יוזמת בן גביר תהיה בכייה לדורות

אירועי העבר מעידים כי צה"ל מבין את משמעות הצורך בכוחות מג"ב בעיתות חירום וערוך עם כוחות מילואים רבים • לכן לא ברור מה בוער לשר לביטחון לאומי להוציא באופן קבוע את מג"ב איו"ש מאחריותו של צה"ל

בן גביר "ישנה חשיבות שלעם היהודי תהיה משטרה וצבא חזקים לאור העבר הטרגי והאנטישמיות המתגברת בעולם.", צילום: אורן בן חקון

אירועי "שומר החומות" תפסו את משטרת ישראל לא ערוכה להתמודד עם סדרי גודל כאלה של חיכוך.

כוחות המילואים ו־16 פלוגות מג"ב התגלו ברמת מוכנות נמוכה ביותר, ולא היה מנוס אלא לדרוש גיוס של כוחות מג"ב איו"ש באופן מיידי.

לוחמי מג"ב ביו"ש, צילום: אורן בן חקון

מהלך זה ארך זמן רב שהיה קריטי למענה הנדרש בשטח. בעקבות כך, החליטה הממשלה על הקמת כוחות מילואים נוספים כדי לעמוד על מערך של 46 פלוגות (20 באחריות צה"ל ו־26 באחריות משטרת ישראל) בתוך 3 שנים. אולם, בעיות תקציב לא אפשרו להשלים זאת בזמן הנדרש. לכן עוד במשא ומתן הקואליציוני הכריז השר לביטחון לאומי כי הוא מתכוון להכפיף את כוחות מג"ב־איו"ש למשטרת ישראל.

לוחם מג"ב במהלך פעילות, צילום: דוברות המשטרה

השלכות קשות

החלטה זו היתה אמורה לשרת את כוונתו של השר להקים את כוחות המשמר הלאומי על בסיס מג"ב מהר ככל הניתן, ובכך לחזק את המענה לביטחון הפנים ולשמש במאבק בחוסר המשילות. לכאורה היה מדובר במהלך מבורך, אך השר לביטחון לאומי התעלם מההשלכות של ההחלטה.

ראשית, צה"ל ייאלץ להתמודד עם יותר אירועים שבהם הוא נדרש להפעיל כוח מול אזרחי מדינת ישראל. לצה"ל כידוע אין סמכות שיטורית, וייעודו להתמודד מול אויב. אירוע אלים של חייל מול אזרח פוגע במעמדו של צה"ל ובמדינת ישראל.

שנית, צה"ל הוא שבונה את הכוח של מג"ב. הלוחמים מאותרים במסגרת איתור לשירות חובה. במצב שבו צה"ל יצטרך לבנות כוח מקביל, לא יתאפשר להזין לוחמים למג"ב. מכאן שהדרך קצרה לירידה באיכות הלוחמים ועד לסגירת מג"ב.

שלישית, השיח המבצעי ושיתוף הפעולה בין צה"ל למשטרת ישראל ולמג"ב מבוססים על ההכשרות והפעילות המבצעית המשותפת. בקטיעה של שיח זה, המענה לאירועי חירום נוספים כמו פגיעה בעורף במלחמה יהיה נמוך. כלומר, מה שלא עובד בשגרה לא יעבוד במלחמה.

רביעית, פעילות מג"ב באיו"ש ובמעברים זוכה לשבחים ומעודדת גיוס לוחמים לשירותיה. הפסקת פעילות זו תגדע את המוטיבציה לשירות.

ללמוד מהעבר

אירועי העבר מעידים כי צה"ל מבין את משמעות הצורך בכוחות מג"ב בביטחון הפנים בעיתות חירום, וערוך עם כוחות מילואים רבים לצורך שחרור מג"ב איו"ש. מכאן שלא ברור מה בוער לשר לביטחון לאומי להוציא באופן קבוע את מג"ב איו"ש מאחריותו של צה"ל. הוצאת מג"ב מאיו"ש תהיה בכייה לדורות.

הקמת המשמר הלאומי מתעכבת זמן רב מדי, ואין זה כתוצאה מחוסר בכוחות. מאז אירועי שומר החומות ועד היום, אלפי מתנדבים מבקשים להצטרף לכוחות המשמר הלאומי. כל שנדרש הוא להגדיר זאת כמשימה לאומית.

כך צה"ל יוכל להזין באופן כמעט אוטומטי את פטורי המילואים למג"ב, להקצות תקציב לא רב להכשרה ולימי מילואים, ולארגן את הכוח כך שבכל מרחב במדינת ישראל יהיה מענה מיידי באירועי הפרות סדר משמעותיות. אגלה לכם סוד: למג"ב יש תוכנית סדורה זה זמן רב. למה לא מאפשרים לממש אותה?

הכותבת היא סגנית ראש המל"ל לשעבר ואל"מ במילואים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר