתניהו והנשיא הרצוג (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, הציג הערב (רביעי) את "מתווה העם" לפשרה ברפורמה המשפטית, אך התגובות חצויות. יש מי שרואים במתווה פתרון לפלונטר המתמשך, ויש מי שלא מקבלים את הצעתו של הנשיא.

הקואליציה מיהרה לתקוף את המתווה ולא לקבלו, כך שמסתמן כי הם ירככו מעט חד צדדית את הרפורמה. חקיקת חוק יסוד יחוקקו בארבעה קריאות בשתי כנסות כל קריאה ברוב של 61. כמו כן היועמ"שים לא יהיו משרות אמון ועמדתם תהיה מחייבת אך השרים כן יוכלו לקחת ייצוג עצמאי בבג"ץ במקרה הצורך.

 
ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב למתווה הנשיא: "המתווה לא הוסכם עם הקואליציה. סעיפים מרכזיים בו רק מנציחים את המצב הקיים ולא מביאים לאיזון".
 

 

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, השיב למתווה הנשיא: "מברך את נשיא המדינה על מתווה העם. מדינת ישראל נקרעת לגזרים ועלינו לעשות כל מאמץ כדי למנוע התפוררות כלכלית, בטחונית וחברתית שפוגעת אנושות בחוסן הלאומי. עלינו לגשת למתווה הנשיא מתוך כבוד למעמד, לרצינות שבה נכתב ולערכים העומדים בבסיסו.

"תגובת הקואליציה למתווה היא ביזוי של מוסד הנשיאות, זלזול גמור בגודל השעה, ומחיקת הרעיון שאנחנו עם אחד. כל עוד ממשיכה הקואליציה בדהירת החקיקה הקיצונית והדורסנית, הסכנה לדמוקרטיה הישראלית לא חלפה ונמשיך להיאבק על ישראל יהודית, דמוקרטית, ליברלית וחזקה".

שר התקשורת שלמה קרעי, אמר: "מספיק עם מתווים. "ברוב דברים לא יחדל פשע". חייבים להעביר את הרפורמה ככתבה וכלשונה. אם הידברות, רק בחדר ועדת החוקה. זה לא מתווה הנשיא. זה גם לא מתווה העם. נשמע יותר כמו מתווה אהרון ברק. נוע תנוע הרפורמה בעז"ה - לתפארת מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית".

 
שר החינוך יואב קיש אמר על מתווה הנשיא: "כל ניסיון להגיע להסכמה הוא ראוי, אך במשך שבועות שנציגי הקואליציה קיימו הדברות עם הנשיא נציגי האופוזיציה סרבו לקיים התדיינות כלשהי. המתווה שהציג הנשיא אמנם התייחס לנושאים ברפורמה אך לצערנו הוא כולל סעיפים מרכזיים שרק מנציחים את המצב הקיים ואינם מייצרים את האיזון המינימלי הדרוש בין הרשויות".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר: "הבטחנו רפורמה, לא הנצחה של המצב הקיים".

חברת הכנסת מיכל וולדיגר, אמרה על המתווה המוצע: "כבוד הנשיא, מעריכה אותך מאוד ורוצה כמוך אחדות אבל זה לא מתווה העם ובטח לא מתווה פשרה".

כבוד הנשיא, מעריכה אותך מאוד ורוצה כמוך אחדות אבל זה לא מתווה העם ובטח לא מתווה פשרה pic.twitter.com/y2F25wULu8

— מיכל וולדיגר (@michalwoldiger) March 15, 2023

מזכיר הממשלה יוסי פוקס, הגיב גם הוא בשלילה למתווה הנשיא: ‏"למען הסר ספק, מתווה הנשיא הוא מתווה חד צדדי של הנשיא ולא מתווה שהוסכם בדרך כלשהי על ידי גורם כלשהו בקואליציה".

עו"ד יוסי פוקס לצד ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה, צילום: עמוס בן גרשום לע"מ

חבר הכנסת מהליכוד בועז ביסמוט כתב: "זה מתווה האופוזיציה - לא מתווה הנשיא".

"מברכים ומחזקים"

ראשי האוניברסיטאות בירכו על המתווה: "ראשי אוניברסיטאות המחקר של ישראל מבקשים לברך ולחזק את נשיא המדינה על המתווה שהציג, על המאמץ האדיר שהשקיע בניסיונות להידבר עם כל חלקי העם ועל יצירת מתווה המגשר על הפערים ומדגיש את ההסכמות.
אנו קוראים לחברי הכנסת לדון במתווה הנשיא ביסודיות ולעומק, כחלופה לחקיקה המקודמת".

מטה המאבק נגד הרפורמה המשפטית השיב למתווה הנשיא לפשרה: "הנשיא הרצוג פועל על מנת למנוע קרע בעם. אנו מעריכים את הנשיא על המאמץ העצום שלו - שליח לעמו
במתווה הנשיא בשורות חיוביות שהושגו בזכות המאבק האזרחי הגדול בתולדות המדינה.

ההפגנה נגד הרפורמה המשפטית, צילום: דודו גרינשפן

המתווה לא מבטיח באופן משביע רצון את הערובות המשטריות להגנה על עצמאות מערכת המשפט ובמיוחד השינוי בוועדה לבחירת שופטים ושמירה על זכויות האזרח של כולנו וכולל ויתורים קשים מאוד בהיבטים שונים - וכנגדם נילחם. רק עצירה מיידית של החקיקה תמנע את קריסתה של החברה הישראלית. תגובת הממשלה למתווה מוכיחה עד כמה היא רק רוצה להרוס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר