אקוניס הטיח באקדמאים שתקפו את הרפורמה: "איפה הייתם כשזעקנו?"

את הדברים אמר שר המדע והחדשנות לחברי המועצה למחקר ופיתוח אזרחי במשרדו, שחששו כי רפורמת לוין "תפגע במדע הישראלי" • בתגובה אמר השר: "אתם לא מנומקים, לא תהיה כל פגיעה"

אופיר אקוניס \ צילום: דודי ועקנין

ישיבה שהייתה אמורה להיות עניינית בין שר המדע והחדשנות אופיר אקוניס לבין אנשי אקדמיה ותעשייה, הפכה סוערת לאחר שכמה מהם הביעו את חששותיהם מהשלכות הרפורמה המשפטית על המדע הישראלי - והשר בתגובה תקף: "מדוע לא זעקתם על שינוי סדרי הממשל בישראל כאשר חוקי יסוד עברו בכנסת ברוב זעום?".

ביום ראשון השבוע התכנסה המועצה למחקר ופיתוח אזרחי, שבהגדרתה היא מנוע החשיבה האסטרטגית של משרד המדע והחדשנות, לדיווח המחזורי שלה בפני השר. אלא שלפי ציטוטים שהגיעו לידי "ישראל היום", הטונים עלו כשחבר המועצה פרופ' אבי צדוק אמר כי הוא "חושש מפגיעה במדע הישראלי ומאי־חזרתם של מדענים לישראל", ואף "מפגיעה בקשרים הבינלאומיים של ישראל בתחומי המדע".

יו"ר המועצה, פרופ' פרץ לביא, התבטא בצורה מרומזת יותר כשאמר כי הוא מבחין בחשש אמיתי בעולם המדע והמחקר, אך חבר המועצה עימד יונס, יזם ערבי־ישראלי בתחום הטכנולוגיה, היה נחרץ יותר: "אצטרך להעביר את פעילות החברה שלי מחוץ לגבולות ישראל, למרות שאני לא רוצה בזה", אמר.

פרופ' פרץ לביא // צילום: דודי ועקנין, צילום: דודי ועקנין

דבריהם של חברי המועצה לא נותרו זמן רב באוויר, והשר אופיר אקוניס מיהר והשיב להם במשך דקות ארוכות, למול כמה ממשתתפי הישיבה אשר ניסו לעצור אותו ולטעון כי מדובר ב"פוליטיקה".

"אתם אומרים משפטים לא מנומקים", אמר להם השר. "אתם מדברים על פגיעה בחופש האקדמי - איזו פגיעה תהיה? במה תהיה פגיעה בחופש האקדמי? לא תהיה פגיעה בחופש הביטוי ולא בחופש האקדמי".

באשר לדבריו של יונס, פנה אליו אקוניס בשאלה: "האם אתה מרגיש שביהמ"ש העליון מייצג אותך כאזרח ערבי במדינת ישראל, אשר נבחר בה שופט ערבי על בסיס כיסא מיוחד - כיסא ערבי, בכל כמה שנים - ולא על בסיס הכישורים שלו? וזו רק דוגמה אחת".

"לא חוכמה להגיד 'טעינו'"

השר - שאתמול, על פי החלטת גורמי הביטחון, הוצמדה לו אבטחה עד להודעה חדשה בשל עלייה ברמת האיום - תקף גם את הכינוי "הפיכה" שניתן לרפורמה המשפטית.

"ספרו של אוריאל לין, יו"ר ועדת החוקה בכנסת ה־12, נקרא 'לידתה של מהפכה'. כך מגדירים האנשים שעשו את הרפורמה ב־92', הם קראו לזה מהפכה, אז אתם מדברים איתי על דמוקרטיה?!", תהה אקוניס.

קיש, אקוניס ונתניהו (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

לדבריו, "החוקים האלו, שעל בסיסם הפר אהרן ברק את עקרון הפרדת הרשויות - חוק יסוד: חופש העיסוק וחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שעברו ברוב זעום כשהכנסת כבר הייתה בשלהי כהונתה לקראת הבחירות לכנסת ה־13 - מדוע לא זעקתם אז על שינוי סדרי הממשל בישראל?".

אקוניס התייחס גם לראיון שקיים נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר אהרן ברק ואמר: "זו לא חוכמה להתראיין אצל רוני קובן ולהגיד 'טעינו' כשלא מצאנו שופט מזרחי, ושזה לא היה בסדר שבני המשפחה מתמחים אצל הקולגות. נשיא בית המשפט העליון לא יכול להתנהל ככה ולפטור את עצמו מזעזוע בחברה הישראלית באמירת 'טעיתי'".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר