היועמ"שית בהרב-מיארה והשר בן גביר | צילום: הרצי שפירא, אורן בן חקון

בהוראת היועמ"שית: הוקפאה הדחת ניצב אשד; בן גביר כינה אותה "שמאלנית" - והמפכ"ל האשים: "השר קבע את העיתוי"

בהרב-מיארה ביקשה מהמפכ"ל שבתאי חוות דעת על סבב המינויים ובהמשך כתבה לשר בן גביר שההדחה מוקפאת עד לסיום הבירור • הוא השיב לה בחריפות: "לא דיברה איתי טרם הודעתה, היא פועלת מטעם השלטון הקודם" • המפכ"ל לא עודכן על הקמת ההחלטה • בכירים במשטרה תקפו: "חושבים שאנחנו מטומטמים, המפכ"ל היה צריך למנוע את ההדחה" • מפכ"לים וניצבים בדימוס לשבתאי: "תתפטר, שיתפת פעולה עם עבריין"

ההדחה, הבירור וההקפאה: היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הורתה היום (שישי) להקפיא את החלטת השר איתמר בן גביר להדיח את מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד, בעקבות בירור שבו "עלה חשש כבד ביחס לחוקיות ולתקינות ההליך". המשמעות היא שניצב אשד יישאר בתפקידו על להשלמת הבירור. השר בן גביר הגיב להחלטה ותקף את בהרב-מיארה: "שמאלנית ומוטה". המפכ"ל שבתאי הודיע שמפקד המחוז ימשיך במילוי תפקידו עד לסיום הבירור. 

"היועמ"שית ערכה אמש בירור ראשוני של הליך העברתו מתפקידו של מפקד מחוז ת"א במשטרה, ניצב עמי אשד", נמסר מטעם היועמ"שית. "הבירור הראשי עורר חשש כבד ביחס לחוקיות ולתקינות ההליך, לרבות השיקולים העומדים ביסוד ההחלטה, עיתוי ההודעה והרקע לה. לפיכך, הנחתה היועצת המשפטית לממשלה את הגורמים הרלוונטיים להקפיא כל החלטה או פעולה בעניינו של ניצב אשד, עד להשלמה מסודרת של הבירור המשפטי המתחייב. למען הסר ספק, עד להשלמת הבירור ניצב אשד יישאר בתפקידו". 

ניצב עמי אשד. הודח מתפקידו כמפקד מחוז תל אביב, אך ההדחה הוקפאה, צילום: אורן בן חקון

אחרי הודעת היועמ"שית השר בן גביר מסר: "הנתון המדהים בכל הסיפור, שהיועצת המשפטית לא דיברה איתי טרם הודעתה ולא ביקשה להבין כיצד התקבלה ההחלטה בעניינו של ניצב עמיחי אשד ומתי. לכל מי שלא הבין עד עכשיו, מדובר ביועצת משפטית שמאלנית, מוטה, לא אובייקטיבית, שפועלת מטעם השלטון הקודם, עם אג'נדה פוליטית מובהקת והודעת היועמ"שית מלמדת עד כמה הרפורמה המשפטית חשובה. נלמד את החלטת היועמ"שית ונקבל החלטות בהתאם".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי התייחס להחלטה והודיע כי הנחיית היועמ"שית מחייבת אותו. 
"אדגיש, משטרת ישראל כפופה תמיד לחוק, והנחיות היועצת המשפטית לממשלה מחייבות אותנו", אמר שבתאי. "בעקבות הנחייתה אקפיא את המינוי עד לסיום הבירור, ומפקד המחוז ימשיך במילוי תפקידו בהתאם". עוד אמר כי "עיתוי ההחלטה נקבע על ידי השר לביטחון לאומי בלבד", והבהיר: "מדובר בסבב מינויים שמשטרת ישראל נערכת אליו מזה תקופה ארוכה". 

מוקדם יותר היום, היועמ"שית בהרב-מיארה פנתה למפכ"ל קובי שבתאי, בעקבות עתירה שהוגשה נגד הדחת מפקד מחוז תל אביב עמי אשד על ידי השר בן גביר, וביקשה לקבל ממנו חוות דעת בנושא שבאמצעותה ניתן יהיה להוכיח לבית המשפט כי מדובר בסבב מינויים שגרתי.

העתירה שהביאה את היועמ"שית לפנות למפכ"ל הוגשה על ידי קבוצת מפכ"לים וניצבים בדימוס, יחד עם התנועה לאיכות השלטון, שהגישה הבוקר לבית המשפט העליון בקשה דחופה לצו ביניים נגד העברתו מתפקידו ניצב אשד. התנועה ביקשה מבית המשפט לעצור את סבב המינויים החדש במשטרה עליו הוכרז אתמול, עד לדיון בעתירת התנועה על מעורבותו המוגברת של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בעבודת המשטרה. 

לטענת התנועה לאיכות השלטון, "החששות שעלו בעתירתה מפוליטיזציה של המשטרה, התאמתו אתמול עם העברתו מתפקידו של ניצב אשד. השר חרג מסמכותו לקביעת מדיניות, ונתן פקודות אופרטיביות קונקרטיות לכוחות בשטח על מנת שיפעילו כוח לדיכוי הפגנה שאינה תואמת את מדיניותו. הדרג המקצועי במשטרה פעל כדין ושמר על זכויותיהם החוקתיות של המפגינים תוך שמירת הסדר הציבורי באופן מידתי, ובתגובה השר הדיח את מפקד המחוז. זאת, מתוך שיקולים פוליטיים זרים, ובמטרה לטהר את שורות הפיקוד הבכיר ממפקדים עצמאיים, שאינם נשמעים להנחיותיו כאשר אלו חורגות מגדר סמכותו".

התנועה דוחה בפנייתה את טענת השר לביטחון לאומי כי מדובר בסבב מינויים שתוכנן מראש, והזכירה בעתירתה דיווח כי לפיו השר מאוכזב מהתנהלות המשטרה מול המפגינים וכי "יתקבלו החלטות בנושא".

בכירים במשטרה נגד הדחת אשד: "נתקשה להסביר מדוע המשטרה לא פוליטית"

בתוך כך, בכירים במשטרה אמרו כי יתקשו "לשכנע מדוע המשטרה אינה פוליטית" ושהמפכ"ל יכול היה למנוע את האירוע. במשטרה נשמעת ביקורת על מהלך החלפתו של מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד שלא ניתן להבינו אלא כהדחה. בארגון זועמים על הדרך שבה התנהלו השר לביטחון לאומי והמפכ"ל כלפי מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד.

העובדה שיחסיהם של אשד ושל המפכ"ל קובי שבתאי אינם טובים אינה סוד בארגון, והיחסים החריפו לאחרונה בשל חילוקי דעות בין השניים על אופן ניהול ההפגנות. למרות החיכוך עם השוטרים אשד זכה להערכה אפילו בקרב המפגינים על האיפוק שנקט ועל כך שאפשר להם לחסום את ציר איילון כדי לשחרר קיטור.

הביקורת היחידה ששוטרי המחוז ספגו הייתה בעת שאשד שהה בחו"ל לפני כשבועיים. על הכוחות פיקד המפכ"ל בעצמו כאשר נזרקו לעבר המפגינים רימוני הלם שאחד מהם הביא לפציעתו של מפגין.

היועמ"שית בהרב-מיארה והמפכ"ל שבתאי, צילום: יהודה בן יתח

"לבוא עכשיו ולהדיח ניצב ולעטוף את זה בנייר צלופן של סבב זה לחשוב שאנחנו מטומטמים", אומר בכיר במשטרה. "על קובי היה למנוע את העיסוק באשד. מה הוא חשב, שזה יעבור חלק?". עוד אמר הקצין כי "אם כן, זה סימן שיש לו בעיה בהבנת הסיטואציה. יכול להיות שהוא יוכל להוכיח שמדובר היה בסבב, אבל הפגיעה שהתהליך הזה גרמה למשטרה היא אנושה. מי יאמין עכשיו שאנחנו לא משטרה פוליטית".

הקדמת ההודעה על הזזת אשד מתפקידו: מאחורי הקלעים

יצוין כי בצמרת המשטרה נמתחת ביקורת חריפה על ההתנהלות התקשורתית של השר לביטחון לאומי בכל מה שקשור לעבודה המשותפת עם המפכ"ל. ל"ישראל היום" נודע כי ההודעה על סבב המינויים אמורה הייתה להתפרסם בתחילת השבוע. אולם בעקבות אי הציות של מפקד המחוז למדיניותו של בן גביר למנוע חסימת צירים, החליט השר להקדים את פרסום הסבב ביודעו שהדבר יתפרש כהדחה וזאת מבלי לתאם את הפרסום עם לשכת המפכ"ל. בסביבתו של שבתאי טוענים כי הענין "נופח בתקשורת" וכי בעבר ניצבים ששירתו בתפקידי מפתח מונו לאחר מכן לתפקידי רוחב. ניצב בדימוס יורם הלוי למשל, פיקד על להב 433 וכשהודח מהתפקיד מונה לראש אגף קהילה.

מפכ"לים וניצבים בדימוס לשבתאי: "תתפטר, שיתפת פעולה עם עבריין"

בתוך כך, מפכ"לים וניצבים בדימוס שלחו הבוקר מכתב חריף למפכ"ל שבתאי ובו דרשו ממנו להתפטר. "שיתפת פעולה עם עבריין מורשע כדי להפוך את המשטרה למיליציה פרטית, כדי לספק את מאווייו הפוליטיים של השר הממונה והיית שותף לטיהור של מפקד עם עמוד שדרה", הם כתבו לו. "במעשיך אלה איבדת את הזכות הערכית והמוסרית להמשיך ולהוביל את שוטרי משטרת ישראל במשימותיה הרבות והמגוונות. אנחנו רבי ניצבים וניצבים מפקדיך לשעבר קוראים לך להתפטר מתפקידך לאלתר". בן גביר השיב להם: "חבורת קצינים כושלים שהתאחדו יחד אחרי שהרסו את המשטרה".

המפכ"ל שבתאי והשר בן גביר (ארכיון). שבתאי לא עודכן בהקמת פרסום המינויים, צילום: אורן בן חקון

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הדיח את אשד, לאחר שסבר שהמשטרה לא פועלת כראוי מול המפגינים נגד הרפורמה המשפטית. אשד ימונה במקום לתפקיד מפקד אגף ההדרכה. רק ביום שישי שעבר הוציא השר בן גביר מכתב למכפ"ל ובו דרש לזמן את מפקד מחוז תל אביב ולהבהיר לו את מדיניות השר לפיה אין לאפשר חסימות צירים. נגד אשד נטען כי הוא מכיל את חסימות הצירים על ידי המפגינים.

עם זאת, במשטרה התעקשו כי לא מדובר בהדחה, אלא ב"סבב מינויים בצמרת המשטרה. ניצב אשד הוא קצין מוערך שבעברו רזומה ארוך של תפקידי פיקוד בכירים". כמו כן, בהודעה המשותפת למשטרה ולבן גביר נכתב כי "השר לביטחון לאומי קיבל את המלצתו של מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי על סבב ראשון של מינויים, מתוך שורת סבבים שיתקיימו בתקופה הקרובה". מלבד ניצב עמי אשד, במשטרה הודיעו כי ניצב אבשלום פלד, ראש אגף ההדרכה, ימונה לתפקיד הסמפכ"ל. לתפקיד ראש אגף הטכנולוגיה והתקשוב תמונה תנ"צ לימור נח ותקודם לדרגת ניצב.

הפגנות בתל אביב. בן גביר זעם שמדיניותו לא יצאה לפועל, צילום: אי.אף.פי

מי שהתייצב לצידו של אשד, הוא יו"ר המחנה הממלכתי, גני גנץ, שטען כי במהלך השתלטות על המשטרה בן גביר "מבצע טהור פוליטי של המפקדים". גם שותפו למפלגה, ח"כ גדעון סער, תקף בחריפות את ההדחה וטען שהוא מגיע לבקשתם של בן גביר ויאיר נתניהו.

מובילי המאבק נגד הרפורמה המשפטית מסרו לאחר ההדחה: "בן גביר מנסה לעשות טיהורים במשטרה כדי שהיא תהפוך להיות מליציה שרודפת אחרי אזרחים במקום להגן עליהם. אנחנו נחושים מתמיד ונמשיך להעצים את ההתנגדות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו